یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35775 |
|
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پل معلق آمل رادریابید از شهرداری و شورای شهرآمل و مسئولین حفظ آثارمیراث فرهنگی، گردشگری تقاضاداریم،ازپشت میزهایشان به میدان های شهرآمده وچالش های ایمنی و رفاهی و بصری شهرشان رامرتفع سازند. آمارهای سرشماری نفوس نشان می دهد، افزایش جمعیت کشورما به ۱۲۰ میلیون نفررسیده است  که ۸۰ درصد این تعداد درشهرها ساکن هستند وکمتر از […]

پل معلق آمل رادریابید

از شهرداری و شورای شهرآمل و مسئولین حفظ آثارمیراث فرهنگی، گردشگری تقاضاداریم،ازپشت میزهایشان به میدان های شهرآمده وچالش های ایمنی و رفاهی و بصری شهرشان رامرتفع سازند.

آمارهای سرشماری نفوس نشان می دهد، افزایش جمعیت کشورما به ۱۲۰ میلیون نفررسیده است  که ۸۰ درصد این تعداد درشهرها ساکن هستند وکمتر از ۲۰ سال دیگر کشورایران حدود ۹۶ میلیون شهرنشین خواهد داشت.

 پایگاه خبری، تحلیلی سیده آمل؛ درنقد معضلات شهری آمل به وضعیت نابسامان المانهای شهری، میادین با قطر زیاد نسبت به خیابان ها، استفاده از پل معلقی که تاریخ مصرفش پایان یافته و نادیده گرفتن فضای بصری تاریخی پل ها و بافت قدیمی شهر پرداخته که خارج از کارمهندسی، شهرسازی شده است و درخور مردم این شهرستان با قدمت چندین هزارساله نیست.

با توجه به افزایش جمعیت شهری سوال اینجاست که آیا شهرداری آمل برای اسکان و فراهم نمودن امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چند میلیون نفربرای آینده برنامه‌ریزی کرده‌است؟ در حال حاضر چطور؟ آیا شهر ما از حداقل استانداردهای شهرسازی جهان برخورداراست؟ به راستی چه افرادی می‌توانند طرحی جامع برای شهرها و شهرک‌ها ارائه دهند و در آرامش روحی و جسمی شهرنشینان نقش مؤثری داشته باشند؟ آیا متصدیان باتجربه با رشته مرتبط  کاربلد با برنامه ریزی های شهرسازی درشهرداری و شورای شهر بکارگیری شد؟

بدون شک چنین کاری ازعهده متخصصان یک رشته برنمی‌آید، بلکه برای ساماندهی یک شهر نیاز به همکاری و همفکری اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، معماران، مهندسین عمران، جغرافی‌دانان و کارشناسان رشته‌های متعدد دیگر است که در این میان متخصص شهرسازی بعنوان سیاستگذار و مدیر متخصص،نقش بسیار مهمی را برعهده دارد.

پل معلق آمل رادریابید

پل معلق آمل مربوط به دوره پهلوی ازاولین نمونه‌های پل‌های بزرگ و جدید ایران است، به این علت آن را پل معلق می‌خوانند که اگر پایه‌های زیرین آن بر اثر سیل تخریب شود کمانهایی بالای آن را نگه می‌دارند که توسط مهندسان آلمانی و روسی شرکت آشکودا برای اتصال منطقه غرب و شرق شهر آمل روی رودخانه پرخروش هرازساخته شد.

ثبت ملی اثرتاریخی پل معلق

این اثر تاریخی که اکنون بعنوان سمبل مردم شهرستان از ارزش معنوی خاصی برخوردارهست درتاریخ ۳/۱۲/۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۵۲۴ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جلب توریسم

وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان هتل زیبای شهر در کنار و زیر این پل در فضایی باز پارک بزرگ شهر و رودخانه هراز منظره ای دل انگیز را برای مسافران و گردشگران بوجودآورده که از شهرهای دور و نزدیک از آن بهره می برند.

پایان عمرمفید پل معلق آمل

هر چند، سال ۱۳۹۰ سازندگان پل طی نامه هایی اتمام عمر مفید پل را به مسئولان کشوری و شهرستانی آمل اعلام داشته اند ولی از آن زمان تاکنون تنها شاهد وعده هایی از سوی از مسئولان هستیم، طوری که براساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بود پس از اتمام پل چهارم، پل معلق بر روی تمام ماشین ها بسته شود و محل تردد عابران مورد بهره برداری قرار گیرد. اما پل چهارم چند سالی است درست شده ولی رفت و آمد ماشین بر روی پل معلق ادامه دارد. لذا جای تعجب دارد که کلیه راهپیمائی ها به جهت احتمال ریزش از مسیر دیگری انجام می شود!

عدم بهینه سازی فضای بصری اطراف پل

درحال حاضر نه تنها همچنان از این پل تاریخی بهره برداری می شود،هیچ توجهی هم به تاریخی بودن آن و ایجاد فضایی بصری گردشگری برای جلب توریسم نشده و دراطراف این پل با ارزش، شاهد ایجاد یک شکل هندسی ناموزون و راه اندازی ایستگاه تاکسی هستیم که هیچ سنخیتی با تاریخجه پل معلق شهر آمل ندارد و حتی برای اهالی نیز مزاحمتهایی ایجاد نموده است.

تعبیه غلط المان کتاب در میدان سردارسلیمانی

با توجه به اینکه شهرستان آمل بعنوان شهرهای دوازده گانه دوستدار کتاب معرفی شده و المان نیم بند و نامتناسب از کتاب صرفا جهت رفع تکلیف کنار تندیس سردارسلیمانی درمیدان سردارسلیمانی روبروی سینما بهمن آمل به سمتی که هیچ دیدی ندارد تعبیه شد، اگر مهندسین شهرسازی دلسوزی در شهرداری و شورای شهرآمل گمارده می شدند از این مجموعه فضای زیبای تاریخی می شد محلی برای جلب توریسم و گردشگر ایجاد کرد و به چنین اثر تاریخی، هنری پل معلق، میدان سردارسلیمانی، سینمای شهر و پارک شهربازی مباهات نمود و لذت برد.

نماد فرهنگی، تاریحی آمل را دریابید

گفتنی است حفظ پل معلق بعنوان نماد فرهنگی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است می طلبد تا مسئولان شهری نسبت به حفظ و حراست این بنا همت داشته باشند تا خدای ناکرده براثر بی توجهی علاوه بر خسارت های معنوی شاهد مرگ شهروندان عزیز آملی بر اثر ریزش پل نیز نباشیم.

 

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید