سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 33897 |
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اگر طبق گفته‌های مسئولین وزارت بهداشت قرار است پزشک خانواده اجرا شود،بایدهزینه‌هایش هم پرداخت شودوهزینه خدمات سلامت به صورت واقعی برآورد شود نه این چیزی که الان بیمه‌ها دارند پرداخت می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری سیده آمل:معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه پزشک خانواده باید هزینه خدمات به […]

اگر طبق گفته‌های مسئولین وزارت بهداشت قرار است پزشک خانواده اجرا شود،بایدهزینه‌هایش هم پرداخت شودوهزینه خدمات سلامت به صورت واقعی برآورد شود نه این چیزی که الان بیمه‌ها دارند پرداخت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل:معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه پزشک خانواده باید هزینه خدمات به شکل واقعی برآورد شود، گفت: در دو استان فارس و مازندران سال‌هاست که پزشکی خانواده در حال اجرا است امامی‌بینیم که مشکلات زیادی وجود دارد و پزشکانی که درپزشکی خانواده ارائه خدمت می‌کنندهمگی گلایه‌هایی دارند،ناشی ازنحوه ومیزان پرداخت است که با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد.

راه حل برطرف شدن مشکلات بهداری و درمانی

دکترعلی سالاریان با بیان اینکه راه حل برطرف شدن مشکلات بهداشتی و درمانی در کشوراستقرارپزشک خانواده و نظام ارجاع است،‌ گفت:این کار باعث می‌شود دسترسی و عدالت بهتری برای دسترسی مردم به خدمات سلامت ایجاد شود و در نهایت میزان هزینه‌های دولت در عرصه‌های درمانی کاهش یابد. به عنوان مثال بیماری افراد زودتر توسط پزشک خانواده کشف می‌شود تا قبل از اینکه با گرید بالا (بیماری پیش رفته) مراجعه کنند، تحت درمان قرار گیرند. با این اتفاق امید به زندگی مردم افزایش یافته و در عین حال میزان هزینه افراد و دولت برای سلامت کاهش می‌یابد.

وی افزود: مانند هر چیز بزرگی، این اتفاق بزرگ هم مستلزم این است که هزینه‌ها و انرژی لازم گذاشته شود. اینکه بگوییم می‌خواهیم پزشکی خانواده و نظام ارجاع داشته باشیم، خیلی خوب است اما به صرف گفتنِ تنها، این اقدام انجام نمی‌شود. در ابتدا باید پایه‌های کار انجام شود.

او ادامه داد: در دو استان فارس و مازندران سال‌ها است که پزشکی خانواده در حال اجرا است، اما می‌بینیم که مشکلات زیادی وجود دارد و پزشکانی که در پزشکی خانواده ارائه خدمت می‌کنند و مراقبین سلامت و ماماها همگی گلایه دارند که همه این گلایه‌ها ناشی از نحوه و میزان پرداخت است که با واقعیت‌های اقتصادی روز همخوانی ندارد و سبب نارضایتی پزشکان می‌شود که یا مهاجرت کنند یا به سایر مشاغلی روی آورند که بازده مالی بیشتری دارد.

لزوم احصاء قوانین «دورا پزشکی»

سالاریان تاکید کرد: اگر طبق گفته‌های مسئولین وزارت بهداشت قرار است پزشک خانواده اجرا شود، باید هزینه‌هایش هم پرداخت شود و هزینه خدمات سلامت به صورت واقعی برآورد شود نه این چیزی که الان بیمه‌ها دارند پرداخت می‌کنند. میزان مانده درآمدی یک پزشک خانواده شهری در مازندران و فارس به حدی در سال‌های اخیر پایین بوده است که نه تنها پزشکان بیشتری به طرح نپیوستند،‌ بلکه روز به روز همان موارد قبلی هم مثل برف دارد آب می‌شود؛ بنابراین نکته مهم و اساسی این است که دولت هزینه لازم را برای پزشک خانواده متقبل شود. اگر بخواهند الگوی فارس و مازندران در سایر استان‌ها اجرا شود بازهم نارضایتی‌ها ادامه خواهد داشت.

او همچنین در بخش دیگر گفت‌وگویش در پاسخ به سوال ایسنا درباره اجرای امضای الکترونیک پزشکان،‌ گفت: ورود فناوری‌های نوین به عرصه خدمات سلامت اجتناب‌ناپذیر است. واژه‌هایی مانند دوراپزشکی (تله مدیسین)، کاربرد ربات‌ها در درمان و همچنین برخی حوزه‌های پزشکی که به شکل دیجیتال کار می‌کنند مانند عرصه جهانگردی سلامت همگی مرتبط با ارائه خدمات در فضای دیجیتال است؛ بنابراین نیاز است نسخی که در این فضا صادر می‌شود اصالت و انکارناپذیری داشته باشد و امضای دیجیتال به گونه‌ای باشد که حقوق انتظامی پزشک و بیمار حفظ شود.

ثبت امضای دیجیتال پزشک

وی افزود: ثبت امضای دیجیتال پزشک از این جهت که امکان تقلب و انکار نسخ را پایین می‌آورد یک قدم مهم برای این قضیه بوده است و بعد از آن باید به دنبال احصای قوانین دورا پزشکی برویم که ارائه خدمات سلامت در فضای اینترنت به وسیله پزشک و گیرنده خدمت چه قوانینی دارد و حقوق پزشک و بیمار چیست؟ ارائه خدمات به کسانی که از خارج از کشور به ایران می‌آیند، ارز آوری بالایی داشته و قدرت کشور را در ارائه خدمات سلامت به دنیا نشان می‌دهد و اینها همه متعاقب این حرکت بنیادین می‌تواند رخ دهد. امیدواریم شاهد پیشرفت‌های هرچه بیشتر در این زمینه باشیم تا از این فضای رها شده بیرون آییم.

تاثیر نسحه نویسی الکترونیک

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی درباره اینکه نسخه نویسی الکترونیک تا چه اندازه می‌تواند جلوی اشتباهات را بگیرد؟، بیان کرد: بنیادی‌ترین قدم برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که در فضای الکترونیک، خدمت سلامت به خوبی ارائه می‌شود و حقوق بیمار و پزشک محفوظ می‌ماند، این است که هویت پزشک و انکارناپذیری نسخه‌ای که صادر می‌شود، اثبات شود که به وسیله امضای دیجیتال این نگرانی رفع می‌شود.

لزوم احصاء قوانین «دورا پزشکی»
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید