جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 34331 |
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جبران نقدینگی بافروش اموال فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌های دولتی و شبکه بانکی و مولدسازی این دارایی‌ها، در حالی در دستور کار قرار دارد که بر اساس آخرین آمار، از سال ۱۳۹۴ تا نیمه آبان امسال، معادل ۶۷ هزار میلیارد تومان اموال مازاد و سهام غیربانکی بانک‌های دولتی و خصوصی‌شده به فروش رسیده که […]

جبران نقدینگی بافروش اموال

فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌های دولتی و شبکه بانکی و مولدسازی این دارایی‌ها، در حالی در دستور کار قرار دارد که بر اساس آخرین آمار، از سال ۱۳۹۴ تا نیمه آبان امسال، معادل ۶۷ هزار میلیارد تومان اموال مازاد و سهام غیربانکی بانک‌های دولتی و خصوصی‌شده به فروش رسیده که ۳۳ هزار میلیارد تومان از آن متعلق به فروش املاک مازاد است.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل، مطابق جزء‌های ۱ و ۲ بند (د) تبصره ۱۳ قانون بودجه، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شده نسبت به مولد سازی دارایی‌های دولت در اختیار دستگاه‌های اجرای موضوع ماده ۲ قانون مدیریت خدمات کشوری تاسقف ۲۰۰۰ میلیارد تومان بااستفاده ازانتشار انواع اوراق مالی اسلامی خارج ازسقف اوراق مالی اسلامی دولت، اجاره بلندمدت حداکثر ۱۰ ساله و توثیق با تشخیص و محور وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدام و وجوه حاصله را به ردیف درآمدی ۳۱۰۲۴۰ نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

همچنین به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شده تا سقف ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان ازاموال ودارایی‌های منقول وغیرمنقول وحقوق مالی مازاددولت جمهوری اسلامی ایران به استثنای انفال ومواردمندرج دراصل هشتاد وسوم(۸۳) قانون اساسی را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیات وزیران با رعایت قوانین و مقررات از طریق حراج عمومی در بورس املاک و مسکن و یا از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.

فروش اموال مازاد بانک ها در برنامه دولت

ضمن اینکه طبق جداول پیوست قانون بودجه و آیین نامه اجرایی جز ۲ بند و تبصره ۲ و بند “د” تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع تصویب نامه شماره ۵۸۷۹۵/۱۲۷۹۷۱ ه مورخ ۱۴۰۰.۳.۱۲ هیات وزیران، در اجرای جزء ۲ بند و تبصره ۲ قانون با توجه به نوع مصارف، پیش بینی شده معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان در این چارچوب باید اموال مازاد شناسایی و با ساز و کار بند د تبصره ۱۲ قانون بودجه به فروش برسد.

جبران نقدینگی بافروش اموال

براین اساس فروش اموال مازاد انکی یکی ازمواردی محسوب می‌شود که طی ماه‌های گذشته مورد توجه پاستورنشینان قرار گرفته است؛ به طوری که در بهمن سال گذشته اعلام شد که بانک‌هایی که از نظر نقدینگی با ناترازی مواجه هستند باید تلاش کنند تا با واگذاری اموال مازاد خود، نقدینگی مورد نیاز برای اعطای تسهیلات را تامین کنند.

پس از آن و درنیمه تابستان سال جاری بود که سیدعباس حسینی – معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در مورد فروش اموال مازاد بانک‌ها توضیح داد: از نیمه دوم سال گذشته حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان سهام و ۳۴۰۰ میلیارد تومان اموال مازاد و در مجموع ۶۷۰۰ میلیارد تومان از اموال بانک‌ها واگذار شده است. در هفت ماهه نخست دولت سیزدهم این عدد به ۷۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که با تثبیت مدیریت‌ها و مصوبات مجامع بانک‌ها می‌توان انتظار داشت تا پایان امسال حجم واگذاری اموال مازاد بانک‌ها افزایش یابد.

راهکار دولت برای جبران زیان

حسینی همچنین، پس از اینکه صورت‌های مالی بانک‌های دولتی منتشر شد، در مورد راهکار دولت برای جبران زیان آنها با تاکید بر اینکه از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم بحث اصلاح ساختار مالی بانک‌ها، چه بانک‌های دولتی و چه سایر بانک‌ها، به همراه بانک مرکزی درحال پیگیری است، گفت: از جمله کارهایی که در این راستا درحال انجام است، پیگیری‌های مکرری است که در خصوص اموال مازاد صورت گرفته است تا بانک‌ها دارایی‌های مازاد خود را به فروش برسانند.

آمار فروش اموال مازاد بانکها به روایت وزیر اقتصاد

همچنین سید احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصاد و دارایی بر این باور است که فروش اموال مازاد بانک‌ها سه تاثیر مهم دارد که شامل کنترل رشد نقدینگی در کشور، افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و رفع کسری‌ها و ناترازی‌های شبکه بانکی می‌شود.

به گفته وی به جهت کوتاهی از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ میزان عملکرد این حکم تنها ۱۳ درصد بود اما از زمان آغاز دولت سیزدهم این رقم به ۱۸ درصد افزایش یافته است. با مجموعه اقداماتی که در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود، برگ زرینی بر فراز تمام سال‌های گذشته پیرامون عملکرد فروش اموال مازاد شبکه بانک‌ها رقم می‌خورد.

طبق گفته وزیر اقتصاد، بر اساس گزارش‌ها از سال ۱۳۹۴ تا به امروز ۶۷ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌های دولتی به فروش رفته است که ۳۳ هزار میلیارد تومان سهام غیربانکی و ۳۳ هزار میلیارد تومان املاک مازاد بانک‌ها بوده است. سهم بانک صادرات ۱۴.۵ همت، بانک ملت ۱۴.۳ همت، بانک تجارت ۱۱ همت، بانک ملت ۹.۶ همت، بانک رفاه پنج همت، بانک سپه پنج همت و بانک کشاورزی چهار همت است.

لایحه برنامه هفتم توسعه

اما از کل ۷.۵ همت اموال مازادی که در سال گذشته نیز به فروش رفته،۹۰ درصد آن مربوط به شش ماهه دوم سال و بعد از استقرار دولت سیزدهم است. اکنون شاهد ثبت رکوردهایی در شناسایی و فروش اموال مازاد نظام بانکی هستیم که نشان از پیشرفت مطلوب قانون دارد.

وزیر اقتصاد بر این نکته نیز تاکید کرده است که در دولت سیزدهم به خروج از بنگاهداری سابق بانک‌ها وهمزمان ایجادسرمایه‌گذاری های جدیدباور داریم ودرباره محدودیت‌های قانونی نیز در لایحه برنامه هفتم توسعه به سمت تغییر خواهیم رفت.

جبران نقدینگی بافروش اموال
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید