پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 33112 |
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ریزش کوه های خسته ازچنگال کوه خواران این روزها شاهد ریزش های پیاپی کوههای حاشیه جاده های مواصلاتی استان مازندران هستیم. که ناشی از استخراج و کندن غیراصولی و بیش ازحد مجاز از پای کوه اتفاق افتاده است. ریزش هایی که درپی آن موجب آسیب هایی شدید به گونه های مختلف گیاهی و جانوری محیط […]

ریزش کوه های خسته ازچنگال کوه خواران

این روزها شاهد ریزش های پیاپی کوههای حاشیه جاده های مواصلاتی استان مازندران هستیم.

که ناشی از استخراج و کندن غیراصولی و بیش ازحد مجاز از پای کوه اتفاق افتاده است.

ریزش هایی که درپی آن موجب آسیب هایی شدید به گونه های مختلف گیاهی و جانوری محیط زیست منطقه و حتی به افراد درحال عبور ازجاده های مواصلاتی مازندران شده است.

گزارش واحدخبری سیده آمل:حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام اینکه از جمع ۲۵۷ معدن دارای پروانه در استان مازندران تعداد ۱۱۵ واحد غیر فعال، و ما بقی فعال و درحال تجهیز می باشند؛ گفت: انواع مواد معدنی در معادن استان شامل ذغال سنگ ، سنگ آهک، فلورین، پوکه معدنی، گچ، روی و سرب، گرانیت، مرمریت، تراورتن، سلیسس ، پوزولان ،باریت ، پیروتیت و … می باشد.

وی بابیان اینکه ذخیره معادن استان بالغ بر۹۸۵ میلیون تن می باشد، افزود: بالغ بر ۳۸۹۶ نفر در این معادن مشغول بکار و فعالیت هستند.

سوال:آیاداشتن ذخایرومسئله اشتغال توجیهی بردادن مجوزهای بی رویه و غیر استاندارد برای تخریب منابع طبیعی هست؟

ریزش کوه های خسته ازچنگال کوه خواران

این درحالیست که طبق گزارشات محیط زیست شهر ستان چالوس بخش مرزن آباد دیگرظرفیت صدور مجوز های معدنی را ندارد.

علی قاسمی،فرماندار چالوس برای رفع دغدغه مردم جهت رانش زمین در لله جار مرزن آباد

با تشکیل جلسه شبانه و بررسی اسناد و گزارش محیط زیست, منابع طبیعی و بخشداری مرزن آباد در مورد علت لغزش و خیزش زمین این بخش که در۴ماه قبل اتفاق افتاد موارد مهمی را مطرح کرد و اظهار داشت: مجوزات صادر شده جهت احداث کارگاههای معادن بیش از ظرفیت کوه های موجود در استان مازندران هست.

وی همچنین دستوراتی را جهت کاهش حوادث احتمالی به شرح ذیل صادرو بیان داشت:

۱_فعالیت معدنی در منطقه رانشی لله جار که حسب گزارش احتمال ریزش مجدد هم داردتا اطلاع ثانوی تعطیل تا مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

۲_بعضا صدور مجوزهای معدنی و برداشت هایی که صورت می گیرد تخریب منابع طبیعی و زیست محیطی را به دنبال دارد که بایدفعالیت این معادن متوقف و جلوگیری شود.

۳_همه مجوزهای معدنی در بخش مرزن آباد که در چندماه اخیر صادر و یا تمدید شدند و هنوز به بهره برداری یا بهره برداری مجدد نرسیدند تا اطلاع ثانوی اجازه بهره برداری ندارند و همچنین صنعت معدن و تجارت بعنوان دستگاه صادرکننده و تمدید این مجوزها باید گزارش ارزیابی را در اختیار فرمانداری قرار دهد.

۴_صنعت معدن و تجارت استان،از هرگونه صدور مجوز معدنی درشهرستان چالوس خودداری کندوبخش مرزن آباد دیگر ظرفیت صدور مجوزهای معدنی را ندارد.

۵_دستگاهای اجرایی استان بااطلاع  فرمانداری نسبت به برگزاری مزایده و صدور مجوزها اقدام کنند ،در غیر اینصورت این مجوزها و مزایده ها مورد سوال قرار می گیرند و دستگاه استانی باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

بسته شدن دومین معدن در چالوس

با پیگیری این فرماندار پرتلاش، در پی ریزش های مداوم کوه های حاشیه جاده های شهرستان چالوس دومین واحد معدنی فعال نیزکه فاقد مجوزات لازم در مرزن آباد بود تعطیل شد.

تغییرات اقلیمی مازندران

با توجه به تغییرات اقلیمی معتدل و مرطوب مازندران که  ناشی ازآسیب های وارده از سوی افراد سود جو به طبیعت و منابع معدنی است، منابع و ذخایری که بعنوان اموال عمومی و ملی محسوب می شود

آیا وقت آن نرسیده، مسئولان امر فکری بحال جلوگیری از صدور مجوزهای بی رویه کوه خواری معدن داران و پیش گیری از حوادث غیر مترقبه عواقب این اهمال کاریها کنند؟

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید