سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-14
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 32368 |
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مازندران اندرخم حل مشکلات زباله این روزها، زباله یکی ازچالش های فراروی استانهای شمالی کشورشده است. این معضل با ورود مسافران فصلی تبدیل به چالش بزرگ برای منابع طبیعی ومحیط زیست اهالی شده و آسیب های زیادی را بخصوص به سفره های آب زیر زمینی درحوزه آبخیزداری بوجودآورده. تن نازی طبیعت زیبای سواحل دریا وحواشی […]

مازندران اندرخم حل مشکلات زباله

این روزها، زباله یکی ازچالش های فراروی استانهای شمالی کشورشده است. این معضل با ورود مسافران فصلی تبدیل به چالش بزرگ برای منابع طبیعی ومحیط زیست اهالی شده و آسیب های زیادی را بخصوص به سفره های آب زیر زمینی درحوزه آبخیزداری بوجودآورده.

تن نازی طبیعت زیبای سواحل دریا وحواشی جاده های جنگلی وحتی کوهستان ها درفصل های مختلف بدون زباله دیدنی و غیرقابل وصف است اما بعلت اجرای مدیریت نادرست در برنامه های فرهنگسازی پسماند ازمبداءو تجمیع زباله به روش درست، حظ وافرازتماشاگه رازطبیعت الهی ازماربوده می شود.

دکترعلی قاسمی مدیرکل امورمجامع شورای عالی استان های کشورازمخاطبین سیده آمل دریادداشتی معضل زباله را در استان مازندران بررسی و آماری را در مقیاس با کشورهای اروپایی به رشته تحریر درآورد.

قاسمی در یادداشت خود آورد: حسینی پور استاندار مازندران مدیریت پسماند ورفع معضل زباله را از اولویت های اول مدیریت شهری و روستایی استان دانست.

وی به وضعیت گره های کورمدیریتی وسردرگمی معضل زباله، معترض و خواستار رفع این بلاتکلیفی شده است.کوه زباله در برخی از مناطق استان هر روز قد میکشند،وجنگلها،رودخانه ها ودریای مازندران با زباله و شیرابه های ان تهدید می شود.

انجیل سی بابل، عمارت آمل، سواحل، جنگلها و رودخانه های غرب و شرق استان بعضا در محاصره زباله قرار دارند.

زنگ خطر بحران زیست محیطی

باردیگر هشدارحسینی پورزنگ خطر بحران زیست محیطی را به صدا در آوردوهمه نگاهها رامتوجه این تهدیدو مشکل در مازندران نمود.

قطعا این حساسیت زایی و دغدغه که صدای آن امروز از استانداری شنیده می شود باید به دغدغه عمومی مسئولین و شهروندان مازنی تبدیل شود تا شاهد تغییر نگرش در رویکرد عمومی به موضوع زباله و مواجهه با ان باشیم.

مازندران اندرخم حل مشکلات زباله

فرایندتفکیک ،جمع اوری وحمل زباله،دپو ،بارگیری و انتقال آن به سایتها درسطح استان ناقص بوده و ایرادهای زیادی دارد. بسیاری ازخودروهای حمل زباله درسطح استان مجهز به مخازن جمع اوری شیرابه نیستند که همین امر عامل تولید و انتشار بیماری است.

دنیای امروز و بهره بری از فرصت زباله

امروزه دنیا عملیات مدیریت پسماند و طرح تفکیک زباله را از خانه ها ومنازل اغاز کرده است و با جداسازی پسماندهای قابل بازیافت،آنها را مجددا به محصولات جدید تبدیل کرده و روانه بازار می کند . درایران با میانگین سرانه روزانه ۷۰۰گرم بالای ۶۰ هزار تن زباله تولید می شود .

آلمان روزانه بالای ۵۰هزارتن تولیدزباله دارد.درنگاه نخست تولید زباله هم در ایران و هم در آلمان فاجعه بار به نظر می رسد، اما درآلمان ۷۰% از زباله ها تفکیک، بازیافت و مجددا به چرخه تولید برمی گردد.

امروزه دنیا تجربیات زیادی برای کاهش اسیب به حوزه محیط زیست کسب کرده است،ازطرفی استفاده انرژی حاصل از زباله درجهانی که بهای انرژی روبه افزایش است اهمیت بیشتری دارد .

کشورسوئد ۸۰۰هزار تن زباله از نروژ وارد می کند . این کشور با استفاده ازدستگاههای سوزاندن زباله ۲۰% از برق مورد نیاز دستگاههای گرمازای کشور و نیز ذخیره برق ۴/۲۰۰/۰۰۰ خانوار را تامین می کند .

درآلمان،سوئد، چین، هند، سوئیس ومالزی مردم درکنار مدیریت شهری پای کارحفظ محیط زیست ایستاده اند، طرح جداسازی زباله های خانگی امری بسیارمهم وبه یک فرهنگ عمومی برای مردم این کشورها تبدیل شده است.بنابرنظرسنجی حدود ۹۰% مردم این کشورها با مسولیت پذیری و علاقه شخصی به جداسازی زباله های خشک ازترمی پردازند،هرچندقانون سختی نیز در این مقوله وجود دارد .

راهکارسیاست جهانی درمدیریت زباله مقابله صرف بازباله های تولیدی و در مقصد نیست . بلکه بر پیشگیری وکاهش تولید زباله ازمبدا(منازل،رستوران،کارخانجات،هتلها و ادارات و…)تاکید دارد. در این کشورها صنایعی که زباله های کمتر تولید کنند از حمایت دولت بیش از سایر واحدهای صنفی برخورداند .

تاکیدبر مدیریت تفکیک زباله از مبداء

امروز درمازندران نیز باید بر کاهش تولید زباله ازمبدا تاکید شود. موفقیت در این طرح مرهون مدیریت یکپارچه ، مشارکت عالمانه همه ازجمله مستمر شهروندان با مدیریت شهری و روستایی است.

پیوسته نقش رسانه و صدا و سیما و شبکه های اجتماعی در آموزش و ترویج فرهنگ مدیریت زباله بسیار مهم می باشد. رابطه ملاحظات زیست محیطی با مدیریت زباله رابطه مستقیم است و از طرفی طرح تفکیک زباله می تواند به اشتغال و درآمد زایی در صنعت بازیافت رونق بخشد.

مازندران زیر شلاق های زباله در بستر بیماری افتاده است، حسینی پور ازبدو ورود به استان این تهدیدرا یاداور وبه درمان آن می اندیشد. اموزش وفرهنگسازی طرح تفکیک زباله ،مسولیت پذیری شرکت ها و کارخانه هادر قبال پسماند های ناشی از  محصولات تولیدی،استفاده ازتجربیات موفق،فن اوری وتکنولوژ ی های روزدنیا با موضوع زباله ،تملک زمین با ملاحظات زیست محیطی و تکمیل پروژه  نیروگاههای زباله سوز و خطوط پردازش درساری،نوشهر،آمل،بابل ،تنکابن و…میتواند به رفع این تهدید و درمان این بیماری و سلامت عمومی شهروندان دراستان کمک کند

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید