جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-03
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35820 |
|
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۲۱ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

نفس خزربه شماره افتاد یکی از زیباترین مناطق دیدنی ایران نوار ساحلی دریای شمال کشور است که هر شهر و منطقه آن دیدنیها و جاذبه های گردشگری مختص به خود را دارد. برای دیدن این مناطق حتی بصورت گذرا با خودرو حدود یک هفته زمان نیاز دارید تا از این مسیرعبورکنید. عاشقان طبیعت زیبای سواحل […]

نفس خزربه شماره افتاد

یکی از زیباترین مناطق دیدنی ایران نوار ساحلی دریای شمال کشور است که هر شهر و منطقه آن دیدنیها و جاذبه های گردشگری مختص به خود را دارد. برای دیدن این مناطق حتی بصورت گذرا با خودرو حدود یک هفته زمان نیاز دارید تا از این مسیرعبورکنید.

عاشقان طبیعت زیبای سواحل شمالی کشور و دوستدار پاکی زلال آبی کرانه خزر، از نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان، یعنی بندر آستارا با مختصات:  N 38,26.030  E 48,52.869 h -23 m برای رسیدن به نقطه پایانی صفر مرزی ایران و ترکمنستان یعنی پاسگاه مرزی مخدوم قلی خان بامختصات: N 34,20/345  E 53,58/234 h -23 mباید مسافت ۸۰۰ کیلومتر مسیر جاده ای را از استان گیلان و مازندران تا گلستان طی کنند و دراین بین صحنه چشم نوازی از تنیده شدن آبی خط کرانه خزر با پهنای لاجورد افق آسمان را شاهد باشند. اما آیا چالش هایی مانند رهاشدن پسماند زباله مسافران، ورود پسماند فاضلاب کارخانجات و رستورانها به رودهای سرریز شده دریای خزر و دست اندازی خوش نشینان و سود جویان مجتمع ساز، اجازه این چشم نوازی را به عاشقان طبیعت خدادادی و محیط زیست می دهد؟

یونس غلامی و میلاد فرجی، نمایندگان مدافع محیط زیست دراقدامی کم نظیر طبق وعده ازقبل داده خود بعد از پیمایش ۴۵۰ کیلومتری ۱۵ روزه با شعارنفس خزر به شماره افتاد امروز ۷ آبان ماه به سواحل شهرمحمود آباد رسیدند.

پایگاه خبری سیده آمل، با هماهنگی های پیش بینی شده خانم درخشان مدیریت انجمن فرهنگی، اجتماعی شباهنگ در ساحل شهرستان محمودآباد در گپ و گفتی جویای ماحصل ساحل نوردی این دو دوستدار محیط زیستی شد.

مقایسه سواحل خزر گیلان تا مازندران

فرجی بابیان اینکه امروز پانزدهمین روزازپیمایش ساحلی خزربا شعار “نفس خزر به شماره افتاد” به شهر محمودآباد رسیدیم ادامه داد: سفرما از آستارا شروع شد که وضعیت حفاظت از حریم سواحل خزرگیلان را چه از لحاظ بهداشت محیط زیست و چه از لحاظ ساخت و ساز در حریم ساحلی آن به مراتب بهتر از سواحل مازندران دیدیم.

به گفته این دوستدار محیط زیستی درساحل استان گیلان بیشتر پس روی آب خزربه چشم می خورد تا رعایت نکردن حریم ساحلی و آزاد سازی سواحل در این استان کاملا مشهودبود.

میلاد فرجی تصریح کرد: بعداز روز دهم که وارد سواحل خزری استان مازندران شدیم واقعا از منظره های رهاسازی زباله و عدم مدیریت پاکسازی ساحل خزر خاطر ما آزرده شد و در کنار این بی مبالاتی ها دست اندازی به حریم ساحل خزر مازندران چه ارگانهای دولتی و چه افراد حقیقی سرمایه دار که ساخت و ساز ویلای شخصی داشتند کاملا چهره سواحل مازندران را مخدوش کرده است.

آزادسازی سواحل در مازندران ابترماند

وی به سفر سال گذشته ریاست جمهوری و قرار دادن آزاد سازی سواحل خزر بعنوان بیت المال و اموال ملی در دستورکار استانداران و مسئولین اشاره کردوگفت: بعد ازشهر رامسر ما به شهر نوشهر وارد شدیم حجمه ویلا سازی درساحل دریای خزر هیچ اتفاقی از آزادسازی ساحل مازندران دیده نشده که حتی پایه برخی از بناها در داخل دریا ساخته شد ویا دقیقا روبروی دانشگاه آزاد به اندازه ۱۰ کیلومتر شما دیگر راهی برای استفاده از ساحل دریا پیدا نمی کنید، چون ساحل دست افرادی خاص قرار گرفته است.

فرجی اضافه کرد: ما مساله را از بومیان منطقه جویا شدیم و درپاسخ همه اذعان داشتند شکایت خود را حتی نزد دادستان مئعی العموم شهرشان بردند و پیگیر شدند ولی موفق نشدند وهیچ اتفاقی جهت آزادسازی ساحل دریا از دست افراد خاص نیافتاد.

نفس خزربه شماره افتاد
نفس خزربه شماره افتاد seyyedeamol.ir

یونس فرجی بار دیگر از فاجعه زیست محیطی سواحل خزر شهرهای نور، رویان و ایزدشهراینگونه یادکرد: عکس ها و مستندات حاکی از ساحلی پراز زباله و حیوانات مرده در این زباله ها است، مثلا سر یک روباه داخل ظرف غذای پلاستیکی باقی مانده از غذای مسافران گرفتار وهمانجا تلف شده بود یا پرندگانی که به دلیل خوردن پسمانده های غذای فاسد مرده بودند و مناظر دلخراشی را در منظره زیبای ساحل خزر ایجاد کرده اند.

نفس خزربه شماره افتاد

در ادامه یونس غلامی دیگر دوستدار محیط زیستی از مجموعه فرهنگی شباهنگ مساله پس رفت آب خزر را بسیار خطرآفرین توصیف و اذعان داشت: از لحاظ علمی آنچه که در تراز فعلی آب خزربه چشم می آید منفی ۸/۲۷ دهم هست در حالیکه تراز تعریف شده برای آب خزر منفی ۷/۲۴ دهم است که اگر بخواهیم بحث آزادسازی را مطرح کنیم بایدبر اساس منفی ۷/۲۴ دهم محاسبه کنیم که طبق قوانین تعریف شده باید ساخت و سازهای موجود چه به لحاظ مدیریت بحران امنیت هموطنان چه به لحاط قوانین حقوقی شرع اسلام مالکیت ملی وعمومی تخریب شوند.

 فاجعه زیست محیطی سواحل خزر

وی با تاکیدبراینکه بحث آزادسازی بحثی کلان است، عنوان کرد: درکنار مساله مهم آزادسازی سواحل خزر از دست سودجویان، ساماندهی پس رفت آب خزر است که هم به لحاظ زیست جانوران آبزی که منبع غذایی قابل تجدید هست  هم اثرات مخرب آن بر روی تالابهایی که آبشان را از خزر تامین می کنند و هم ایجاد ریزگردهایی که از این پس رفت آب ایجاد شده و همراه با جابجایی هوا و باد و طوفان به کشت مزارع و جنگلهای چندین میلیون ساله هیرکانی مازندران آسیب جدی وارد خواهدکرد.

لزوم ورود مدیریت بحران خزر

این مدافع محیط زیستی از خطرات جدی تر برای آب دریای خزرمی گوید: ایجاد سدهای نامتعارف و غیرضروری که جلوی سرریز شدن آب رودخانه ها را به خزر می گیرند و از آن طرف سرریز شدن پسآب کارخانه ها و فاضلاب شهری و رستورانها به آب خزر؛ خسارات آلودگی جبران ناپذیری را برای آب و محیط زیست آبزیان خزر خواهد داشت که همه اینها درمجموع  چرخه اکوسیستم بازتابی فاجعه ساز برای سلامت زیست محیطی انسانها خواهدبود.

تقاضای مدافعان محیط زیست و سلامت از مسئولین

غلامی با اعلام به صدا درآمدن آژیر خطر زیست سواحل خزر اظهارداشت: ما بعنوان مدافعان محیط زیست کارچندانی جزتحقیق میدانی و اطلاع رسانی نمی توانیم کاری انجام دهیم ولی بعنوان ایرانی از مسئولین مربوط بخصوص استانداران محترم ۳ استان گیلان، مازندران و گلستان و منابع طبیعی، محیط زیست و آب فاضلاب مازندران عاجزانه تقاضا دارم سواحل خزر را تا به بحران واقعی و فاجعه نرسید دریابند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید