سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 34878 |
|
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۰۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ورف چال آیین ملی کشور ایران سرزمین اقوام کهن با آیین و سنن مختص به خود، همچنان سعی دارد فرهنگ و تمدن غنی خود را حفظ کند. و سنت ورف چال در دامنه کوه دماوند مدیریت مقابله با خشکسالی است که از ۶۰۰ سال پیش تاکنون توسط سید حسن ولی نیاکی و اهالی روستاهای ییلاقی […]

ورف چال آیین ملی

کشور ایران سرزمین اقوام کهن با آیین و سنن مختص به خود، همچنان سعی دارد فرهنگ و تمدن غنی خود را حفظ کند.

و سنت ورف چال در دامنه کوه دماوند مدیریت مقابله با خشکسالی است که از ۶۰۰ سال پیش تاکنون توسط سید حسن ولی نیاکی و اهالی روستاهای ییلاقی لاریجان برای اهالی بجا مانده.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: ۱۵ اردیبهشت ماه امسال نیزمانند سالهای گذشته مردم روستاهای ییلاقی آب اسک و نیاک حتی مردم آمل و شهرهای اطراف در مرتع بزرگی بنام اسک وش واقع در مسیر جاده پلور به شهر رینه لاریجان همایشی از مردان را برای جمع آوری برف از پای کوه دماوند و انباشت آن در چاهی که در همین منطقه هست را برگزار می کنند.

ورف چال آیین ملی seyyedeamol.ir
ورف چال آیین ملی seyyedeamol.ir

تجمع برف در ورف چال که نام این چاه، به ارتفاع ۱۲ متر و عرض ۱۰ متر هست مانند یخچال خوبی برای ذخیره آب فصل گرمای تابستان می شود.

ورف چال آیین ملی
ورف چال آیین ملی
seyyedeamol.ir

یکی از سنتهای این مراسم که با مدیریت عابدی بنام سیدحسن ولی نیاکی برای مقابله با بی آبی منطقه بجا مانده این است که فقط آقایان می توانند درآن شرکت کنند و به پای این چاه بروند.

ورف چال آیین ملی seyyedeamol.ir
ورف چال آیین ملی seyyedeamol.ir

زن شاهی در روستای آب اسک لاریجان

به گفته اهالی: زنهای روستای اسک نیز بعد از چنین فتوایی مراسم جداگانه ای را که فقط باحضور بانوان است در محل خود برگزار می کنند، این مراسم در روستای آب اسک لاریجان با نام زن شاهی معروف شد، چون بانوان اول صبح برنامه ورف چال آقایان را برای جمع کردن برف در چاه روانه ورف چال می کنند و بانوان روستا یک زن را بعنوان حاکم انتخاب کرده و تا غروب آن روز با برگزاری جشن و پخت نان سنتی از دستورات بانوی حاکم پیروی می کنند .

تعطیلی ۲ ساله ورف چال

گفتنی است این مراسم به دلیل آمدن مهمان ناخوانده کرونا درآن ایام به مدت ۲ سال برگزار نشده بود و امسال در پانزدهمین روز از اردیبهشت ماه برای مدیریت دیرینه مقابله با کم آبی منطقه باشکوه هرچه تمامتر برگزارشد.

ورف چال آیین ملی
ورف چال آیین ملی seyyedeamol.ir
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید