دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35144 |
|
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پسماند طلسم عمارت آمل از وعده یکماهه فرماندار سابق آمل برای راه اندازی سایت جدید مدیریت زباله عمارت ۴ ماه گذشت. در رابطه با سایت دپوی زباله عمارت آمل دو مساله حائز اهمیت هست که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد. اولویت نخست جلوگیری از ورود زباله‌ جدید به این سایت و نکته بعدی؛ مدیریت […]

پسماند طلسم عمارت آمل

از وعده یکماهه فرماندار سابق آمل برای راه اندازی سایت جدید مدیریت زباله عمارت ۴ ماه گذشت.

در رابطه با سایت دپوی زباله عمارت آمل دو مساله حائز اهمیت هست که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد. اولویت نخست جلوگیری از ورود زباله‌ جدید به این سایت و نکته بعدی؛ مدیریت آن از مبداء می باشد که آن هم عزمی ملی رامی طلبدکه تاکنون هم تسریع ضرب الاجلی اتمام کار برای حفظ محیط زیست، بعنوان حقوق شهروندی مردم در دستور کار بر روی کاغذ مانده است.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: نقش فرمانداران شهرستان آمل در ساماندهی سایت پسماند زباله عمارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ظاهرا با هر معارفه جدید تا چند ماهی امور اجرایی صرفا بر روی کاغذ باقی می ماند تا مسئولین استانی با حضور خود یادایامی را بخاطر آورند که روز وعده های نو، از نو تداعی تعهدات ضرب العجلی و قول های گذشته خواهد بود که در دهه چهارم شکل گیری کوه زباله عمارت درحال بازگو شدن هست.

پسماند طلسم عمارت آمل

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران دربازدیداخیری که بهمراه استاندار مازندران و کارگروه مدیریت پسماند عمارت داشت بیان کرد: در کارگروه پسماند و کمیته تخصصی بازه زمانی ۱۱ ساله را برای انتقال زباله عمارت به عرصه ای که استانداردهای لازم را داشته باشند؛ اعلام و تخمین زده اند.

به گفته کاویان: از جمله راهکارهایی که اساتید اهل فن دانشگاه پلی‌تکنیک مطرح کردند و مورد بررسی قرار گرفت ایزولاسیون هست، اما در نهایت آن‌چه که مصوب می‌شود حتما بایدموردتاییدوزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کشور ومراکز استانداردی معتبر قرار بگیرد.

ابلاغ فاز اول به آب منطقه ای مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: فاز اول پروژه به آب منطقه ای استان مازندران ابلاغ شد که در اسرع وقت دانشگاه امیرکبیر با نظارت دانشگاه تهران دی تیل اجرایی ایزولاسیون که با چه روشی اجرا شود شامل جلوگیری از نشر شیرابه و گازهای اتساع شده است خواهد بود.

پسماند طلسم عمارت آمل
پسماند طلسم عمارت آمل
seyyedeamol.ir

تاکید بر جلوگیری از ورود جدید زباله به عمارت

کاوه تاکید کرد: درکارگروه ملی پسماند تاکید و مصوب شد که از آن تاریخ به بعد زباله جدید به عمارت سرریز نشود ولی همچنان شاهد سرریز شدن آن هستیم.

راه اندازی میز تخصصی مدیریت پسماند در آمل

اسفندماه سال گذشته سیدعباس حسینی فرماندار اسبق شهرستان آمل نیز در نشست تخصصی مدیریت پسماند با بیان این‌که مساله مدیریت پسماند در این شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: حسب فرمایشات استاندار میز تخصصی زباله را با حضور جمعی از دانشگاهیان و کنش‌گران محیط زیستی در آمل راه انداختیم که به یک مجموعه تخصصی تبدیل شده است.

وی همچنین اضافه کرد: برای کمک به حل معضل زباله طرح تفکیک زباله از مبدا و زباله‌صفر را در دستور کار داریم که سعی می‌کنیم نهایتا تا ماه بعد این طرح را در شهرستان آمل اجرایی کنیم.

سیدحسین عباسی با تاکیدبراینکه درتلاش هستیم که سایت پردازش زباله تا پایان ماه بعد به سرانجام برسد. با راه‌اندازی این سایت، نهایتا ۲۰ درصد زباله بازگشتی داریم که این مقدار زباله نیز توسط یک شرکت دانش‌ بنیان به گازوییل و گاز تبدیل می‌شود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده بخش عمده‌ای از این فرآیند تدوین شده برای مدیریت پسماند درآمل تامیانه‌های ماه بعد آغاز می‌شود.

داستان طولانی زباله عمارت

سایت زباله عمارت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل و مسیر جاده و رودخانه هراز قرار دارد که اکنون در دهه چهارم عمرش به سر می‌برد. عمارت در این چند دهه میزبان زباله بیش از ۱۵ شهر مرکزی مازندران بود. این سایت قرار بود حداکثر تا ۲۵ سال پذیرای زباله‌ها باشد، ولی با گذشت بیش از چهار دهه دیگر زور کسی به این عمارت نرسید. در دو دهه گذشته بارها هشدار داده شد که میزان زباله انباشت شده در این منطقه خارج از توان سایت است و دست‌کم از یک دهه پیش تاکنون هم به مرحله اشباع رسیده است.

چالش های ساماندهی عمارت

طی سال‌های اخیر وعده‌های متعددی برای تخلیه زباله عمارت توسط مسئولان شهری، استانی و کشوری عنوان شد و هر بار نیز مسائلی همچون نبود زمین مناسب، اختلافات محلی بر سر نهایی کردن جانمایی زمین، کمبود بودجه یا حتی تغییرات مدیریتی سبب تعویق هرگونه اقدام اثرگذاری شده است.

سال ۱۳۹۰ وزرات نیرو وعده داد بود که برای حل مشکل ساخت سد طی ۲ سال عمارت زباله را تعطیل و مشکل را حل کند. معضل عمارت نه تنها در بازه زمانی وعده داده شد حل نشد.

بلکه طی ۶ سال بعد از آن نیز دست‌ کم سه محل برای دپوی جدید انتخاب شد که به دلایلی از جمله تایید نشدن از سوی محیط زیست یا نگرش جزیره‌ای دستگاه‌های دخیل و در بین مسئولان شهرستانی و استانی یا مورد تایید قرار نگرفتن زمین پیشنهادی از سوی سرمایه‌گذار یکی پس از دیگری خط خورد. پس از آن در آبان ماه سال ۹۸ بود که پای عمارت زباله به شورای اداری شهرستان نیز باز شد.

در آن جلسه پس از تاکید فرماندار وقت آمل مبنی بر تخلیه هر چه سریع‌تر زباله‌های عمارت، رئیس وقت شورای شهر هم اعلام کرد که مصوبه انتقال زباله عمارت به شورای شهر آمل نیز ابلاغ شد و فرآیند انتقال زباله آغاز شده است.

عمارت دست آویز شعارهای انتخاباتی

۱۵۰ روز پس از اعلام رئیس وقت شورای شهر، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران هم طی مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه شهرداری آمل اکنون به دنبال زمین ساخت نیروگاه بیوگاز زباله سوز است، گفت که چند منطقه پیشنهاد شده که در حال اخذ مجوز، بررسی‌های کارشناسان و ارزیابی‌های زیست محیطی است.

پس از آن در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۹ شهرداری آمل اعلام کرد که طلسم عمارت زباله آمل شکسته شد .در این گزارش آمده بود که با اختصاص یک قطعه زمین پنج هکتاری در مرتع سنگچال در ۴۰ کیلومتری جاده هراز حل معضل مزمن دپوی زباله آمل و چند شهر همجوار در منطقه عمارت این شهرستان وارد مرحله اجرایی شده است.

پسماند ۴۰ ساله طلسم عمارت آمل

اما متاسفانه این وعده هم مانند سایر وعده‌ها رنگ اجرایی به خود نگرفت و حل پرونده «عمارت زباله» به عمر شورای پنجم آمل هم قد نداد تا با افزوده شدن صفحات بیشتر و آزمودن راه‌های دیگر به شورای ششم رسید.

شورای ششم نیز بارها در جلسات متعدد اعلام کرده که سنگچالک محل مناسبی برای دفن زباله نیست و شرایط زیست‌محیطی لازم را ندارد و این شورا به دنبال راه حلی برای رفع دائمی مشکل عمارت است.

ولی در هر حال با گذشت حدود یک سال از عمر شورای کنونی هنوز اقدام خاص و تصمیمی قاطع درخصوص مساله عمارت گرفته نشده است و متاسفانه تنها به  این جمله که حل مشکل عمارت باید به صورت فرااستانی و ملی برطرف شود بسنده شده است.

آخرین بار اسفند پارسال فرماندار آمل در حاشیه سفر مشاور وزیر نیرو برای بازدید از روند سد هراز گفت که با پیگیری‌های استاندار مازندران یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه زباله در آمل مستقر می‌شود و اعتبار مورد نیاز این طرح از محل فاینانس تامین خواهد شد و آنچه شکل گرفته اراده کلان ملی و استانی برای رفع معضل چندین دهه‌ای آمل است که باید آن را غنیمت شمرد.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید