جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14905 |
|
تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ،علی نوری‌زاده – طراح لباس درباره این‌که چرا جای طراحان ایرانی لباس در هفته‌های جهانی مد خالی است؟ اظهار کرد: در کنار این‌که ما طراحان خوبی در حوزه مد و لباس داریم، اما واقعیت این است که بسیاری از طراحان ایرانی برای حضور در هفته‌های جهانی مد، حرفی برای گفتن ندارند. […]

به گزارش سیده آمل ،علی نوری‌زاده – طراح لباس درباره این‌که چرا جای طراحان ایرانی لباس در هفته‌های جهانی مد خالی است؟ اظهار کرد: در کنار این‌که ما طراحان خوبی در حوزه مد و لباس داریم، اما واقعیت این است که بسیاری از طراحان ایرانی برای حضور در هفته‌های جهانی مد، حرفی برای گفتن ندارند. در ایران، از کسی که خیاط است و یک طرح را از ژورنال‌های خارجی کپی می‌کند و می‌دوزد تا کسی که در دانشگاه، طراحی دوخت و پارچه خوانده، بدون آن‌که با طراحی‌های روز دنیا آشنا باشد و علم کافی در این زمینه داشته باشد، اسم خودشان را طراح لباس می‌گذارند!

او ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم برای این‌که یک طراح ایرانی خودش را به هفته‌های خارجی مد وارد کند، باید مراحل زیادی را پشت سر بگذارد. از طرفی، یک طراح باید پشتیبان مالی قوی داشته باشد تا بعد از شرکت در چند هفته مد کوچک بتواند خود را برای یک هفته مد بزرگ آماده کند.

این طراح گفت: طراح باید برای هر مدلی که می‌خواهد لباس او را بپوشد، حداقل یک‌هزار دلار بپردازد. به همین دلیل، هزینه‌ها برای شرکت در هفته‌های مد خارجی سرسام‌آور است.

او اظهار کرد: متاسفانه برای برخی مردم جامعه ما، این‌که یک لباس را از یک فروشگاه یا مرکز فروش لاکچری تهیه کنند، اهمیت زیادی پیدا کرده‌ است. برخی هم از این موضوع سوءاستفاده کرده و لباس‌هایی با طرح‌هایی که اصلا مشخص نیست از کجا آمده‌اند و دوخت‌های با کیفیت پایین، اما قیمت‌های بسیار بالا را عرضه می‌کنند.

نوری‌زاده سعی کرده در کنار طراحی لباس، در رشته «چاپ باتیک» نیز فعالیت کند. به همین دلیل حدود ۱۴ سال است که به‌صورت تخصصی در این رشته فعالیت می‌کند و به گفته خودش، قرار است در بخشی از نمایشگاه ایتالیا، دو کلکسیون لباس را که یکی از آن‌ها شامل لباس‌هایی است که در آن‌ها از چاپ باتیک استفاده شده، برای معرفی صنایع دستی ایران به‌نمایش بگذارد.

او فعالیت در حوزه چاپ باتیک را از ترم دوم دانشگاه در رشته طراحی و پارچه شروع کرده و لیسانس طراحی پارچه و لباس را از دانشگاه آزاد یزد گرفته و از دانشگاه ترکیه در همین رشته، در مقطع فوق لیسانس و دکتری فارغ‌التحصیل شده است.

وی بزرگ‌ترین دغدغه‌اش را به‌روز کردن، همسو کردن باتیک و مدرن کردن طرح‌ها و ترکیبات بصری چاپ باتیک می‌داند و چون این هنر به سمت فراموشی می‌رود، سعی کرده از آن در طراحی لباس‌ نیز استفاده کند.

این طراح با بیان این‌که در زمینه باتیک در سال ۲۰۱۰ میلادی برندی ایرانی را در کشور ترکیه ثبت کردم، گفت: در حال ثبت این برند در سطح جهان و داخل کشور هستم تا یک برند ایرانی را به بازارهای دنیا وارد کنم.

نوری‌زاده اظهار کرد: ما در زمینه باتیک سه درجه‌بندی انجام دادیم و با توجه به هرم فروشی که مسوولان برندینگ ما در نظر گرفته‌اند، دریک بخش فقط یک نوع محصول تولید می‌شود که قابل تکرار نیست و ارزش کلکسیونی دارد. در بخش دیگر، روی بهترین جنس ابریشمی که در ایتالیا وجود دارد و آن را از متری ۳۸ تا ۴۲ دلار تهیه و وارد می‌کنیم، چاپ باتیک انجام می‌دهیم. در بخش سوم نیز روی ابریشمی با قیمت مناسب کار می‌کنیم که قیمت تمام‌شده پایین باشد و طبقه متوسط و روبه پایین نیز بتواند از آن استفاده کند.

او با بیان این‌که در زمینه طراحی لباس دو هدف را دنبال خواهیم کرد، توضیح داد: طراحی و تولید لباس برای افراد خاص و در کنار آن، طراحی برای قشری که قیمت تمام‌شده برای آن‌ها مهم است، دو هدف مهم ما در این زمینه محسوب می‌شود. ما دیدی نو به بحث پوشش داریم و می‌خواهیم از رشته‌های صنایع دستی برای خاص بودن و حمایت از آن استفاده کنیم.

نوری‌زاده که سابقه حضور در ۱۶ نمایشگاه خارجی را دارد، معتقد است: خیلی خوب است که در تهران نیز هفته مد به‌شکل قوی داشته باشیم، زیرا می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. طراح ایرانی هم باید از یک جایی شروع کند و خودش را نشان دهد. چرا نباید یک هفته مد در تهران برگزار کنیم که به‌جز طراحان ایرانی، طراحان خارجی هم در آن حضور داشته باشند؟

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید