یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-05
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35125 |
|
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جشنواره‌ای به شکرانه تولید امسال در کشت بهاره نوغانداران مازندرانی توانستند بیش از ۱۲ تن پیله ابریشم تر تولید کنند نوغانداری در مازندران با سبقه تاریخی به ۴۵۰۰ سال پیش برمیگردد،این محصول زیبادرمناطق شمالی سواد کوه سبب رونق اقتصادی روستائیان منطقه شده، به عنوان یک شغل جانبی و مکمل محسوب می شود. پرورش کرم ابریشم […]

جشنواره‌ای به شکرانه تولید

امسال در کشت بهاره نوغانداران مازندرانی توانستند بیش از ۱۲ تن پیله ابریشم تر تولید کنند

نوغانداری در مازندران با سبقه تاریخی به ۴۵۰۰ سال پیش برمیگردد،این محصول زیبادرمناطق شمالی سواد کوه سبب رونق اقتصادی روستائیان منطقه شده، به عنوان یک شغل جانبی و مکمل محسوب می شود.
پرورش کرم ابریشم رامی‌توان یکی از بهترین شغل‌هایی نام برد که در کمترین زمان و امکانات مختصر انجام می‌شود.

گزارش خبرنگار سیده آمل از سوادکوه شمالی: نوری نژاد رییس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی درحاشیه این جشنواره گفت: استان مازندران معمولا یکی از پایلوت‌های تولید نخ ابریشم درسطح کشور است و بین شهرستان های مازندران، سوادکوه و سوادکوه شمالی در این حوزه پیشرو بوده اند.
نوری نژاد افزود: در سال‌های اخیر با برنامه ریزی های بعمل آمده، شاهد تحرک خوبی در زنده کردن این سنت دیرین در روستاهای سوادکوه بوده ایم و این موضوع سبب شد تا در  بحث اشتغال و افزایش درآمد اتفاقات خوبی بیفتد. تلاش می‌کنیم این صنعت و هنر دیرین زنده‌تر و پویاتر شود.

تولید ۱۲ تن پیله کرم ابریشم در سوادکوه شمالی

رئیس جهادکشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی خاطر نشان کرد: امسال در کشت بهاره توانستیم بیش از ۱۲ تن پیله ابریشم تر برداشت شد و اگر به طور متوسط قیمت این محصول را به طور میانگین کیلویی ۲۵۰ هزار تومان حساب کنیم، در کمتر از ۴۰ روز بیش از سه میلیارد تومان به اقتصاد روستایی کمک شده است.
نوری نژاد گفت: به منظور قدردانی از بهره برداران و ترویج این هنر، جشنی را به عنوان جشن پیله ابریشم در منطقه ی لفور روستای کالیکلا برگزار کردیم تا یادآور ظرفیت و پتانسیل منطقه در این حوزه باشد. پرورش کرم ابریشم می‌توانددراقتصادخانوار روستایی نقش اساسی و مهمی ایفا کند.

وی افزود: با توجه به اینکه این فعالیت را می‌توان دو بار در سال ( دوره بهاره و پائیزه)  انجام داد، به عنوان یک صنعت و هنر جانبی برای خانم ها به خصوص خانم های روستایی بسیار مناسب است و به خاطر وجود طبیعت پر برکت منطقه، کمک شایانی در بخش اقتصاد روستایی خواهد داشت.
خانم رحیمی دبیر این جشنواره که نقشی مهم در برگزاری آن و معرفی این محصول به مخاطبان و بازدید کنندگان داشت، درخصوص پرورش کرم ابریشم لفور می گوید: شهرستان سوادکوه شمالی در بحث تولید کرم ابریشم قدمت دیرینه ای دارد، همه ساله با آغاز فصل بهار و رویش مجدد برگ‌های توت، نوغان داران این منطقه پرورش کرم ابریشم و تولید پیله را آغاز می‌کنند.

رحیمی افزود:امسال هم باتوجه به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی، اداره‌ی توسعه‌ی نوغان داری، فعالیت ترویجی وآموزشی کارشناسان،هم دربحث تعداد جعبه‌ی نوغان وهم پرورش دهندگان  شاهد آمار افزایشی بودیم.

افزایش نوغانداری به ۲۰۵ نفر

دبیر جشنواره پیله کرم ابریشم کالیکلای لفور اظهار کرد: در دوره بهاره پرورش کرم ابریشم، با توجه به تلاش و پیگیری بسیارخوب نوغان داران شاهدعملکرد ۱۲ تن پیله در کل شهرستان بودیم که از هر جعبه بیش از۴۰ کیلو برداشت شد. امسال حدودا  ۳۰۰ جعبه بین نوغان داران توزیع شد و تعداد نوغان داران هم نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۸ درصدی به ۲۰۵ نفر رسید.

وی در خصوص غذای کرم ابریشم و تامین آن گفت: کرم ابریشم فقط از برگ درخت توت تغذیه می‌کند. چه در دوره‌ی اول پرورش در فصل بهار و چه دوره‌ی دوم که در نیمه‌ی دوم تابستان (مرداد و شهریور ) انجام می‌شود، درختان توت منطقه جوانه می‌زنند و مواد غذایی کرمها را تامین می‌کند.بهمین خاطربرای غذامشکلی وجود ندارد.

جشنواره ای به شکرانه تولید

رحیمی درباره برگزاری جشنواره خاطرنشان کرد: به شکرانه برداشت پیله و عملکرد خوبی که داشتیم و همچنین برای ایجادانگیزه نوغانداران این جشن برداشت رابرگزار کردیم و انشاالله بتوانیم گام‌های موثری در جهت ترویج این هنر، صنعت و در نهایت توسعه شهرستان برداریم .

دبیر جشنواره پیله کرم ابریشم لفور با اشاره به اشتغال زایی این صنعت گفت: پرورش کرم ابریشم می تواند به عنوان شغل جانبی برای افزایش درآمد خانوار و اشتغال زایی در روستاها محسوب شود. این بخاطر کوتاهی دوره فعالیت و درآمد قابل توجه آن است.

جشنواره‌ای به شکرانه تولید
جشنواره‌ای به شکرانه تولید

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید