جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-03
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35874 |
|
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

استان غنی درمحرومیت مدیریتی مازندران را با ساز و دهل مراسمات نیم بند فصلی و مناسبتی دراجتماعات سربسته به ایرانیان و نسل جدید نمی توان معرفی کرد و شناساند. به گزارش تحلیلی پایگاه خبری سیده آمل: ازاینکه شاهد این هستیم، تمام همت مسئولین درهفته بزرگداشت مازندران برگزاری نمایشگاه و مراسمات نیم بند ظاهر نمایی جهت […]

استان غنی درمحرومیت مدیریتی

مازندران را با ساز و دهل مراسمات نیم بند فصلی و مناسبتی دراجتماعات سربسته به ایرانیان و نسل جدید نمی توان معرفی کرد و شناساند.

به گزارش تحلیلی پایگاه خبری سیده آمل: ازاینکه شاهد این هستیم، تمام همت مسئولین درهفته بزرگداشت مازندران برگزاری نمایشگاه و مراسمات نیم بند ظاهر نمایی جهت رفع تکلیف بسته شد، چشم سر هر مازندرانی را با نم افسوس خیره به تاراج معادن و طبیعت زیبای تخریب شده و برباد رفتن میراث فرهنگی از منابع طبیعی آب، خاک و هوای سالم تا بناهایی که منتظر مرمت و احیای تاریخی این خطه سرسبز بجا مانده از طوفانهای روزگار اشک بار و چشمه دل در تاب و تب وطن را می جوشاند.

مازندرانی که با وسعتی معادل ۱٫۴۶ درصد مساحت ایران ۸۰ درصد از تولیدات مواد غذایی کل کشور را تامین می کند، درساحل جنوبی بزرگترین دریاچه جهان، یعنی دریای مازندران و درکنار چهار کشور مجاور این دریا یعنی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان از یک سو و از سوی دیگر شمال کلانشهر تهران پایتخت ایران قرار گرفته‌است.

استان غنی درمحرومیت مدیریتی

مازندران به مرکزیت شهر ساری در شمال ایران با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان هم‌مرز است که استان‌های گلستان، سمنان و تهران که در اولین تقسیمات کشوری ایران در کنار مازندران، استان دوم را تشکیل داده بودند، در سال‌های ۱۳۴۹، ۱۳۵۵ و ۱۳۷۶ از مازندران جدا شدند.

 استان مازندران پیش ازاسلام، تپورستان به نامیده می‌شد که برگرفته ازنام قوم تپوری که پس از اسلام قوم تبری نام گرفتند و سرزمینشان تبرستان نامیده شد و اگر به داشته های این استان از ۱۰۰ سال اخیر تاکنون بنگریم با اعلام افول منابع طبیعی استانمان در۲۰ سال اخیر خون بباریم.

میراث طبیعی مازندران

 این خطه سرسبز که مورد بی توجهی و سوءمدیریت مسئولین قرار دارد یکی از پر جمعیت‌ترین و متراکم‌ترین مناطق ایران از لحاظ جمعیتی است، دارای ۲۲ شهرستان ازپر افتخارترین استان ایران در ورزش کشور بخصوص بازیهای المپیک بین المللی است.

 قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه درمازندران و درشهرستان آمل قرار دارد می توانست با مدیریتی در شان خود جایگاه خوبی برای جذب توریسم و صنعت گردشگری باشد که صدافسوس تنها ارگانی که با زدن کمپ امداد باحضور خود دربرابر ورزشکاران و طبیعتگردان احساس مسئولیت می کند جمعیت هلال احمر شهرستان آمل هست که البته سود حاصل از آن را فدراسیون کوهنوردی تهران و پایتخت نشینان برده و رنج حمع آوری زباله ناشی از ورود افراد با شهرداری شهر رینه خواهد ماند.

 باداب سورت ساری بعنوان دومین میراث طبیعی بعد از کوه دماوند در شهر ساری ثبت شده است.

امتیازات استان مازندران و مشکلات آن

امتیازحمل ونقل دریایی باکشورهای همسایه ازطریق منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد، بندر فریدون‌کنارو بندرنوشهر و پایانه و سکوی نفتی بهشهر در شرق مازندران، اتصال آن به راه‌آهن سراسری ایران، وجود فرودگاه‌های بین‌المللی فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری، نوشهر و رامسر، برخورداری از سه جاده ارتباطی با استان تهران و طرح در دست ساخت آزادراه تهران – شمال با امکان دسترسی سریع با فاصله کوتاه ۱۲۱ کیلومتر باتهران، عبورخطوط بین‌المللی فیبر نوری، شبکه ارتباطی در مسیر کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب از هلسینکی فنلاند به بندر لاوان روسیه تا ساحل دریای خزر از امتیازات این استان است.

که در کنار این امتیازات اگر مساله افزایش زباله در شهرهای مازندران بخصوص بعداز اتمام تعطیلات وخروج مسافران نیز مدیریت می شد و منابع طبیعی از ذست سودجویان آزاد، این امتیازات نیز بهتر به دید مازندرانیها می آمد.

مدیریت منابع طبیعی مازندران آرزوست

دسترسی به زیر‌ساخت‌های ارتباطی، به‌همراه تسهیلات زیر‌بنایی آب، برق، فاضلاب و گاز همراه با شرایط آب و هوایی معتدل، اراضی حاصلخیز، طبیعت گوناگون و مفرح ساحلی، دشتی، جنگلی و کوهستانی مساعد برای توسعه صنعت گردشگری و دسترسی به بازارهای هدف داخلی و خارجی، امکان توسعه سریع را در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات را یک جا در خود گرد آورده‌ است که شاید همین قابل دست رس بودن موجبات سودجویی کوه خواران و جنگل خواران منابع طبیعی مازندران را مهیا ساخته است که مازندرانیها انتظار مدیریتی درخور این مخزن الاسرار خدادادی را دارند.

 همچنین مازندران برخوردار ازمیراث فرهنگی و دانش‌آموختگان با تحصیلات دانشگاهی است که باعث شد جزء باسوادترین استان کشور شود و براساس آمارهای موجود دو برابر میانگین کشوری نخبه دارد که بسیاری از آنها درچند زمینه علمی نخبه فعال هستند.

 مازندران یکی ازاستان‌های صنعتی کشور و رتبه نخست گردشگرپذیری در ایران را دارد که شهرستان آمل دربخش تولیدات انواع صنایع سرآمد شهرهای این استان پهناور هست که درصادرات تولیدات لبنی به کشورهای همسایه و اروپایی حرف اول استان را می زند.

قدمت تاریخی مازندران

با کشفیات دانشمندان در غارهای هوتو و کمربند که در بهشهر قرار دارد، گواهی بر زندگی انسان‌ها در ۷۵ هزار سال پیش در مازندران است؛ همچنین باستان‌شناسی در گوهرتپه که در بهشهر قرار دارد، ثابت کرد مازندران و گلستان بیش از ۵ هزار سال پیشینه تمدن شهری دارند که اگر باستان شناسان کشور شهرقدیم آمل را که مانند گنجینه ای زیرشهر کنونی مدفون شد دریابند مازندران یکی از پایگاه‌های باستان‌ شناسی در منطقه خاورمیانه خواهد بود و درفرهنگ‌سازی و تمدن شهرنشینی مردم در ایران نقش بسزایی ایفا کرده‌ است.

استان غنی درمحرومیت مدیریتی

اما آن چیزی که در بین کوه، جنگل، دشت و دریای مازندران مغفول مانده نه مدیریت تفکیک جغرافیا که دردی را از تاراج منابع طبیعی مازندران درمان نکرد بلکه مازندران با توجه به منابع عظیم خدادادی نیازمند مدیریتی ورای برپایی مراسمات مناسبتی، فصلی و قراردادهای کوتاه مدت بی فرجام تجاری است تا منابع طبیعی کوهها ازکوه خواران و جنگلهای هیرکانی با حیات وحشی بی نظیراز جنگل خواران و سودجویان که روز به روز بر دست اندازی آنها افزوده می شود حیاتی دوباره یابد.

کلیپ زیبای منطقه چلاو و فیلبند آمل را در آدرس آپارات زیر مشاهده کنید

https://aparat.com/v/VGsRd

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید