شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-18
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36851 |
|
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گنجینه های هنری را بشناسیم استاد چیره دست سنتور، آشنا به نواها، آهنگ ساز و مولف ۶ کتاب آموزشی و ادبی با نام های نگار،نگارعشق،پوپک، سنتور وآخرین جلدبه نام ربابه جان۱ درخانواده ۱۰نفره هنری و آشنا با نغمات موسیقایی از شهرستان آمل درگپ و گفتی با پایگاه خبری سیده آمل از فراز و نشیب حوزه […]

گنجینه های هنری را بشناسیم

استاد چیره دست سنتور، آشنا به نواها، آهنگ ساز و مولف ۶ کتاب آموزشی و ادبی با نام های نگار،نگارعشق،پوپک، سنتور وآخرین جلدبه نام ربابه جان۱ درخانواده ۱۰نفره هنری و آشنا با نغمات موسیقایی از شهرستان آمل درگپ و گفتی با پایگاه خبری سیده آمل از فراز و نشیب حوزه هنری خود گفت: درخانواده هنرمند آشنا با نغمه های موسیقایی رشد یافتم و در سن ۱۰سالگی با تشویق برادربزرگترم حسن آقا زرنگه؛ به مغازه فروش ابزار و آلات موسیقی استاد صالحی رفتیم، در آنجا با سنتور و نواختن آن آشنا شدم.

وی در ادامه افزود: پس از خرید اولین سنتور دوره کوتاهی را نزد اساتید برجسته ای مانند استاد تقی شریفی، استاد موحدنیا شاگردی کردم.

کسب رتبه سوم در جشنواره ملی جوانان ایرانی

سپهرزرنگه بااشاره به اینکه بارعایت ادب واحترام به محضر همه اساتید خودم،بیشترین تاثیر را ازمحضر استادبهمن بهمرام درنواختن سنتورداشتم، اظهار داشت: بعد از اتمام خدمت سربازی باحضوردرجشنواره ملی جوانان ایرانی کشوردررشته تک نوازی سنتور رتبه سوم را کسب کردم.

وی همچنین عنوان کرد: بعداز کسب رتبه درجشنواره ملی کار آموختن سنتور را بصورت جدی تر باشرکت در کلاسهای تخصصی همزمان با یادگرفتن هنرآواز و ردیف موسیقی نزد استاد مظفر شفیعی در تهران آموزش دیدم و کلاس فوق العاده آهنگ سازی سنتور را نزد استاد بهمن بهرام گذراندم.

گنجینه های هنری را بشناسیم

زرنگه با اعلام اینکه مدت ۲۵سال خاک این هنر را برچهره نشاندم تا بتوانم به سطح حرفه ای برسم و هنرجویان صاحب نامی راهم به جامعه موسیقایی تحویل دهم، ابرازداشت: بعداز اتمام دوره های تکمیلی مشغول به نوشتن آثارم شدم که اولین کتاب با ۲۰قطعه از سنتور با نام نگار را به چاپ رساندم و بلافاصله دومین کتاب را با نام نگارعشق با ۲۲قطعه از نوای سنتور نوشتم و بعد مجموعه تصنیف هایی را که ساخته بودم را بنام پوپک به رشته تحریردرآوردم.

وی کتاب چهارم خود را تحت عنوان سنتور که آموزه هایی از نت های سنتور هست معرفی واضافه کرد: کتاب خاطرات من و آخرین جلدبنام ربابه جان ۱باتنظیم نتها هم در جمع کتابهای به چاپ رسیده با کسب شابک رسمی از وزارت ارشاد هست و در ادامه کار مابقی آثار دیگرم در دست تحریر و کار بیشتر است که پس از اتمام به چاپ خواهم رساند.

از هنرجویی تا استادی

استادسپهرزرنگه از علاقه خود به هنر موسیقی می گوید: با تحصیلات دیپلم بدنبال علاقه خودم به موسیقی در این حوزه زندگی هنری ام را ادامه دادم و امروز با تجارب به دست آورده ام طی ۲۵ سال درکنار کارگاه ساخت سازه سنتور بالغ بر۱۰۰۰ هنرجو را با رشته سنتور آشنا کردم که خروجی این تعداد ۱۲ الی ۱۴ هنرجوی ممتاز هست که به جامعه هنری موسیقی تحویل داده ام.

گنجینه های هنری را بشناسیم
گنجینه های هنری را بشناسیم
seyyedeamol.ir

خروجی حرفه ای دوره های آزاد موسیقی

به گفته این استاد چیره دست موسیقی سنتور، همانگونه که ورزشکاران حرفه ای و مدال آور در میادین بین المللی بدون حضور در کلاسهای دانشگاهی با خوردن خاک صحنه مبارزه تجربه کسب کرده اند، دانشجویان هنر نیز؛ قطعا درکلاسهای دانشگاهی هنر، نمی توانند به این تجارب بزرگ بصورت تخصصی و عملی دست یابند چراکه همه هنرجویان دانشگاهی نزد اساتید آزاد به مهارت های عملی دست پیدا کردند و دانشگاه صرفا برای دست گرمی و اخذ مدرک خواهدبود.

چالش های فرا روی هنرمندان حرفه ای

این هنرمند خوش ذوق تصریح کرد: باتوجه به تجربیات ما اساتید آزاد در رشته هنر موسیقی، به هنرجویان خود می گویم با موسیقی حال دلتان خوب می شود اما در ادامه کار حرفه ای و اجرای کنسرت با دردوسرهای دلسردکننده ای برخورد خواهیدکرد.

سپهرزرنگه در توضیحات بیشترخود از چالش های فراروی اساتید هنر موسیقی گفت: یک موزیسین و هنرمند، وقتی برای ازدواج اقدام می کند با این سوال مواجه می شود که مطرب هستید؟ یا به دختر مورد علاقه مان می گویند می خواهی زن یک مطرب شوی؟ شاید فی نفسه واژه مطرب یعنی سرور و بدنیست اما برخی از خانواده ها در هاله ای از ابهام به این مقوله نگاه می کنند و هنوز آن فرهنگ تشخیص بین کار حرفه ای با غیر حرفه ای را ندارند.

وی از درد و سرهای چالش برانگیز اجرای کنسرت به برخورد سلیقه ای مسئولین در نظام بروکراسی اداری پرداخت و عنوان کرد: از دیگر مشکلات کار حرفه ای ما برگزاری کنسرت و اجرای زنده با همراهی تیم هست، ما طبعا در زیرمجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنیم و برای اخذ مجوز اجرای کنسرت نیاز به همکاری و همیاری عزیزان اداره مطبوع داریم اما پس از آخرین اجرای کنسرت ما در سال ۹۳ که با سوءمدیریت همزمان برای اجرای هنرمند ملی ،بدون توجه به تایم اجرای ما مجوز صادر شد و تمامی خستگی کار برتن گروه هنری سپهر به رهبری من مانده بود دیگر کنسرت نگذاشتیم.

گلایه هنرمندان از مسئولین وزارت ارشاد

استادسپهرزرنگه خاطرنشان شد: تاکنون هیچ حمایت مادی و معنوی از سوی اداره مطبوع فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان و استان حتی وزارتخانه نشده ایم و این بی توجهی به هنرمندان موسیقی سنتی که نشان از هویت اصیل ایرانی دارد منتج به خروجی آهنگهای مبتذل بی محتوا و بی هویتی شده است که فرهنگ اجتماعی ایران کهن را تحت الشعاع قرار داده است و نسل جوان ما تهی از فرهنگ و هویت اصیل خود به قهقرا خواهند رفت.

توصیه این استادچیره دست به خانواده ها تشویق فرزندان به گوش تشخیص نغمات و موسیقی اصیل ایرانی است و توجه ویژه مسئولین به اجرای کنسرت های موسیقایی سنتی، بویژه بومی محلی است که اساس هویت ما ایرانیان بر مبنای شعرا و فضلا و اساتید علمایی است که برای حفظ ارزشهای ایران اسلامی عمر خود را گذاشته اند و خاک صحنه خورده اند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید