سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 34484 |
|
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۴۷ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

علل افتادن دردام فضای مجازی همایش رسانه و بازخوانی تاریخی حماسه مردم آمل به مناسبت بزرگداشت این ایام با سخنرانی دکتر یعقوب توکلی دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگ و علوم انسانی وزارت علوم و مهدی خانی پژوهشگرحماسه مردم آمل در ۶بهمن سال ۶۰ دردانشگاه علوم قرآنی آمل با حضور اصحاب رسانه این شهرستان برگزارشد. عناصر ۳ […]

علل افتادن دردام فضای مجازی

همایش رسانه و بازخوانی تاریخی حماسه مردم آمل به مناسبت بزرگداشت این ایام با سخنرانی دکتر یعقوب توکلی دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگ و علوم انسانی وزارت علوم و مهدی خانی پژوهشگرحماسه مردم آمل در ۶بهمن سال ۶۰ دردانشگاه علوم قرآنی آمل با حضور اصحاب رسانه این شهرستان برگزارشد.

عناصر ۳ گانه تخریب اذهان

گزارش پایگاه خبری سیده آمل: یعقوب توکلی موضوع مورد بحث خود را پیرامون شکل گیری ذهن سفسطه درایران شروع و ادامه داد:بیشتر غربیهای سلطه طلب از۳ عنصر دروغ پردازی، سفسطه و داستان سرایی برای درگیرکردن اذهان جهان سوم استفاده می کنند.

دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگ و علوم انسانی وزارت علوم همچنین افزود: اصولا نظام سرمایه داری لیبرال تمام مشکلشان این است که به دنبال غارت منابع و به استثمار درآوردن بشریت باشند.

بکار گیری شبهه

به گفته توکلی: یکی از اولین کارهایی که آنها انجام می دهند ساختن فضای دروغ و ایجاد شک و شبهه هست.

وی با بیان اینکه خوشنامترین سیاستمدار غرب که ماهم آن را درکشورمان بزرگ کردیم چرچیل بود، ابراز داشت: بزرگترین کشتار در ۳ کودتای تاریخی را همین چرچیل انجام داده است و ما برای مثال زدن به افراد زرنگ از نام چرچیل استفاده می کنیم که اینگونه نیست و این را تاریخ نگاران به دروغ برای ما ساختند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دریدگی و بی حیایی عصرجدید بدنبال همان فضای غربگرایی که از طریق رسانه به جامعه ما دیکته می شود،محصول آن فضای دروغ وسفسطه گری و داستان سرایی متوهم هست که ارزشها را منکر شده است.

مقیاس رعایت مسائل حیا و شرم در دهه اخیر

یعقوب توکلی باتاکیدبر اینکه زنان و مردان ما تا دهه های قبل اگر حس اشتباه نسبت به یکدیگر داشتند، ملاحظه می کردند تا کسی متوجه اشتباه و کارغلط آنها نشود ولی امروزه بعنوان فضای باز هرکسی هرکاری می خواهد بصورت علنی انجام می دهد،اضافه کرد: متاسفانه این عنصر دریدگی هم درعرصه سیاست و هم درعرصه رسانه درحال گسترش هست.

داشتن وجدان بیدار حلال مشکلات است

توکلی بر داشتن وجدان بیدار تاکیدو عنوان کرد: ابزار رسانه باید به دست کسانی باشد که قلب به واقعیت داشته باشد و دروغ نگوید و درنوشتن خبر دقت داشته باشد چون برای هریک از آنها فردای روزقیامت باید پاسخگو باشد.

دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگ و علوم انسانی وزارت علوم، افراد جامعه را به درک مساله حقیقت و مجاز توجه داد و ابراز داشت: رسانه اول باید اعتماد بنفس خود را بالا ببرد، سپس کمک کنیم به اینکه جامعه بیش ازاین گرفتار این داستانها و دروغ نشود، بله بارانی بارید و خیس شده ایم اما کاری نکنیم همه غرق شوند.

وی به عناصرخلق حماسه اشاره و اذعان داشت: بزرگان ما باید به جوانان کمک کنند به سمت ثبت درست تاریخ این دوره بروند و راهها و فرصتها را برایشان مهیا سازند.

تحلیل مهدی خانی پژوهشگر حماسه ششم بهمن

مهدی خانی نیز در ادامه موضوع رویای انقلاب سوم درایران را تبیین کرده و بیان کرد: ماقبل ازحماسه ششم بهمن سال ۶۰ چنین جنگی در داخل کشور نداشتیم که باید گفت به نوعی جنگ احزاب به تمام معنا در این حماسه شکل گرفت.

این پژوهشگر آملی اظهار داشت: از آن تاریخ تاکنون دیگر جنگ احزاب داخلی نداشتیم تا امسال که همه گروههای داخل از اراذل اوباش، سیاسی و حتی کسانیکه درخارج بودند در جنگ احزاب دوم کشور مشارکت داشتند.

وی همچنین تاکیدکرد: در طول ۴۳ سال گذشته ۲ بار جنگ احزاب درکشور داشتیم یکی سال۶۰ و دیگری امسالکه درقالب اغتشاش به وقوع پیوست.

شباهت ها و تفاوت های ۲ جنگ سال ۶۰ و ۱۴۰۱ امسال

خانی به شباهت ها و تفاوت های این ۲ جنگ داخلی پرداخت و گفت: شباهتش این بود که واقعا ما برسر مردم دوئل داشتیم، هم آنها مدعی بودند که اگر حمله شود مردم می آیند و هم ما مدعی بودیم که مردم کشور خود را دوست دارند.

وی ازبیانیه گردانندگان مدعی ازخارج خبردادوادامه داد: این فحش هایی که اخیرا دادند، مرگ بردیکتاتور یا امثال آن که در دانشگاه صنعتی شریف شنیدید کل ماجرای گرو کشی از مردم هست.

مهدی خانی آخر دوئل را اینگونه عنوان و یادآورشد: مردم دراین گیرو دار یا باید به سمت سربداران می رفتند یا به سمت ما می آمدند که دومین گزینه را انتخاب کردند.

این پژوهشگر با اخطار به اینکه احتمال تکرار این قضیه وجود دارد تصریح کرد: تفاوت آن جنگ اول با این جنگ دراین هست وقتی صبح ششم بهمن شد مردم سراسیمه برای دفاع از آرمانهای انقلاب به سمت ساختمان بسیج آمدند ومطالبه گرانه و پرخاشگرانه با جنگلی های کمونیسم برخورد کردند اما در جنگ دوم اخیرآیا چنین چیزی را داشتیم؟ و این نکته جزء آسیب های سیاسی و اجتماعی است که باید به آن پرداخت.

خانی فیک های دو جنگ را بررسی و اعلام کرد: این فیک که امروز اصحاب رسانه می گویند آن موقع هم بود ولی امروز شناسایی این دیپ فیکی اتفاق افتاده کارهرکسی نیست که درست بودن یا غلط بودنش را تشخیص دهد.

علل افتادن دردام فضای مجازی

مهدی خانی فیک تودیپ فیکهای امروزی را سبب جذب جوانان به این مقوله و این نوع اعتراض دانست و بیان داشت: فیکها آن زمان به این حدت و شدت اصلا نبود تا زمانیکه دربی پروایی رسانه ای رسانه آلوده به مجاز و حقیقت شد و ساخت فیک و دیپ فیکها تشخیص صره از ناصره را از جامعه گرفت لذا تا زمانیکه شفاف سازی نشود مابایدانتظار چنین برخوردهایی را از جوانانمان داشته باشیم.

 

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید