جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35833 |
|
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مازرونیا شمه تیرماه موارکا استان مازندران به لحاظ اختصاصات تاریخی_فرهنگی علاوه پیوستگی با فرهنگ ملی، از ویژگی هایی منحصر به فرد در زمینه های دینی، طبیعی، تاریخی، فرهنگی و… برخوردار است. زبان مازندرانی که گستره سخن گفتن با آن، فراتر از مرزهای جغرافیایی کنونی آن بوده است؛یا نغمات موسیقیایی این سامان که برآمده از روحیه […]

مازرونیا شمه تیرماه موارکا

استان مازندران به لحاظ اختصاصات تاریخی_فرهنگی علاوه پیوستگی با فرهنگ ملی، از ویژگی هایی منحصر به فرد در زمینه های دینی، طبیعی، تاریخی، فرهنگی و… برخوردار است.

زبان مازندرانی که گستره سخن گفتن با آن، فراتر از مرزهای جغرافیایی کنونی آن بوده است؛یا نغمات موسیقیایی این سامان که برآمده از روحیه آزادی خواهی مردم این سامان و راوی فرهنگی این مردمان سرزمین؛ شعر که همدم دیرین مازندرانی ها هست و نقش بسزایی در انتقال مفاهیم متعالی الهی، دینی و انسانی از نسلی به نسل از نغمات امیری خوانی وکتولی ودیگر ویژگیها ؛ برخورداری از روحیه دلاوری و پهلوانی و تحسین رادمردان و پهلوانان، که زمینه ساز دفاع از مرزهای ایمان و عقیده و سرزمین در طول تاریخ شده ، بخصوص وجود معماری منحصر به فرد سقا نفارها که دلدادگی عمیق به آموزه های ناب شیعی را نشان می دهد و .. همه بیانگر پیشینه گرانسنگ و فطرت پاک دینی و مذهبی باشندگان این دیار بوده و خواهد بود.

درآستانه گرامیداشت هفته مازندران رضاکسب ور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل درگفتگو باپایگاه خبری سیده آمل؛ با بیان اینکه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مازندران از سال ۱۳۸۶، انتخاب یک روز بعنوان روز مازندران را در دستور کار خویش قرار داد، افزود: در همین راستا، کمیته ای تخصصی در دبیرخانه شورا، مامور تعیین آن شد که پس ازبرگزاری جلسات متعدد کارشناسی و کنکاش در تاریخ و فرهنگ مازندران و با استناد به بیان دقیق مورخ نامدار ـ جناب ابن اسفندیارـ در کتاب معظم تاریخ تبرستان، روز سه شنبه ۲۵ رمضان سال ۲۵۰ هجری قمری که روز بیعت مردم تبرستان با حسن بن زید علوی بود را بعنوان روز ملی مازندران اعلام کردند که با تطبیق آن از قمری به شمسی توسط منجم شهیر مازندرانی ـ جناب استاد نصرا… هومند ـ تاریخ مذکور برابر با ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی است.

به گفته کسب ور ازتاریخ تصویب این نکوداشت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای مازندران موظفند با همکاری همه ارگانها بخصوص نهادهای فرهنگی، مذهبی؛ فرهنگ و آداب و سنن مازندرانی را درقالب برنامه های متنوع در جامعه شهری به شهروندان انتقال داده و اطلاع رسانی کنند.

مازرونیا شمه تیرماه موارکا

 وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۷ تلاش شد این مناسبت در تقویم رسمی کشور ثبت گردد، ادامه داد: با توجه به ظرفیت های ناب تاریخی و فرهنگی مازندران، مورد عنایت تصمیم سازان فرهنگ کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و ۱۴ آبان به عنوان « روز مازندران» در این شورا تصویب و با ابلاغ رئیس محترم جمهور وقت در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

برنامه های شاخص هفته مازندران درآمل

ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل از چگونگی برگزاری برنامه های شاخص هفته بزرگداشت مازندران در شهرستان آمل می گوید: روز نخست و افتتاحیه در مراسمی با شکوه بصورت استانی باحضور روسای ادارات در بقعه نصرالحق از تاریخچه تمدنی آمل، نقش و تاثیرحکومت علویان بیاناتی ارائه خواهد شد و درباره زبان و آیین های مازندران نیز با زبان بومی محلی خودمان سخنرانی می شود.

جشن بزرگ تیرماه درپارک مینیاتوری آمل

وی تصریح کرد: روزهای ۱۸و۱۹آبان با مشارکت همه دستگاه ها و نهادهای شهرستان دومین برنامه بصورت برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ودست آوردهای محلی ارگانها و جشن و بازی های بومی محلی در پارک مینیاتوری زیر پل شهدای آمل به اجرا درخواهد آمد.

 

کسب ور همچنین از اجرای جشن کنس دشوو با میزبانی فرهنگ ارشاد اسلامی آمل گفت

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید