جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 33384 |
|
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پازلهای معرفی شناخت شناسنامه میراث فرهنگی شاید اگر می توانستیم به پنجاه سال قبل تر از این سفر کنیم و گذری از کوچه های آمل داشته باشیم، سمفونی ممتدی از آواز زیبای پرندگان را در باغهای شهربه گوش دل می شنیدیم. اما اگر همین فردا صبح  عزم خودمان را جزم کنیم و سری به بافت […]

پازلهای معرفی شناخت شناسنامه میراث فرهنگی

شاید اگر می توانستیم به پنجاه سال قبل تر از این سفر کنیم و گذری از کوچه های آمل داشته باشیم، سمفونی ممتدی از آواز زیبای پرندگان را در باغهای شهربه گوش دل می شنیدیم. اما اگر همین فردا صبح  عزم خودمان را جزم کنیم و سری به بافت بجای مانده از روزگاران قدیم این شهر کهن بزنیم، این آوازها را غیر ممتد و مملو از صدای گوش خراش خودروها و مته های برج سازان خواهیم شنید. و این با تخریب خانه های حیاط دار و با صفای قدیمی و ساخت آپارتمان های ناخوش احوال، دیگر مجالی برای آواز پرندگان، در شهرمان باقی نخواهد گذاشت و همچنان با عزمی راسخ  گام در مسیر نابودی نشاط فردی و ماهیت اجتماعی مان نهادیم.

اما آنچه که می تواند سد راه ادامه این روند ویرانگر تاریخ تمدن ما باشد،کسب آگاهی ازتاریخ و جغرافیای زیست بوم شهروندان مناطق مختلف و همنوا شدن با کارشناسان باستان شناس میراث فرهنگی در راستای حفظ آثار و اصالت ابا و اجدادی است که تکلیف فرد فرد افراد جامعه هست تا آن را به نسل های آینده خود انتقال دهند.

به گزارش واحد خبری سیده آمل: در هفته گرامیداشت میراث فرهنگی سیدعباس حسینی فرماندار شهرستان آمل با هماهنگی مهدی بهمنی، ریاست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل از ۲ موزه شهرستان بازدید کرد.

پازلهای معرفی شناخت شناسنامه میراث فرهنگی

عباس حسینی با تاکید بر بسط و توسعه فرهنگ حفظ میراث فرهنگی شهرستان افزود: حدالمقدور سعی شود آثار باستانی مربوط به شهرستان آمل، این شهر با قدمت ۴۰۰ هزارسال را از دیگراستانها بخصوص استانهای مجاور که زمانی در محدوده جغرافیایی مازندران بودند،  به موزه های شهر بازگردانیم تا از این آثار از پراکندگی بیرون آید.

پازلهای مفقودمعرفی شناسنامه میراث فرهنگی

راهکارهای جلوگیری از پراکندگی آثارباستانی

در ادامه این بازدید مهدی بهمنی نیز تصریح کرد: از سال گذشته یکی از آیتم های مادربحث توسعه حفظ آثار باستانی شهرستان و معرفی بهتر آن به شهروندان آملی این بوده که ساختمان کنونی شهرداری که در هسته مرکزی شهر قرار دارد به موزه تاریخی و موزه شهدا واقع در بنای میربزگ آمل الحاق شود

به گفته بهمنی میراث فرهنگی شهرستان آمل از لحاظ تامین تجهیزات سومین موزه تاریخی آمل و راه اندازی آن هیچ مشکلی نخواهد داشت ومنتظرمساعدت فرمانداری، شهرداری و شورای شهر آمل هست.

شناسنامه دار شدن بناهای باستانی

وی بااشاره به فعال سازی پژوهش‌های آتی درحوزه میراث فر هنگی عنوان کرد:امسال مقررشدبناهای تاریخی را شناسایی و برای بناهای حفاظتی که قابلیت به ثبت رساندن دارند، پرونده سازی کرده و به اداره کل  میراث فرهنگی معرفی تا در لیست فهرست آثار ملی قرار بگیرد.

این مسئول میراث فرهنگی همچنین اذعان داشت: با توجه به این که شهرستان آمل از وسعت بالایی برخوردار است، علاوه بر اینکه در داخل شهر بناهای تاریخی وجود دارد، در روستا‌های اطراف آمل،  بخش لاریجان نیز بناهایی با قدمت بالا قرار دارد، به همین خاطر به کمک هیات امنای روستاها ، شوراهای محل، دهیاری‌ها و خود شهروندان نیازمندیم، تا در این راستا همکاری کنند.

پازلهای مفقودمعرفی شناسنامه میراث فرهنگی

نقش والدین و آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ حفظ میراث فرهنگی

اما آنچه که برای معرفی وحفظ میراث فرهنگی جامعه کنونی ما باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ این است که هر شهروند وظیفه خود را بعنوان یک حافظ میراث فرهنگی بخوبی انجام دهد تا این شناسنامه هویتی به زیبایی هرچه تمامتر برای نسل آینده باقی بماندودرهمین راستا نقش آموزش و پرورش درخصوص برگزاری اردوهای گردشگری و معرفی میراث بجا مانده از فرهنگ غنی گذشتگان و آشنایی فرزندانمان با سبک زندگی، مشاهیر و بزرگان زیست محیط نسل کنونی و آینده می تواند حائز اهمیت باشد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید