جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 33020 |
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

توقف بهره برداری چوبی ازجنگل‌های هیرکانی طرح «تنفس جنگل‌های شمال کشور» یکی از بزرگترین طرح‌های حفاظتی از جنگل‌هایی است که بیش ازحد ظرفیت، مورد بهره‌ برداری قرارگرفته اند. این طرح که از سال ۹۶ ارائه شد به هیچ عنوان اجازه بهره‌برداری و قطع درختان جنگلی را نداده .بر اساس مصوبه سال ۹۲ هیات وزیران و […]

توقف بهره برداری چوبی ازجنگل‌های هیرکانی

طرح «تنفس جنگل‌های شمال کشور» یکی از بزرگترین طرح‌های حفاظتی از جنگل‌هایی است که بیش ازحد ظرفیت، مورد بهره‌ برداری قرارگرفته اند. این طرح که از سال ۹۶ ارائه شد به هیچ عنوان اجازه بهره‌برداری و قطع درختان جنگلی را نداده .بر اساس مصوبه سال ۹۲ هیات وزیران و بند ۳ ماده ۳۸ قانون ششم برنامه توسعه سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری مکلف شد که  وحدت رویه ای ایجاد و برای هر حوضه آبخیز سند راهبردی سالیانه تعریف و طرح جایگزین جنگلداری منطقه هیرکانی را تهیه کند، برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به اجرا در بیاورد و در این طرح جنگل باید به گونه‌ای مدیریت شود که چرخه طبیعی خود را حفظ کند و پایداری اکوسیستم تضمین شود. ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۸جلیل آقایی-رئیس سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری – گفته بود: تاپایان سال طرح جایگزین طرح تنفس ارائه خواهد شد که در این طرح نیز هیچ‌گونه بهره‌برداری چوبی ازجنگل‌ نخواهیم داشت. با این وجود اجرای این طرح بارها به تاخیر افتاد و حالا قرار است از اول فروردین ماه سال آینده اجرا شود.

توقف بهره برداری چوبی ازجنگل‌های هیرکانی

واحدخبری سیده آمل:رئیس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور،بااشاره به اینکه دریک میلیون و ۱۰۰هزارهکتارازجنگل‌های هیرکانی بهره برداری چوبی متوقف شده است، گفت:از اول فروردین ماه سال ۱۴۰۱طرح جایگزین تنفس جنگل‌ها اجرایی خواهد شد.
مسعودمنصور،درباره آخرین وضعیت اجرای طرح تنفس جنگل‌ها بیان داشت: از سال گذشته، ورود به حوزه ریاست این سازمان در حال پیگیری مسئله طرح جایگزین تنفس جنگل‌ها بوده‌ایم اما در این زمینه نیاز بودتا از مدیریت طرح پایدار منطقه هیرکانی بازدید کنیم ومطالعات نیمه تفصیلی به اتمام برسد که خوشبختانه این موردباموفقیت سپری شد.
وی مورددیگرراسرعت یافتن مطالعات تفصیلی اجرایی عنوان کرد و ادامه داد: دراین مدت به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده است.

طرح جایگزین تنفس جنگل ها

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به مورد سوم مبنی بر تدوین طرحی که فعالیت‌ های اجتناب ناپذیر درجنگل‌ها بعنوان طرح جایگزین تنفس جنگل‌ها انجام شود اظهار داشت: در کنار این مسئله بهره برداری از جنگل‌ها نیز متوقف شود که در این راستا امسال پس از تدوین شرح خدمات و ارائه آن به دانشگاهیان و ادارات کل اجرایی، شرح خدمات نهایی به استان‌ها ابلاغ و قرار شد که بهره برداری در یک میلیون و ۱۰۰هزار هکتار جنگل های هیرکانی که قبلا تحت بهره برداری چوبی بود، متوقف شود.

احیای یک میلیون و ۱۰۰هزار هکتار

منصور در پایان با تاکید بر اینکه بهره برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی متوقف شده است، اذعان داشت: قراربود که درکنار اجتناب از بهره برداری چوبی،عملیات اجتناب ناپذیر را نیز اجرا کنیم که بسیار در این زمینه تلاش شد ودر یک میلیون و ۱۰۰هزار هکتار از جنگل‌ها بر اساس شرح خدمات طرح فنی و حفاظتی در کمیته فنی اداره کل تصویب شد و از اول فروردین ماه سال آینده قراردادهای حفاظتی صرفایک قرارداد نیستند وعملیات اجتناب ناپذیر اجرایی خواهند شد و به موازات طرح جایگزین،مدیریت پایدار مناطق هیرکانی نیز انجام خواهد شد.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید