دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 34916 |
|
تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جهاد دانشگاهی برگزار می کند مدیرتجاری سازی اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران: شرکت فلامنت با ۷۰ چرخ صنعتی در قائمشهر بدلیل نداشتن سرمایه در گردش سرمایه گذاران، قرارداد ۹ میلیارد تومانی ایساکو در مازندران را از دست داد. نقدی بر صنعت پوشاک از پایگاه خبری سیده آمل: در سالی که با شعار مهار تورم و افزایش […]

جهاد دانشگاهی برگزار می کند

مدیرتجاری سازی اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران: شرکت فلامنت با ۷۰ چرخ صنعتی در قائمشهر بدلیل نداشتن سرمایه در گردش سرمایه گذاران، قرارداد ۹ میلیارد تومانی ایساکو در مازندران را از دست داد.

نقدی بر صنعت پوشاک از پایگاه خبری سیده آمل: در سالی که با شعار مهار تورم و افزایش تولیدات داخلی است،خبرهای تاسف باربسته شدن وحتی تخریب کارخانه نساجی قائمشهرو برباد رفتن فرصت های افزایش تولیدی و شغلی تولید کنندگان شرکت فلامر وتقلیل نیروی کار و تولیدات نساجی های بابکان و بهشهربا دلایل مالی وعدم حمایت  و برنامه ریزی اصولی مسئولین امر حاکی از پایین آمدن سطح تولیدات داخلی و ازبین رفتن فرصت های شغلی هست که دل هرایرانی را به درد می آورد.

در دوران صفوی بافت پارچه ازمهمترین فرآورده های صادرات غیر نفتی آن دوره بوده که تا زمان پهلوی نیز ادامه داشت.

ردپای شکوه صنعت پارچه‌بافی را در واژه‌های ایرانی که به زبان‌های مختلف راه‌یافته است، می‌توان پیدا کرد. در زبان عربی: دیباج (از واژه‌ی دیباگ به مفهوم زری ابریشمی) و استبرق (از واژه‌ی ستبرگ به مفهوم نوعی پارچه‌ی ابریشمی)؛ در زبان انگلیسی( :Tafta از واژه‌ی تافته به مفهوم نوعی پارچه‌ی ابریشمی ( و در زبان روسی: Izarbaf (از واژه‌ی هزارباف به مفهوم پارچه‌ی زری گلابتون) و Partcha (از واژه‌ی پارچه). این‌ها همه و همه بیانگر قدمت و توانمندی ایرانیان از دیرباز تا به امروز در صنعت تولید پوشاک است.

جهاد دانشگاهی برگزار می کند

محمدرضایوسفی مهر،رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، این استان را بعنوان قطب صنعت پوشاک کشور معرفی کرد و گفت: با تشکیل کارگروه فن بازارو مشاغل درجهاد دانشگاهی برای اولین باردرمازندران جشنواره ای باحضور طراحان و خیاطان استانی تحت عنوان فن بازار در شهرستان آمل برگزار خواهدشد.

هدف از فن بازار

وی هدف از برپایی این جشنواره را اتصال حلقه مفقوده تولید کننده دربازارعنوان کرد وافزود: هدف اصلی این کارگروه در جشنواره عملیاتی شدن برنامه های جهادی درحوزه کاری پوشاک هست.

سوال: آیا دراتاق فکرکارگروه جهاد دانشگاهی، کنار حمایت از طراحان دوخت لباس؛ تدابیری برای احیای صنعت نساجی که پایه و اساس دوخت پوشاک هست هم لحاظ شد؟

عرضه مارکتینگ و استارت آپ ها در فضای مجازی

 تا چند سال گذشته قبل از مجازی شدن مارکتینگ پوشاک، همه دغدغه فروشندگان بازارعرضه پوشاک، ورود چمدانی لباس های خارجی بدون نظارت گمرک از مرزهای آن طرف آب به داخل کشور بود که با حضور تکنولوژی، فروش اجناس در بازار مجازی قطعا گوی بازار پوشاک از تولیدکنندگان داخلی ربوده شده و گرایش مصرف کننده به سوی اجناس خارجی خواهد رفت.

چه برنامه و تدابیری درکارگروه جهاد دانشگاهی برای رقابت با کیفیت و بازار مدفشن یا مدلینگ بازار جهانی دیده شد؟ آیا جشنواره فن بازارجهاد دانشگاهی پاسخگوی رقابت با مارکتینگ مد جهانی با تبلیغات وسیع هست؟

برنامه ریزی های بدون پشتوانه

امروزه یکی ازمشکلات اصلی صنعت پوشاک، فقدان سیاست‌‌های حمایتی مشخص از این صنعت است. درتامین مالی (برای سرمایه‌‌گذاری، خرید تجهیزات، تامین موارد اولیه و سرمایه در گردش)، آموزش نیروی انسانی،تامین زیرساخت، شرکت درنمایشگاه، استخدام کارشناس خارجی و… تقریبا هیچ‌گونه حمایت مشخصی از این صنعت نمی‌‌شود. درحالی‌که این صنعت به‌شدت نیازمند حمایت برای یادگیری است.

جهاد دانشگاهی برگزار می کند
جهاد دانشگاهی برگزار می کند
seyyedeamol.ir

رکود بازار پوشاک داخلی تا مرز از دست دادن گوی رقابت

به گفته رمضان مهدیزاده، مدیرتجاری سازی اشتغال جهاددانشگاهی مازندران: شرکت فلامنت با ۷۰چرخ صنعتی در قائمشهر بدلیل نداشتن سرمایه در گردش سرمایه گذاران، قرارداد ۹ میلیاردتومانی ایساکو در مازندران را از دست داد.

این خبر نشانگر بی‌‌ثباتی سیاست‌‌های تجاری مدیران امراست واز طرف دیگر بموجب همین بی ثباتی قدرت شعله تحریم‌‌ها و استرس بی رمقی برتولیدکننده داخلی دراین مارکتینگ افروخته ترشده و امکان همکاری با برندهای بین‌‌المللی و دسترسی به بازارهای جهانی تا حد زیادی از بنگاه‌های تولیدی داخلی سلب می شود.

تخصیص ۳۰ درصد عنوان شغلی به مازندران

مهدیزاده با تاکید بر اینکه پوشاک استان مازندران نیاز دارد دیده شود، ابراز داشت: از ۴۰۰ عنوان شغلی کشور ۳۰ درصد ازآن درحوزه پوشاک مشاغل تحت پوشش مازندران است و در این حوزه، این استان خط مقدم پوشاک لباس کار ومشاغل کشوردراختیار دارد که دراین راستا مازندران به نوعی طراز اول بین استانهایی است که بیشترین تمرکز وام مشاغل خانگی را در حوزه راه اندازی کارگاههای کوچک دوخت پوشاک بخود اختصاص داده است.

چگونگی ارائه تسهیلات بانکی حمایتی مشاغل از سال ۹۰ تاکنون

وی از ارائه تسهیلات وام حمایت از مشاغل اینچنین می گوید که: از سال ۹۰ تا کنون از بین ۳۲۰ هزار وامی که جهت حمایت از مشاغل خانگی در سطح کشورداده شد ۳۰ هزار وام یعنی در حدود ۳ و نیم درصد تعداد وام گرفته شده در حوزه اشتغالزایی به استان مازندران تخصیص یافت.

در این خصوص یکی از خیاطان تولید کننده شهرستان آمل بیان داشت: وام حمایت از مشاغل خانگی که تا ۲ سال پیش با سود ۴ درصد به نیازمندان این عرصه داده می شد درحال حاضر باتوجه به تورم معیشتی و رکود اقتصاد بازاراین سود به ۱۸ درصد سود بانکی افزایش یافت که برای ایجاد مشاغل خانگی و تولیدات داخلی مقرون به صرفه نیست.

جایگاه صنعت پوشاک ایران در بازار بین الملل

براساس ارائه این آمارها می توان گفت: وقتی به صنعت پوشاک کشور نگاه می کنیم متاسفانه نمی توان برای صنعت پوشاک کشورهیچ جایگاهی، درآورده اقتصادی رقابت با صنعت مدلینگ بین الملل و جذب سرمایه گذاری داخلی متصورشد.

ظاهرا تدابیراتاق فکرجهاد دانشگاهی جهت سرعت بخشیدن به کسب منابع مالی، متمرکز نمودن طراحان و تولیدکنندگان دوخت داخلی روی اخذ سفارش سری دوزی لباس مشاغل مانند نیروهای اداری آموزش و پرورش، بیمارستانها و ارگانهای خدماتی و دستگاههای اجرایی دیگر بعنوان دوخت پوشاک خاص هست تا دوخت پوشاک عمومی برای خانواده ها و جوانان تا اقبال عمومی را برای طرح دوخت لباس مراسم و جشن های خانوادگی جذب کنند.

و دقیقا نکته مهم و قابل توجه همین است که فناوری بکاررفته در صنعت پوشاک داخلی نسبتا ساده بوده و از این رو برای پر کردن شکاف فناوری بین تولیدکننده ایرانی و خارجی و ایجاد اعتماد مصرف کننده بر کیفیت و هزینه تمام شده پوشاک فکری نشده است.

آیتم های مهم توسعه صنعت پوشاک درایران

درخصوص زنجیره ارزش چند نکته مهم دیگروجود خواهد داشت. اول اینکه توسعه زنجیره ارزش بالا دست صنعت پوشاک برای داشتن یک بخش تولیدی رقابت‌‌پذیر اهمیت دارد. هرچند نباید به توسعه بخش نساجی بیش و پیش از بخش پوشاک کم توجه بود.

با توجه به گرایش شدید جوانان امروزدربحث مارکتینگ فروش مجازی پوشاک وخرید مستقیم  لباس های مجلسی از ترکیه و چین، باید اولویت برنامه ریزی مدیران برتوسعه بخش پوشاک رقابت‌‌پذیر و در پی آن توجه به تکمیل زنجیره تامین باشد. چراکه رقابت‌‌پذیری صنعت پوشاک تا حدی منوط به در دسترس بودن مواد اولیه محلی یا حداکثر منطقه‌‌ای است.

نکته بعدی درخصوص زنجیره ارزش، توجه به اهمیت تعامل با شرکت‌های بین‌‌المللی پوشاک برای یادگیری است. شرکت‌های بین‌‌المللی پوشاک نه تنها به بازارهای بزرگ دسترسی دارند، بلکه منبع عظیمی از دانش قابلیت‌‌های فناورانه هستند.

به اذعان تولیدکنندگانی که تجربه همکاری با شرکت‌های خارجی داشتند، این همکاری‌‌های هرچند کوتاه یاد گیری‌‌های زیادی برای بنگاه آنها داشته است. از فوت و فن تولید، استانداردهای خط تولید، کنترل کیفیت، وقت‌‌ شناسی در تحویل سفارش، کار با الگوها، آشنایی با اندازه‌ها نمونه‌‌ای از قابلیت‌‌هایی بودند که براثر این تعاملات یا به‌دست آمدند یا ارتقا پیدا کردند.

نکته نهایی درباره زنجیره ارزش جهانی پوشاک، فرصت‌‌های منطقه‌‌ای قابل توجه است. از یک طرف ازبکستان به‌عنوان منبع پنبه مرغوب در شمال و از طرف دیگر ترکیه در غرب به‌عنوان یک کشور پیشرو درصنعت پوشاک و دروازه ورود به بازارهای جهانی اهمیت قابل توجه دارند. حرکت ازبکستان به سمت توسعه صنعت نساجی تامین پنبه را برای تولیدکنندگان ایرانی پارچه سخت می‌‌کند و لازم است ابتکاراتی در این زمینه انجام شود.

رقابت تولیدات داخلی با تولید خارجی

از طرف دیگر با افزایش رشد اقتصادی ترکیه، صاحبان صنایع کاربر ازجمله صنعت پوشاک تمایل به سرمایه‌‌ گذاری در کشورهای با نیروی کار ارزان‌‌تر پیدا می‌‌کنند (درچندسال اخیراین روند آغاز شده و سرمایه‌‌ گذاران ترکیه‌ای در اروپای شرقی وچند کشور آفریقایی سرمایه‌‌ گذاری‌‌های قابل توجهی کرده‌‌اند). خروج تولیدکنندگان پیشرو مانند ترکیه و چین از صنعت پوشاک و نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی ایران به ترکیه، فرصت مناسبی را برای صنعت نساجی و پوشاک ایران فراهم می‌‌کند که تبدیل به مرکز بعدی تولید پارچه و پوشاک دنیا شود. هرچند باید توجه داشت که تنها نیروی کار ارزان، یک کشور را تبدیل به هاب بعدی تولید پوشاک نمی‌‌کند و بستر نهادی، سیاست‌‌های حمایتی و قابلیت‌‌های فناورانه بنگاه‌های موجود اهمیت بسزایی در به وقوع پیوستن آن ایفا می‌‌کنند.

ازاین رو ضروری است که دولت ازتلاش بنگاه‌های تولیدی پوشاک برای یادگیری فوت و فن تولید و فروش حمایت کند.

دریافت استانداردهای بین المللی از اولویت تولیدات داخلی است

این حمایت می‌‌تواند بصورت مشارکت در هزینه استخدام تکنسین خارجی یا برگزاری دوره‌های آموزشی توسط بنگاه پوشاک، مشارکت درهزینه شرکت درنمایشگاه‌های منطقه‌‌ای، مشارکت درهزینه دریافت استانداردهای بین‌‌المللی پوشاک، حمایت از انعقاد قرارداد با خریداران خارجی وخرید تجهیزات و ماشین‌‌آلات جدید انجام شود.

جهاد دانشگاهی برگزار می کند

هرچند درشرایط فعلی چنین اقداماتی از ظرفیت مالی و اجرایی بوروکراسی صنعتی کشور خارج است. ولی دولت می‌‌تواند با مسئولیت پذیری و پیگیری جدی برای ارتقای کمی و کیفی پوشاک تولیدی داخل ابتکارات مناسبی را فراهم کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید