شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36724 |
|
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

نقدی برسیستم کشاورزی کشور سیداسماعیل یزدان پناه، رئیس مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج شهرستان آمل درنوزدهمین همایش ملی برنج که در ایستگاه موسسه تحقیقات کنترل بیولوژیک کشاورزی شهرستان آمل برگزارشد،براصلاح ساختار صنعت شالیکاری و زراعی برنج جهت پایداری تولیدات شالیکاران تاکیدکرد. به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: رئیس مرکزبین المللی تجارت و پایانه […]

نقدی برسیستم کشاورزی کشور

سیداسماعیل یزدان پناه، رئیس مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج شهرستان آمل درنوزدهمین همایش ملی برنج که در ایستگاه موسسه تحقیقات کنترل بیولوژیک کشاورزی شهرستان آمل برگزارشد،براصلاح ساختار صنعت شالیکاری و زراعی برنج جهت پایداری تولیدات شالیکاران تاکیدکرد.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: رئیس مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج شهرستان آمل درهمایش ملی برنج به اهرم های بازدارنده توسعه صنعت برنج پرداخت و افزود: عدم آموزش به کارگران کارخانه ها و سورتینگ داران و ماندن در روند سنتی با توجه به پیشرفت تکنولوژی آسیب های زیادی را برصنعت شالیکاری زده است.

وی با بیان اینکه حمایت ازمحصول استراتژیک برنج درحفظ امنیت غذایی سبدخانوارتاثیر بسزایی دارد، ادامه داد: حق مشتری استفاده از برنج سالم با کیفیت و قیمت مناسب است.

یزدان پناه با اعلام اینکه چگونه می توان تعادل بخش های مختلف تولید تا عرضه برنج را در بازار را برقرارکرد؟ ابرازداشت: گام اول کاهش هزینه ها در تولید است و دوم اینکه همگام با تکنولوژی روز پیش برویم و سوم داشتن وحدت رویه بین حلقات تولید تا مصرف هست.

به گفته سیداسماعیل یزدان پناه از طریق اتاق بازرگانی جلساتی با حضور فعالان انجمن برنج تشکیل دادیم و با حضور خانه کشاورز و همه کارشناسان این حوزه مصوب شد یک سازمانی داشته باشیم تا درکرسی های تصمیم گیر یک صندلی داشته باشند و رای دهند و از همه اقشار نظرات و مشکلات جمع آوری شود و ورودی هایی که به سازمان کشاورزی می رود بررسی و برنامه ریزی های عملیاتی انجام شود.

نقدی برسیستم کشاورزی کشور

رئیس مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج شهرستان آمل با اظهار تاسف بیان داشت: متاسفانه برنامه های سازمان جهادکشاورزی عملا خروجی معکوس دارد چرا که آن وحدت رویه ای که باید نتیجه بخش برنامه های مصوب جلسات باشد درمیدان وجود ندارد.

وی با اشاره به قبول نکردن مسئولیت و عدم اجرای صحیح برنامه ها، اذعان کرد: کشاورز تقصیر را برگردن کارخانه می اندازد، مصرف کننده روی کردن کشاورز و اگرهمه با هم درگیر باشیم تمام نیروهای ما صرف این می شود که روی کشتی که نشسته ایم جای دیگری را سوراخ کرده که درمجموع همه باهم غرق می شویم و نتیجه این است که می بینیم.

یزدانپناه تصریح کرد: چاره ای نداریم جز با وحدت رویه و استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای منابع انسانی و مالی و تکنولوژی تا به جایگاه اصلی که به سمت تولید پایدار و خودکفایی هست برسیم.

خودکفایی در تولید برنج

وی همچنین اعلام کرد: هم اکنون به نظر برخی از کارشناسان ۶۰% برنج کیفی تولید می کنیم و۴۰% برنج پرمحصول که اگر جای این ۲ معکوس شود ، یعنی ۶۰% از زمینهای ما برنج پرمحصول اصلاح شده تولید کنند و ۴۰% برنج کیفی ما در تولیدات برنج خود کفا خواهیم شد.

رئیس مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج درآمل درخصوص قیمتگذاری ارقام برنج می گوید: هنوز پارامترهای درستی برای قیمت برنج نداریم و به توافق و تفاهم نرسیدیم.

حضور دربازار بورس کالای کشاورزی

وی با اشاره به بخش بازرگانی برنج دربورس کالای کشاورزی عنوان کرد: دربورس کالای کشاورزی کشاورز می تواند مستقیما برنج خود را دربورس عرضه کند و مصرف کننده ها هم که عمدتا سازمانها و ارگانهای دولتی هستند از بستر آماده برنج خود را خریداری کنند و در این بین دست دلالان سود جو به دلیل شفاف بودن فضای عرضه کوتاه خواهد ماند.

وضعیت تسهیلات ارزی

رئیس مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج درآمل اظهارداشت:کشاورزان باید دربستر سالم حمایت شوند منتها اگر حلقات مرتبط در بخشهای تولیدی تا عرضه درست عمل کنند پس چه کنیم؟ حداقل ارز آزاد بدهیم و ببینیم چقدر در واردات ارز تخصیص داده شد، بیش از ۱میلیون و ۳۰۰هزاردلار.

وی اضافه کرد: اگر تفاوت آن را از ۲۸و۵۰۰ حساب کنیم تا ۶۰هزارتومان و تفاوت آن را به مکانیزه کردن کشاورزی و بخشی هم به کودو سم و نوسازی کارخانه داران شالیکوبی دهیم بخشی هم به خرید برنجهای ارزان قیمت برای دهک های آسیب پذیرتا از سبدغذایی آنها برنج حذف نشود. اما ما چه می کنیم؟ ارز ۲۸ و۵۰۰درصدی میدهیم و بعضا برخی از وارد کنندگان برنج اعلام می کنند ما برنج را یک دلار خریدیم درصورتیکه ۵۰سنت خریداری کردند یعنی نصف قیمت اعلام شده و این تماما سودی به نفع دلال وارد کننده است.

یزدانپناه خاطرنشان شد: برای تحول در صنعت شالیکاری برنج باید از ابزارها و تکنولوژی های به روز نهایت استفاده را بکنیم وبرای ازبین بردن رانت قطعا وحدت رویه همه بخشها تاثیرگذار خواهدبود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید