دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-06
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36143 |
|
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

چالشهای فراروی کشاورزان آملی مهردادفولاد:جایگاه شهرستان آمل در تولید محصولات کشاورزی، دام و طیور همچون نگینی است که در مازندران و کلان شهرهای کشور می درخشد. به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: جلسه شورای کشاورزی شهرستان آمل باحضورحجت الله عصمتی، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان آمل وجمعی ازمسئولین ادارات و تولیدکنندگان بخش […]

چالشهای فراروی کشاورزان آملی

مهردادفولاد:جایگاه شهرستان آمل در تولید محصولات کشاورزی، دام و طیور همچون نگینی است که در مازندران و کلان شهرهای کشور می درخشد.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: جلسه شورای کشاورزی شهرستان آمل باحضورحجت الله عصمتی، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان آمل وجمعی ازمسئولین ادارات و تولیدکنندگان بخش های مختلف کشاورزی، جهت شناسایی موانع ورفع چالش های پیش رودراین اداره برگزارشد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان آمل دراین جلسه شورای کشاورزی طبق گزارشی بیان داشت: از آنجایی که مصونیت تولید ار مزارع تا سفره مردم بعهده جهادکشاورزی است، تمام سعی و تلاش ما درقالب سیاستگذاری وزارتخانه و سازمان مطبوع که برای ما تعیین کرده، می باشد.

به گفته مهردادفولاد: برنامه های این سازمان به گونه ایست که ازنظررشد و توسعه کمی وکیفی تولیدات و ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی بادرنظرگرفتن سلامت هموطنان و حفظ محیط زیست گامهای موثری را برداریم.

وی در گزارش عملکردی جهادکشاورزی شهرستان آمل اذعان داشت: یکی از محصولات استراتژیک آمل که باید به آن توجه کرد برنج بوده که ۱۹درصد سطح استان و ۲۱ درصد تولید کشور را بخود اختصاص داده است.

فولاد بابیان اینکه شهرستان آمل با سطح زیر کشت ۴۰هزارو ۲۲۰هکتار رتبه اول تولید برنج را دراستان دارا می باشد، افزود: در سال ۱۴۰۲ ازاین سطح ۷۳ هزارو۶۸ هکتار زیر کشت رفته است که درکشت اول ۸۷ درصد از ارقام محلی و  ۱۳ درصد از ارقام پرمحصول بود که درکشت مجدد نیز ۴۸ درصد سطح کشت دوم رفته است.

وی به ارتقای سطح سلامت محصول برنج با اشاره کرد وابرازکرد: برای سلامت برنج با کمک موثر مجموعه تحقیقات ازفرمهایICM  و IPM استفاده شد همینطور با روش تلفیقی بدون مصرف موادشیمیایی و بهره گیری از تکنیک های بیولوژیک زنبورتریکوگراما و تله نوری انجام شد.

مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آمل از تخصیص ۹میلیون لیتر سوخت به کشاورزان آملی خبردادوگفت: دراین راستا کشاورزان آملی ۱میلیون و۲۹۶هزارو۵۹ لیتر نفت سفید نیز دریافت کردند.

فولاد به تولید محصولات پاییزی پرداخت واضافه کرد: کشت ۱۶ درصد سبزیجات استان در شهرستان آمل تولید می شود که با حدود ۸۶۶هزارکیلو رتبه اول کشت پاییزی استان را دارد.

چالشهای فراروی کشاورزان آملی

این مدیرکشاورزی کمبود کودهای پتاس و فسفات را از مشکلات کشاورزی دانست وبیان کرد: ۸۸هزارو۴۰۰ تن کود اوره و هزارو ۲۶۰ تن پتاس و هزارو۹۰۰ تن فسفات بین کشاورزان توزیع شد.

مهردادفولاد ازمشکلات کشاورزان شالیکاراینچنین می گوید: باتوجه به نرخ اعلام شده هرکیلوبرنج ۶۰تا۶۵ هزارتومان، تقریبا ۳ هفته ای هست که خرید و فروش اقلام برنج راکت شده است.

وی دلیل رکود فروش برنج را واردات بی رویه برنج از پاکستان و هند بیان کردوادامه داد:تصمیم عجولانه در واردات برنج باعث دپوی تولیدبرنج کشاورزی داخل درشالیکوبی ها شده است که متاسفانه هرساله این رویه تکرارمی شود و توجهی به آسیب های پیش رو نمی شود.

مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آمل برای التیام بازاربرنج داخلی پیشنهاد داد: با شناسایی کشورهای هدف و بازاریابی و تقویت کیفیت اقلام برنج تولید داخل و رشد و توسعه آن باید در رسیدن به پایداری ارقام پرمحصول زمینه را برای صادرات مهیا کنیم.

وی با تقدیرازهمکاری موسسه تحقیقات برنج تاکیدکرد: باید از واردات برنج جلوگیری شود.

تسهیلات کشاورزی ۱۴۰۲

مهردادفولاد طی گزارشی از تسهیلات اجرایی در عملیات زراعی اظهارکرد: درکاهش هزینه های تولید و آب بها ترمیم آب بندانها در برنامه کاریست که تاکنون ۵ آب بندان روستاهای کمانگرکلا، وسطی کلا، رفیع آباد و خشکرود،دردست ترمیم هست.

وی درخصوص مکانیزاسیون کردن کشاورزی شهرستان اعلام کرد:سال قبل بخش کشاورزی ما ۱۶میلیارد جذب تسهیلات داشتیم که متاسفانه به دلیل بسته بودن سامانه امسال از ۱۰ میلیارد تومان فقط ۵ میلیارد تومان دریافت نموئه ایم که شامل خرید ۳۲ تیلر و کمباین و تعداد ۸ نشاکار بوده است.

مدیرجهاکشاورزی آمل عنوان کرد: سال گذشته باتوجه به عملکرد جهادگران کشاورزی، ۷۲درصد افزایش اعتبار پروژه های عمرانی داشتیم که توانستیم از ۲ میلیارد تومان ۱۲ میلیارد تومان برای پروژه های شن ریزی انهار زراعی و لایروبی آنها دریافت کنیم.

جهش کشت دیم درمازندران

وی از جهش تولیدکشت دیم خبرداد وگفت: باتوجه به کم آبیهای موجود، مناطق شناسایی شده کشت دیم گندم ، علوفه، کلزا و گیاهان دارویی را هم داشتیم که طبق فرمان ستاد امام سطح ۱۴۴ هکتار گیاهان دارویی قراردادبسته شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید