دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36017 |
|
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

حفظ خاک، حفظ سلامت با تهدیدات روزافزون نسل بشر بر منابع خاک، آب، هوا، هرساله روز جهانی خاک، مصادف با ۵ دسامبر(۱۴ آذر ۱۴۰۲) توسط سازمان ملل متحد گرامی داشته می‌شود تا اهمیت مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی جهان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. شعار روز جهانی خاک ۲۰۲۳ «خاک […]

حفظ خاک، حفظ سلامت

با تهدیدات روزافزون نسل بشر بر منابع خاک، آب، هوا، هرساله روز جهانی خاک، مصادف با ۵ دسامبر(۱۴ آذر ۱۴۰۲) توسط سازمان ملل متحد گرامی داشته می‌شود تا اهمیت مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی جهان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. شعار روز جهانی خاک ۲۰۲۳ «خاک و آب: منشاء زندگی» تعیین شده است که هدف اصلی این شعار آگاه کردن مردم از اهمیت و پیوند ناگسستنی خاک و آب و هوا در کنار یکدیگر است.

سازمان غذا و کشاورزی (فائو) ایالات متحده نیز از برپایی رسمی روز جهانی خاک حمایت کرد. در سال ۲۰۱۳، کنفرانس فائو به اتفاق آرا روز جهانی خاک را تأیید کرد و خواستار تصویب رسمی آن در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل شد. در سال ۲۰۱۴، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پنجم دسامبر را بعنوان اولین روز رسمی جهانی خاک تعیین کرد.

عضوعیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور، به ارزش مادی و معنوی خاک بعنوان سرمایه ملی پرداخت واذعان داشت: آرزوی خیلی کشورهای خشک و بیابان داشتن خاکی مثل خاک ایران بخصوص از مناطق شمالی کشورما هست، به همین جهت متاسفانه بعضا ماشاهد قاچاق خاک از کشور به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس هستیم که باید برای جلوگیری از این فاجعه اقدامات جدی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: همایش روز جهانی خاک به همت ادارات جهادکشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و آبخیزداری شهرستان آمل با حضور ذات اله زارعی معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان آمل، ائمه جماعات شهرستان آمل، جمعی ازکشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، کارشناسان، محققین، مسئولین شهرستانی و استانی در مرکز آموزش علمی‌کاربردی فذا برگزار شد.

تامین قوت غالب ۵ میلیون نفر از آمل

مهرداد فولاد، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آمل باخیرمقدم به مدعوین امنیت غذایی را منوط بر حفظ سلامت خاک دانست و در گزارشی افزود: از ۵۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، سطحی معادل ۴۰ هزارهکتار به بهره برداری می رسد که تولیدات حاصل از آن نزدیک به ۱ میلیون تن بود.

وی شاخص یکی از محصولات را با تولیدات برنج در سطح ۴۴ هزارهکتار اعلام کردو گفت: با احتساب کشت مجدد این آمار به ضریب ۱ و ۷ دهم کشت ما فقط از تولید برنج رسیده است.

به گفته فولاد ۱۹۰ هزار تن برنج سفید از تولیدات شهرستان قوت بیش از ۵ میلیون نفر را تامین خواهدکرد که این آمار نقش اهمیت کشت شالیکاران آملی را نشان می دهد.

مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آمل باتاکیدبرارتقاء تامین سلامت غذایی مردم بیان داشت: با دعوت ازاساتید فن کشاورزی و محیط زیست برآن شدیم تا جهت ارتقای آگاهی کشاورزان، دراین همایش اهمیت حفظ سلامت خاک را از زبان اساتیدفن جویا شویم و در ترویج حفظ سلامت خاک بکوشیم.

حفظ خاک، حفظ سلامت
حفظ خاک، حفظ سلامت
seyyedeamol.ir

حفظ خاک، حفظ سلامت

در ادامه این همایش محمدمحمدیان، عضوعیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشوربا اشاره به جایگاه مقدس خاک درامر کشاورزی اظهارداشت: منابع کره زمین به ۲ دسته منابع تجدیدپذیر و غیر تجدیدپذیر تقسیم می شود که دراین بین خاک مستثنی شده است.

این محقق اضافه کرد: علی رقم تجدیدپذیری خاک به دلیل طولانی بودن احیاء، آن را دردسته منابع غیرقابل تجدید جای داده اند.

امنیت ملی در حفظ سلامت خاک کشور

محمدیان همچنین تصریح کرد: خاک نقش مهمی در امنیت غذایی دارد و چون در امنیت غذایی کشورها نقش دارد پس در امنیت ملی آنها نیز موثر خواهدبود.

وی با اشاره به ضرورت ترویج نقش خاک در طول سال، خاطرنشان شد: اهمیت حفظ سلامت خاک را نه تنها در یک روز یا یک همایش بلکه باید درطول سال مهم اعلام کرد و به آن توجه داشت.

محمدمحمدیان اضافه کرد: بارالکتریکی خاک موجب تعادل در زمین هست که خاک را بعنوان موجود زنده می توان بررسی کرد که درهر گرم آن ۱۰۰ میلیون باکتری وجود دارد و همچنین ۱۱ هزارگونه از انواع موجودات زنده مثل قارچها و باکتریها و سایر موجودات هست.

قاچاق خاک ایران به کشورهای عربی

عضوعیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور، به ارزش مادی و معنوی خاک بعنوان سرمایه ملی پرداخت واذعان داشت: آرزوی خیلی کشورهای خشک و بیابان داشتن خاکی مثل خاک ایران بخصوص از مناطق شمالی کشورما هست، به همین جهت متاسفانه بعضا ماشاهد قاچاق خاک از کشور به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس هستیم که باید برای جلوگیری از این فاجعه اقدامات جدی صورت گیرد.

کاشت ۳ درخت سهم هر ایرانی

ذات الله زارعی، فرماندار شهرستان آمل نیز به کاشت یک میلیون درخت درکشور اشاره و عنوان کرد: این آمار بنظر بنده برای ۴ سال زیاد نبوده که تقریبا سهم هرایرانی کاشت ۳ درخت اعلام شد.

فرماندار شهرستان آمل ابراز داشت: در بحث مراقبت از زمین و خاک باید به کشاورزان و باغداران عزیز آموزش دهیم تا با استفاده بی رویه سموم و کودهای ازت به پایداری خاک آسیب نزنند چرا که برای احیای یک متر مربع از خاک حاصلخیز دهها سال باید بگذرد تا شاید به حالت اولیه خود بازگردد.

درپایان این همایش از اساتید و مروجان امر کشاورزی تجلیل بعمل آمد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید