چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14925 |
|
تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: اسب کاسپین یک نژاد در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود. به گزارش سیده آمل ، دکتر مریم فلاحی با بیان اینکه اسب کاسپین اسب کوتاه قد و زیبای ایرانی است که به خطه شمال و جنگل‌های حاشیه دریای خزر تعلق دارد و یکی از […]

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: اسب کاسپین یک نژاد در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود.

به گزارش سیده آمل ، دکتر مریم فلاحی با بیان اینکه اسب کاسپین اسب کوتاه قد و زیبای ایرانی است که به خطه شمال و جنگل‌های حاشیه دریای خزر تعلق دارد و یکی از نژادهای پایه در سطح بین المللی بوده و ذخیره ژنتیکی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود، گفت: تعداد آنها در جهان و ایران بسیار محدود بوده و یک نژاد در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود.

وی افزود: این ذخیره ژنتیکی با ارزش، بسیار مناسب جهت آموزش سوارکاری کودکان و نوجوانان بوده و در عین حال بسیار آموزش پذیر و دارای هوش به سزایی است.

دکتر فلاحی ادامه داد: در جلسه‌ای که در سال ۱۳۸۸ در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (وزارت جهاد کشاورزی) به منظور توسعه تحقیقات کاربردی و استفاده بهینه از توانمندیهای موجود در کشور در زمینه اسب کاسپین و در راستای دستیابی به اهداف عالیه برنامه راهبردی تحقیقات حفظ ذخایر برگزار شد، مجتمع نگهداری و تحقیقات اسب کاسپین در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تاسیس و راه اندازی شد و براساس این برنامه، حفاظت از ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین برعهده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان گذاشته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خاطرنشان کرد: در همین راستا با هدف ارائه یک برنامه راهبردی جهت احیاء و حفظ ذخایر ژنتیکی این نژاد ارزشمند و عملیاتی کردن این برنامه و رفع مشکلات موجود، کارگروه اسب کاسپین در سال ۱۳۹۴ به دستور ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شکل گرفت که اعضای آن از محققین و اساتید مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و همچنین دست‌اندرکاران دستگاه‌های اجرایی ذیربط و هیات سوارکاری استان هستند.

وی تصریح کرد:زمینه‌های لازم برای توسعه همکاری های علمی و پژوهشی در زمینه اسب کاسپین مهیا شده است.

فلاحی افزود: باید از این فرصت در راستای توسعه استان گیلان استفاده بهینه شود تا در آینده‌ای نزدیک بتوان درباره اسب کاسپین در سطح کشور و جهان، به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر حرف اول را زد.

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید