جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 33078 |
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سهم صنعت گردشگری درسند چشم انداز راه اندازی کارنوال میراث فرهنگی و نمایشگاههای صنایع دستی، حفظ ابنیه تاریخی و تبلیغات وسیع آشنایی باشهرهای ایران می تواند یکی از راهکارهای سهل الوصول بعنوان برنامه کوتاه مدت باشد که مسئولین باید دربرنامه های خود به آن توجه کنند. پس از گزارشی از دفن حمام اشرف واقع درچهارراه […]

سهم صنعت گردشگری درسند چشم انداز

راه اندازی کارنوال میراث فرهنگی و نمایشگاههای صنایع دستی، حفظ ابنیه تاریخی و تبلیغات وسیع آشنایی باشهرهای ایران می تواند یکی از راهکارهای سهل الوصول بعنوان برنامه کوتاه مدت باشد که مسئولین باید دربرنامه های خود به آن توجه کنند.

پس از گزارشی از دفن حمام اشرف واقع درچهارراه قیصر سبزه میدان بازارآمل، با قدمت ۴ سده بعنوان خواهر خوانده حمام فین کاشان، توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع شهرستان آمل، حساسیت سیده آمل براهمیت حفظ میراث فرهنگی شهرستان و استان بخصوص درایام تعطیلات نوروز دوچندان شد.

حفظ ابنیه تاریخی و آداب وسنن محلی برای بقای فرهنگ بومی و تحویل اصالت ارزش معنوی ایرانی به نسل آینده همچون اکسیژن خالص برای حیات انسان و بقای هویت آن، لازم و ضروری است که گویا مسئولین امر، افسار ازکف داده مازندران هنوز به این مهم نرسیده اند تا با طرح برنامه ای همسان با غنای فرهنگ فولکلور منطقه جهت حفظ آثار این فرهنگ غنی در راستای ارتقاء عزت نفس مازنی ها و رشد توسعه اقتصادی استان حرکتی را ازخود به نمایش بگذارند تا مایه امید این قوم با اصالت در خطه سرسبز مازندران شود.

گزارش واحدخبری سیده آمل:صنعت گردشگری، بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید. تأثیرگردشگری بر افزایش میزان اشتغال و درآمدهای ارزی غیرنفتی، رونق صنایع داخلی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده است تا نگرش کشورهای دنیا به مرز صنعت توریسم تغییریافته و جایگاه مهمی درسیاست‌گذاری دولت‌ها پیدا کند.

موفقیت صنعت گردشگری با پشتوانه میراث فرهنگی غنی ازاقوام مختلف ملل کشورهای جهان گره خورده است. کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، ایتالیا سالانه قسمت عمده ای از بودجه چشم انداز توسعه کشور خود را بر پایه چرخه درآمد گردشگری و صنعت توریسم بدون تکیه بر اریکه سکوهای نفتی، برنامه ریزی می کنند.

مرگ جوامع بانسیان اصالت درجامعه متمدن

متاسفانه درخواب ماندگی مسئولین دراین زمینه سبب شد تا صنعت گردشگری آن چنان که باید و شایسته کشور ایران با قدمت چندین هزارساله قوم آریایی است گسترش و توسعه نیافته، از قافله عمر صنعت گردشگری حتی دز مناسبتهای خاص مانند عید توروز در مناطق مختلف جا بماند.

ولی با وجود اینکه در تمامی برنامه‌های توسعه سالیانه اخیر، به رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تأکید شده، همچنان در مرحله عمل موفقیتی در این زمینه بدست نیامده است.

سهم صنعت گردشگری درسند چشم انداز

طبق آمار بدست آمده با سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران لازم هست سهم ایران از شمار گردشگران جهانی سال ۱۴۰۱ به ۵/۱ درصد درسال ۱۴۰۴ افزایش یابد، یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر از بازارجهانی راسالانه به خود جذب و تخصیص دهدکه این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ میلیارد تومان در این صنعت با سهم حدوداً ۱۶ درصدی بخش دولتی و مابقی از بخش خصوصی است.

همچنین، طبق سندچشم انداز، سهم ایران از درآمدگردشگری جهانی باید به ۲ درصد در سال ۱۴۰۴ رشد یابد؛ به گونه‌ای که کشور ایران در سال ۱۴۰۴ سالانه نزدیک ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی، درآمد کسب نماید که سهم بسزایی از آن می تواند به مناطق سرسبز شمال کشور تعلق داشته باشد.

 اما روند کنونی به هیچ عنو ان رضایت‌بخش نیست و راه دشوار ایران برای دستیابی به ۲ درصد از درآمد جهانی توریسم را نمایان می‌سازد. لذا توجه به اهداف سند چشم‌انداز در این راستا با ارائه برنامه های هدفمند کوتاه مدت تا بلند مدت می‌تواند عامل مهمی برای شتاب بخشیدن به آهنگ رشد و توسعه را فراهم کند.

دراین خصوص، بررسی ارتباط بین گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه مالی در کشور ایران وبرن امه ریزیهای مسئولین موثر بوده که متعاقبا افزایش توسعه مالی را درچرخه اقتصادی کشور را رقم خواهد زد.

راهکار کوتاه مدت و بلند مدت

راه اندازی کارنوال میراث فرهنگی و نمایشگاههای صنایع دستی، حفظ ابنیه تاریخی و تبلیغات وسیع آشنایی باشهرهای ایران می تواند یکی از راهکارهای سهل الوصول بعنوان برنامه کوتاه مدت باشد که مسئولین باید دربرنامه های خود به آن توجه کنند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید