سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-30
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36697 |
|
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

معرفی ارقام جدید برنج اخبار گردهمایی کشاورزان و کارشناسان کشاورزی شمال کشور که در نوزدهمین همایش ملی برنج موسسه تحقیقاتی کشاورزی و برنج شهرستان آمل برگزارشد؛ دکتر مریم روستایی: دراصلاح ارقام پرمحصول برنج قرار است برای فصل زراعی جدید۴ نوع برنج پرمحصول دیگربا پتانسیل بالا را به کشاورزان زحمتکش معرفی کنیم. رئیس موسسه تحقیقات برنج […]

معرفی ارقام جدید برنج

اخبار گردهمایی کشاورزان و کارشناسان کشاورزی شمال کشور که در نوزدهمین همایش ملی برنج موسسه تحقیقاتی کشاورزی و برنج شهرستان آمل برگزارشد؛

دکتر مریم روستایی: دراصلاح ارقام پرمحصول برنج قرار است برای فصل زراعی جدید۴ نوع برنج پرمحصول دیگربا پتانسیل بالا را به کشاورزان زحمتکش معرفی کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور درمصاحبه با پایگاه خبری سیده آمل ازمعرفی رقم های جدیدبرنج کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۶۲ رقم محصول برنج اصلاح شده از موسسه تحقیقاتی برنج کشور معرفی شده است که طی سالهای اخیر سعی شد، سبد ارقام جدید را آنقدر متنوع کنیم که کشاورزان با هرسلیقه شرایط کشت و آب و هوایی امکان انتخاب را داشته باشند.

معرفی ارقام جدید برنج

وی یکی از مهمترین ارقام را طارم مازند دانست و به ویژگیهای آن اینگونه پرداخت: این محصول حاصل خالص سازی توده محلی طارم است که بصورت رسمی در فصل زراعی جدید از آن رونمایی خواهدشد.

مریم روستایی افزود: هدف از این اصلاح، افزایش عملکرد در واحد سطح هست که هر محصولی که از ارقام محلی درنظر گرفته شود این رقم هم زودرس تر بوده و هم با همان کیفیت و با مقاومت بیشتری دربرابر آفات کرم ساقه خوار، ۵% بیشتر از مشابه محلی خود محصول می دهد.

معرفی برنج کیان

وی با بیان اینکه جهت پایداری تولید زمین مناطق خشک برنج رقم کیان که منشاء اولیه آن هم از طارم هست معرفی می شود، ادامه داد: مزیتهای این رقم از برنج طارم اصلاح شده، مقاوم بودن آن دربرابر خشکی است که کشاورزان می توانند حدود۴الی۵ هفته آخر فصل داشت بدون آبیاری آن را حفظ کنند.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور: اگر درشرایط نرمال ۴ونیم تن از محصول طارم به بهره برداری می رسید رقم کیان در شرایط خشکی؛ همان ۴ونیم تن محصول خواهد داد و باز در شرایط نرمال آبی این پتانسیل درآن وجود دارد که برای برداشت به ۶تن محصول نیز برسد.

برنج هستی

روستایی به ارقام دیگر برنج که درحال مراحل پایانی و نامگذاری است به برنج هستی اشاره و عنوان کرد: این محصول نیز از ارقام برنج پرپتانسیل و پرمحصولی است که متحمل به خشکی بوده و در سال زراعی جدید از آن رونمایی خواهدشد.

برنج امید

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، همچنین اعلام کرد: ازمحصولات دیگر برنج با پتانسیل بالا که برای مناطق شمالی کشور که قابلیت آبیاری مساعد را دارند برنج امید را معرفی می کنیم که بالغ بر۸ تن محصول می دهد و تمام سعی ما براین است با رای زنی جهادکشاورزی در ۲ استان گیلان و مازندران، سطح سایتهای الگوی کشت را توسعه دهیم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید