سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-07
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35783 |
|
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

کار هست؛ کارگر نیست از افزایش روزافزون تورم؛ صدای شکستن ستون فقرات جامعه کارگری به گوش می رسد. آسیب پذیرترین اقشارجامعه کنونی مارا کارگران تشکیل می دهند.قشر زحمتکشی که عدم وجودشان برابر با فرو پاشی فوندانسیون عمران و آبادانی کشوراست پایگاه خبری سیده آمل درتحلیل آسیب های اجتماعی اقشارجامعه پای دردودلهای بی آلام جامعه کارگری […]

کار هست؛ کارگر نیست

از افزایش روزافزون تورم؛ صدای شکستن ستون فقرات جامعه کارگری به گوش می رسد.

آسیب پذیرترین اقشارجامعه کنونی مارا کارگران تشکیل می دهند.قشر زحمتکشی که عدم وجودشان برابر با فرو پاشی فوندانسیون عمران و آبادانی کشوراست

پایگاه خبری سیده آمل درتحلیل آسیب های اجتماعی اقشارجامعه پای دردودلهای بی آلام جامعه کارگری شهرستان آمل که درفصول مختلف دور میادین شهری بدون سرپناه دوان دوان در پی خودروهای کارفرماهایی هستند که ترجیح می دهند برای به انجام رساندن کارهایشان از کارگران مهاجر افغان بهره ببرند.

کارگران افغان جایگزین کارگران ایرانی

یکی از کارگران ساختمانی با گلایه ازعدم حمایت دولتمردان از کارگران وطنی از دلایل بکارگیری کارگران مهاجر را دستمزد پایین آنها اعلام کرد و گفت: مردم و مسئولین باید به این نکته اساسی توجه کنند که اکثر خانواده های این کارگران افغانی در کشور خودشان افغانستان هستند و اینها بصورت مجردی در ایران زندگی را در همان محل کار یا خیابان سپری می کنند پس اجاره مکان برای آنها منتفی بوده وبا مخارج کمتردستمزد کمتر خواهند داشت.

این هموطن کارگر ساختمانی ما اضافه کرد: یکی دیگراز دلایل کم بودن دستمزد کارگران افغان وضعیت بیمه آنهاست که اکثرا بخاطر غیرقانونی بودنشان مشکلات بیمه را نیز برای کارفرمای ایرانی نخواهد داشت.

مسکن کارگری درمان درد کارگران ساختمانی است

وی همچنین با گلایه ادامه داد: ولی با توجه به همه اینها آیا دلیلی براین است که کارگران ایرانی که داخل کشور دارای خانواده هست و اکثر قریب به یقین ۹۰ درصد از ما در منازل استیجاری سپری می کنیم وهزینه رفت و آمد و مخارج بالای تحصیل فرزندان، مورد بی مهری مسئولین قراربگیریم.

این درحالیست که مدیرکل اتباع خارجهٔ سازمان تأمین اجتماعی مدعی شده‌است که در سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ هزار تن، مجوز پروانهٔ موقت کار گرفته‌اند و با اخذ این پروانه و دلایل فوق ما شاهد شکستن ستون فقرات قشر کارگری هموطنانمان هستیم.

به‌تازگی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفته است در حال بررسی موضوع‌ترمیم دستمزد کارگران هستیم و در هفته آینده درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

کار هست؛ کارگر نیست

اهمیت‌ ترمیم دستمزد ازاین‌جهت است که به گواهی فعالان کارگری، به‌واسطه پایین بودن دستمزدها، دیگر کسی حاضر به کارگری نیست. «کار هست؛ اما کارگر نیست.»

افزایش بزهکاری درجامعه

این مهم باید مسئولین امر را به فکر وا دارد که کارگری که دیگر کار نکند برای امر معاش خود می تواند دست به چه اقدامات بزه در جامعه شهروندی خود مرتکب شود؟ واین خود معضلی برای افزایش چالش بزهکاری درکشور خواهد شد.

کار هست؛ کارگر نیست
کار هست؛ کارگر نیست
seyyedeamol.ir

ساماندهی کارگران ساختمانی

به گفته مسلم مکاری نماینده انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل و نائب رئیس شورای اسلامی این شهر حضور دسته جمعی کارگران ساختمانی دور میادین و کف خیابانهای آمل منظره نامتناسبی از لحاظ زیباسازی بصری شهر بوجودآورده که درجلسات شورای شهرآمل طرح تجمیع و ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی در یک مکان معین ارائه داده شد و به تصویب رسید.

اهداف طرح

وی تصریح کرد: هدف ازاین طرح،زیباسازی بصری شهرو اسکان کارگران درفصول مختلف گرما وسرما درزیر یک سقف می باشد و تبعابرای سهولت کارکارفرمایان جهت سهولت پیدا کردن کارگر و رفع نیاز کمبود کارگر مثمر ثمر خواهدبود.

حال با توجه به ازدیاد معضلات پیش روی کارگران باید دید آیا این طرح برای رفع مشکلات آنها افاقه می کند؟

کار هست؛ کارگر نیست
کار هست؛ کارگر نیست
seyyedeamol.ir

بیمه کارگران ساختمانی

حسن فلاح، مدیرکل تامین اجتماعی استان مازندران در گفتگو با سیده آمل، درخصوص بیمه کارگران ساختمانی عنوان کرد: مازندران ازجمله استانهایی است که در تعداد جذب کارگر ساختمانی نسبت به استانهای دیگر از وصعیت مطلوب برخورداراست.

عامل ادامه بازماندگان از بیمه کارگران ساختمانی است

وی با اشاره به اینکه خود قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی یک قانون جرایی است، افزود: براساس آخرین آمار در استان ۳۰هزارنفر پشت خط بیمه شوندگان هستند و طبق بودجه موجود کفایت بیمه این تعداد را نمی کند و ما در این زمینه ۷۰۰ میلیارد کسری داریم.

باید همه کارگران ساختمانی بیمه شوند

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران با تاکید براینکه با توجه به خطرات پیش روی کارگران ساختمانی باید همه این عزیزان بیمه شوند، ابراز داشت: منتظریم شورای نگهبان مصوباتش را ارسال کند تا با کمترین فوت وقت بلافاصله سهمیه آن را گرفته و همه کارگران ساختمانی را بیمه کنیم.

تعدیل افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی

وی اذعان داشت: درحال حاضر؛ مجتمع سازان و کارفرمایان ساختمانی معترضند، چرا که از سال ۹۳ طبق قانون سالانه ۱ تا ۲ درصد حق بیمه محل ۵% کارگران ساختمانی را افزایش می دادند اما طی این سالها مبلغ را تغییر نداده بودند تا اسفندماه سال ۱۴۰۱ حق بیمه با محاسباتی که شد درساخت هرمترمربع تا۲۰۰هزارتومان به یکباره چندبرابر شد که تبعا بر روی هزینه مزد کارگران ساختمانی اثر می گذارد.

حسن فلاح با بیان اینکه درنهایت با پیگیری نمایندگان با تصویب ۲ فوریتی برای تعدیل این افزایش حق بیمه به شورای نگهبان رسید، اظهار داشت: طبق آخرین خبر برای حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی ۲۲% از این طرح به تصویب رسید تا پس از راستی آزمایی همه کارگرانی که به واقع کارگر ساختمانی هستند بیمه شوند.

ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران اعلام کرد: بکارگیری بازنشستگان برای مشاغل سخت ساختمانی تحت هرعنوانی ممنوع هست و اگر کسی به موردی برخورد، اطلاع داده تا با پیگیری بازرسان، جلوی تخلف گرفته شود.

و همچنان تا مرهم واقعی زیر فشارهای تورم اقتصادی مخارج اجاره مسکن، دارو و درمان، بهداشت و سلامت، هزینه تحصیلات و ایاب ذهاب صدای شکستن ستون فقرات جامعه مدنی کارگران ما شنیده می شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید