علم بهمراه عمل جوهرساز وجودی انسان است صبح امروز مسجد امام رضای شهرستان آمل به همت شهردار و شورای شهرآمل با سخنرانی حجت الاسلام یدالله یزدانپناه یکی از شاگردان اعتبار آمل، آیت الله حسن زاده آملی میزبان عزاداران و مریدان علامه حسن زاده آملی و مسئولین شهرستان بودند. به گزارش واحد خبری سیده آمل: حجت […]
علم بهمراه عمل جوهرساز وجودی انسان است
صبح امروز مسجد امام رضای شهرستان آمل به همت شهردار و شورای شهرآمل با سخنرانی حجت الاسلام یدالله یزدانپناه یکی از شاگردان اعتبار آمل، آیت الله حسن زاده آملی میزبان عزاداران و مریدان علامه حسن زاده آملی و مسئولین شهرستان بودند.
به گزارش واحد خبری سیده آمل: حجت الاسلام یدالله یزدانپناه اولین مرحله سیرسلوک علامه حسن زاده آملی را داشتن عشقی فطری به کسب علم توصیف کرد و تصریح کرد: اینکه علامه ذوالفنون ما به این مقامات رسید، چون تشنه علم بود و معرفتی فطری و خدادادی داشت تا جاییکه هرجا علم بود برای کسب علم حضور داشته باشد و این اولین سرمایه او بود.
این شاگرد با وفا به نقل ازاستادش بیان داشت: ((وقتی در مسیر علم حرکت کردم آهسته آهسته به اصولی دست پیدا کردم که بر اساس این اصول باورهایم شکل گرفت و به باورهایم عمل کردم.))
علم بهمراه عمل جوهرساز وجودی انسان است
یزدانپناه همچنین ادامه داد: اولین اصلی که علامه ما معتقد بود این است که انسان را علم و عمل می سازد. علم به همراه عمل جوهر ساز وجودی انسان است و مکرر در آثارش می گفت: ((کسی که از علم و دانش دور بماند از فطرت انسیانیت خود دور مانده است))
وی با بیان اینکه عالم ربانی حسن زاده آملی از علم صوری به علم به حقیقت و عرفان رسید ابراز داشت: در تحصیل علم حتی در سنین بالا آنقدر شب زنده داری می کرد که گفتنش افسانه است.
حجت الاسلام یزدانپناه از ویژگیهای دیگر حسن زاده آملی اینگونه بیان کرد: او می دانست چه کند تا در دل خدا جا باز کند . استادم از دین تقلیدی به علم تحقیقی رسیده بودو می گفت: (( من به تحقیق به توحید رسیده ام . من به تحقیق به حقیقت رسول خدا رسیده ام .من به تحقیق به حقیقت امیر مومنان و ولایت علی رسیده ام.
وی ولایتمداری علامه حسن زاده آملی را از دلایل حالات عرفانی عنوان و اظهار داشت: ایشان به حقیقت همان علم و معرفتش، او را به مقامات شناخت توحید و ولایت رساند که درهر کاری تنها رضای خدا را درنظر داشت و با خدا معامله می کرد.
شاگرد استاد حسن زاده آملی ادب و احترام در مقابل استاد را از دیگر مراقبات علامه دانست و اضافه کرد: سومین مرحله عروج استادم خدمت به مردم بود و ادب بی حصرو حدش به اساتیدش تا جاییکه برای رسیدن به علم حتی برای آنچه که مقدمات رسیدن علم بود یعنی همان کتاب و استاد را ارج می گذاشت .