جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35416 |
|
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گل زرد در اعماق زمین غارهای ایران به چهار دسته آهکی، آبی، یخی و گچی تقسیم می‌شوند. از میان دره ها و ارتفاعات کوهپایه ای دشت پلوردر پیمایشی طاقت فرسا باید عبورکنید تا به دهنه بسیار تنگ غار گل زرد برسید،غاری که علاوه بر جنس آهکی دیواره هایش یک غار آبی و رودخانه ای هم […]

گل زرد در اعماق زمین

غارهای ایران به چهار دسته آهکی، آبی، یخی و گچی تقسیم می‌شوند. از میان دره ها و ارتفاعات کوهپایه ای دشت پلوردر پیمایشی طاقت فرسا باید عبورکنید تا به دهنه بسیار تنگ غار گل زرد برسید،غاری که علاوه بر جنس آهکی دیواره هایش یک غار آبی و رودخانه ای هم محسوب می‌شود.

این غارهمچنین استلاگتیدها و استلاگمیت‌های فراوانی دارد که  تشکیل هر سانتی‌متر از آنها چیزی درحدود یک قرن زمان برده است. انعکاس تصویر این قندیل‌های آهکی روی آب‌های جاری می‌تواند در خاطره هر بازدیدکننده‌ای باقی بماند.

گزارش پایگاه خبری سیده آمل:جمشید نیکزاد، ریاست جمعیت هلال احمر شهرستان آمل در برنامه ریزی های کاری خود به پاس تلاش های خبرنگاران همکار درهفته گرامیداشت خبرنگار تعداد معدودی از خبرنگاران این شهرستان را به پیمایش و بازدید از شگفت انگیزترین غار ایران به نام گل زرد واقع در پیچ و خم کوهستانی منطقه پلور لاریجان دعوت کرد.

گل زرد در اعماق زمین
گل زرد در اعماق زمین
seyyedeamol.ir

گل زرد در اعماق زمین

نیکزاد داستان کشف شدن این گل زرد را اینگونه توصیف کرد و گفت: کشف این غار به سال ۵۰ برمی‌گردد؛ زمانی که گروه کوهنوردی دانشجویان دانشگاه تهران از دشت پرگل از گلهای زردرنگ منطقه پلور بازدید می کردند، دهانه این غار که بر اثر ریزش سیل آبها تقریبا مسدود شده بود با کمک تجهیزات باز کرده و تا انتهای این غار رفتند.

وی همچنین ازثبت ملی این غارخبر داد و افزود: کارشناسان پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی اکنون همه راه‌های ورودی تالارها و دیواره‌های غار را مطالعه و فیلمبرداری کرده‌اند و طبق اسناد معتبر غار گل زرد را در سال ۸۴ به ثبت ملی رسانیده اند.

غار آبی گل زرد پلور لاریجان آمل

کشوری از امدادگران باتجربه سازمان هلال احمر کشور درتوضیحات بیشترعنوان کرد: گل زرد غاری است رودخانه‌ای در استان مازندران و در منطقه پلور این غار از معدود غارهای طبیعی این محدوده محسوب می‌شود که به دست انسان‌ها ایجاد نشده است.

این امدادگرباتجربه ادامه داد: سطح درونی  غارگل زرد از کربنات کلسیم پوشیده شده و درون آن چندین حوضچه آب سرد وجود دارد. عمق برخی از حوضچه‌ها در این غار به چهار متر هم می‌رسید که متاسفانه با کم شدن ذخایر آبهای زیر زمینی مقدار حجم آب حوضچه ها نیز کاهش یافته است.

وجه تسمیه غار گل زرد بدلیل قرار داشتن آن در دامنه جنوب شرقی دشت گل زرد این قسمت از سلسله جبال البرز منطقه پلورهست، خود این کوه قله‌ای است با بیش از سه هزار متر ارتفاع و جزو مجموعه قله‌هایی که بر کوه دماوند ناظرند. غار گل زرد از غارهای فعال آهکی است وعلاوه برحوضچه‌هایش، ادامه تولد انواع «سازندهای آهکی» در آن و جاری بودن آب‌های زیرزمینی در تمام سال از ویژگی‌هایی هستند که باعث شده‌ تا این غار منحصر‌به‌فرد شود.

غار صعب العبور گل زرد پلور

به علت تنگ بودن دهانه غار باید ابتدا سینه‌خیز و بعد ده متر با استفاده از حرکت پا مرغی وارد آن شد. پس از آن به دهلیزی می‌رسید که می‌توان در آن ایستاد و گذر از دیگر دهلیزهای زیبا و باریک غار را شروع کرد. در همین هنگام است که صدای آب کم‌کم شنیده می‌شود. بعد از پیشروی بیشتر به رودخانه کف غار که در ابتدا مانند جویی کم عمق است می‌رسید. با ادامه مسیر رودخانه قسمت‌های عمیق و نقاط مرکزی غار را می‌بینید. بعد از رسیدن به یک دو راهی با انتخاب هر کدام از آنها به انتهای غار خواهید رسید گه در این بین شاهد منظره ای شگفت انگیز از قندیل هایی از جنس استلاگتیدها و استلاگمیت‌های قطور خواهید بود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید