یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36678 |
|
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مشاهیرآملی را بهتر بشناسیم شهرستان آمل میزبان همایش معرفی ناصرالحق از مشاهیر بین المللی جامعه اسلامی در استان شد. به گزارش پایگاه خبری سیده آمل:امام جمعه آمل ازبرگزاری ‌همایش بررسی اندیشه و تاثیرات علمی، اجتماعی و سیاسیابومحمد اطروش ملقب به داعی کبیر؛ معروف به ناصرالحق درشهرستان آمل خبر داد و افزود:ابومحمد حسن ابن علی العسکری (ناصرالحق) […]

مشاهیرآملی را بهتر بشناسیم

شهرستان آمل میزبان همایش معرفی ناصرالحق از مشاهیر بین المللی جامعه اسلامی در استان شد.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل:امام جمعه آمل ازبرگزاری ‌همایش بررسی اندیشه و تاثیرات علمی، اجتماعی و سیاسیابومحمد اطروش ملقب به داعی کبیر؛ معروف به ناصرالحق درشهرستان آمل خبر داد و افزود:ابومحمد حسن ابن علی العسکری (ناصرالحق) بعنوان سومین حاکم سلسله علویان تبرستان در شهرستان آمل برخلاف دیدگاه برخی مورخان که تبلیغ کرده اند اسلام از دوران صفویان به ایران ورود پیدا کرد،با آنچه ازتحقیقات و بررسی های انجام شده برکتب موجود از رسالات و مولفات عالم معظم ناصرالحق برآمده تاریخ ورود دین عزیزاسلام و شیعیان علوی به ایران بخصوص شهرآمل مازندران به هزار سال تاریخ گذشته برمی گردد.

حضور سفیرانی از کشور یمن

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش معرفی مشاهیر وبزرگان آملی بیان داشت: پیش‌تر قرار بود با حضور “ابراهیم محمدالدیلمی”سفیریمن درایران وبرخی ازعلمای این کشورهمایشی فاخربرگزارشود،درنهایت باعدم حضور الدیلمی، با حضور برخی تاریخ پژوهان و دانشگاهیان اندیشه وتاثیرات علمی، اجتماعی و سیاسی ابومحمد حسن ابن علی العسکری (ناصرالحق) در آمل بصورت کنفرانس برای دبیران تاریخ آموزش و پرورش و علاقمندان به تاریخ علوی اجراء شد.

مشاهیرآملی را بهتر بشناسیم

امام جمعه آمل در این همایش گفت: شهرستان آمل این افتخار را دارد که نخستین پایتخت دوستداران آل الله بوده است، برای شناساندن تاثیرات حکومت علویان به ویژه فقیه نامدار حسن ابن علی العسکری معروف به ناصرالحق این همایش در آمل برگزار شد.

آمل پایتخت علویان

حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان افزود: ناصرالحق بعنوان سومین حاکم سلسله علویان که حکومت آنها از ۲۳ شوال سال ۲۵۰ هجری به پایتختی آمل برپا شد.

وی با بیان اینکه مرحوم ناصرالحق توانستند در زمان حکومت ودروان حیات خود معارف اهل بیت (ع) را منتشر وترویج دهند، تصریح کرد: با همین هدف وزنده نگه داشتن تفکرات ترویج شیعه علوی از سوی ناصرالحق و بررسی جایگاه علمی، سیاسی، فرهنگی ومعنوی این عالم وعارف تاثیرگذار دینی در دوران خود تا به امروز توسط مجموعه دست اندرکاران در دست پیگیری است.

آشنایی جوانان با مفاخر شهرستان

امام جمعه آمل با بیان اینکه شناسایی و شناساندن تاثیرات فرهنگی و اجتماعی نخبگان به جامعه به ویژه نسل جوان نقش بسزایی درحفظ هویت ملی مان دارد، اذعان داشت: برگزاری همایش بررسی اندیشه وتاثیرات علمی، اجتماعی و سیاسی ابومحمد حسن ابن علی العسکری (ناصرالحق) گام نخست در راستای معرفی وآشنایی با شخصیت علمی، معنوی و فرهنگی این عارف فرزانه درشهرستان آمل بوده است.

مشاهیرآملی را بهتر بشناسیم
مشاهیرآملی را بهتر بشناسیم
seyyedeamol.ir

جایگاه ناصرالحق در مجامع اسلامی

حجت الاسلام یعقوبیان همچنین با اشاره به اینکه ناصرالحق با توجه به جایگاه مهم دینی واعتقادی که داشت به عنوان رهبر شیعیان کشور یمن درمیان مردم این کشور نیز از جایگاه و قداست خاصی هم برخوردار است، گفت: به واسطه این احترام وتکریم و وجود بقعه متبرکه آن عارف در شهرستان آمل، ارتباط‌های فرهنگی و تاریخی قدیمی میان کشور یمن و شهرستان آمل بعد چندین قرن همچنان وجود دارد.

معرفی ناصرالحق در همایش ملی

وی همچنین از برگزاری همایش دیگری در بررسی آرا و اندیشه‌های ناصرالحق درسال آینده در شهرستان آمل خبر داد و یادآورشد: در این همایش تلاش خواهد شد برخی از کتاب‌ها وآثار ناصرالحق درآمل رونمایی شود.

بقعه تاریخی و مقدس ابومحمد حسن اطروش مشهوربه ناصر الحق ‘معروف بهاطروش’بنیانگذار حکومت علویان در منطقه شمال ایران است که در سال ۳۰۵ هجری قمری وفات کرد و در محله پایین بازار شهر آمل واقع است.

این بقعه که بعنوان اثرتاریخی درفهرست آثارملی کشورثبت شده و مکانی با ارزش برای زیارت شیعیان زیدیه جهان به ویژه شیعیان زیدیه کشور یمن، و مردم آن کشور هست.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید