شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35749 |
|
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

شمارش معکوس نفس خزر کوتاهی مسئولین شهرستانی سواحل شمال کشور درحفظ امنیت غذایی و آمایشی بزرگترین دریاچه حهان برکسی پوشیده نیست. به لحاظ آمایش سرزمینی در مرزهای آبی ملی شمال کشور حقیقتا باید نام مازندران را بر آن بگذارند. نقش خزر درشکل دهی اکولوژیک شهرهای ساحلی و کشور بعنوان بزرگترین دریاچه دنیا بی بدیل است […]

شمارش معکوس نفس خزر

کوتاهی مسئولین شهرستانی سواحل شمال کشور درحفظ امنیت غذایی و آمایشی بزرگترین دریاچه حهان برکسی پوشیده نیست.

به لحاظ آمایش سرزمینی در مرزهای آبی ملی شمال کشور حقیقتا باید نام مازندران را بر آن بگذارند.

نقش خزر درشکل دهی اکولوژیک شهرهای ساحلی و کشور بعنوان بزرگترین دریاچه دنیا بی بدیل است چراکه به تنهایی نزدیک به ۴۰ درصد مجموع مساحت دریاچه های دنیا را شامل می گردد و از لحاظ سوپریور دومین دریاچه دنیا، پنج برابر بزرگتر است و نیز از مجموع خلیج فارس و دریای عمان وسعت بیشتری دارد. این دریا از نظر تاریخی بطور کلی دو کارکرد بسیار مهم داشته است.

در کارکرد اول بعنوان یک وسیله ارتباطی و یک شبکه عظیم حمل و نقل که سرزمینهای و مناطق مختلف را بهم مرتبط ساخته و در کارکرد دیگر دریا بعنوان یک ذخیره عظیم منابع غذایی مورد نیاز بشر، جزء ذخایر تقریبا پایان ناپذیر و تجدید شونده ماهی و غذاهای دریایی و منابع دست نخورده ثروتهای معدنی محسوب میشود که با شرایط بد بوجود آمده دچار بحران جدی زیست محیطی و آمایشی قرار گرفته است.

عوامل مخرب اکوسیستم خزر

عوامل مخربی مانند احداث بی رویه سدهای غیرکارشناسانه رودخانه های آبریز به خزر، هدایت پسآبهای رستورانها و کارخانه های فعال شهرهای مجاور به رودهای منتهی به خزر ، بی تفاوتی مسئولین درحفظ سواحل این منبع لایتناهی طبیعی سبب فرسایش و نابودی خزر و پس رفت طولی و عمقی و آلودگی زیست محیطی آب این گوهر یکدانه شمالی ایران شده و گلایه اهالی ۳ استان شمالی کشور را بهمراه آورده است.

انجمن فرهنگی، ادبی شباهنگ با۲۴ عضو ثابت دراقدامی پسندیده شنبه ۲۲ مهرماه مصادف با ۱۴ اکتبر روزجهانی استاندارد؛ پیمایش فرسایشی را درسواحل خزر ازشهر ساحلی آستارا به سمت سواحل مختوم قلی خان به طول ۸۲۲ کیلومتر با هدف حمایت از اکوسیستم خزر و سواحل آن شروع می کنند.

عاطفه درخشان،دبیر این انجمن ادبی،فرهنگی در گفتگو با پایگاه خبری سیده آمل از سفرهای آسیب شناسی مدنی زیست محیطی مجموعه شباهنگ در سراسر کشور خبرداد و گفت: از جمله سفرهای تاثیرگذار مجموعه شباهنگ به منطقه کم برخوردار جازموریان بود که به همت اهالی روستای رشکلا و خیرینی که ما را مورد عنایت خود دارند مدرسه ای را در آن شهر محروم جهت پوشش آموزش و پرورش راه اندازی کرده ایم.

شمارش معکوس نفس خزر

وی در ادامه یکی دیگر از سفرهای مهم اعضاء انجمن شباهنگ را در حمایت از اکوسیستم دریای خزر با شعار ” نفس خزر به شماره افتاد” اعلام کرد و افزود: امیدواریم این پیمایش که توسط یونس غلامی و میلاد فرجی از اعضاء انجمن شباهنگ انجام می شود توجه مسئولین را به امر حفظ منابع طبیعی خزر جلب کرده و هموطنان دوستداران محیط زیست ایران کاری برای امنیت غذایی و آمایشی آن به مرحله اجراء درآوند.

شروع فعالیت های انجمن شباهنگ

به گفته درخشان فعالیت های انجمن شباهنگ از دورهمی های دوستانه سالهای ۱۳۸۶ شکل گرفت و بعنوان اولین انجمن ادبی، فرهنگی شهرستان آمل از سال ۱۳۹۷ زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کسب مجوز فعالیتهای خود را بصورت رسمی ادامه داد.

وی در ادامه به سفرهای معرفی مشاهیر فرهنگ و هنر اشاره و اذعان داشت: برای معرفی بیشتر مشاهیر و شعرایی مانند فردوسی، خیام، مولانا هم اقدامات خوبی را انجام دادند.

تاسیس اولین کتابخانه عمومی خودگردان مازندران

دبیر انجمن ادبی،فرهنگی شباهنگ یکی دیگر از افتخارات اعضاء انجمن را افتتاح کتابخانه فرهنگی عمومی رشکلا دانست و اذعان داشت: کتابخانه فرهنگی عمومی روستای رشکلای بخش دابودشت اولین کتابخانه خودگردان استان مازندران است که زیر نظر کتابخانه های عمومی کشور فعالیت دارد.

درخشان حمایت از کودکان محروم و آموزش کودکان افغان را از دیگر اقدامات خود معرفی کرد.

آغاز سفر پیمایش سواحل خزر

یونس غلامی و میلاد فرجی از اعضاء انجمن روز شنبه مصادف با روز استاندارد جهانی از مطالعات و بررسی های استانداردهای اکولوژی سفر پیمایشی سواحل دریای خزر می گویند: در این ساحل نوردی هدف ما شناسایی چالش های فراروی سواحل خزر از آستارا تا مختوم قلی خان هست و طبق شواهد دستاوردهای خود را به سمع و نظر  همگان بخصوص در اختیار مسئولین قرار خواهیم داد.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید