جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14884 |
|
تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

قرارداد ترکیه با روسیه برای خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» به مثابه انقلاب راهبردی در خاورمیانه است که چه بسا معادلات جنگ و صلح در این منطقه را تغییر دهد. به گزارش سیده آمل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به قرارداد ترکیه با روسیه برای خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» آن […]

قرارداد ترکیه با روسیه برای خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» به مثابه انقلاب راهبردی در خاورمیانه است که چه بسا معادلات جنگ و صلح در این منطقه را تغییر دهد.

به گزارش سیده آمل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به قرارداد ترکیه با روسیه برای خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» آن را  به مثابه انقلاب راهبردی در خاورمیانه دانست  که چه بسا معادلات جنگ و صلح در این منطقه را تغییر داده و نقشه ائتلاف های جدیدی را رقم بزند.

در شرایطی که غرب و یا بیشتر کشورهای غربی سرگرم بحران محور سعودی و قطر و تحولات مربوط به آن و نیز جنگ سیاسی و رسانه‌ای بر سر آن هستند، منطقه خاورمیانه شاهد انقلاب راهبردی است که چه بسا موجب تغییر معادلات جنگ و صلح در آن شود، جنگی که این بار رجب طیب اردوغان با حمایت دوست روسی خود پوتین آن را رهبری می کند.

احتمال خروج ترکیه از ناتو

قرارداد دو نیم میلیارد دلاری ترکیه با روسیه برای خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» که پیشرفته ترین سامانه موشکی در جهان به شمار می آید، موجب تشکیل ائتلاف راهبردی بین دو کشور می شود و شاید مقدمه خروج آنکارا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از ۵۵ سال عضویت در آن باشد.

نگرانی آمریکا و اتحادیه اروپا از قرارداد ترکیه و روسیه

در همین ارتباط اردوغان با تاکید بر امضای این قرارداد که موجب نگرانی آمریکا و اتحادیه اروپا شده است، اظهار داشت: ما فقط مسئول اتخاذ تدابیر امنیتی برای دفاع از کشور خود هستیم.

معاون پوتین نیز در این باره گفت: این قرارداد امضا شده است و مقدمات اجرای آن در جریان است که شامل تحویل بخش اول این سامانه موشکی به ترکیه می شود.

نکته قابل توجه اینکه هر چند امضای این قرارداد ضامن اجرای آن نیست، زیرا ایران نیز پس از امضای قرارداد مشابه با روسیه فراز و نشیب هایی را برای تحویل آن پشت سر گذاشت اما شاید وضعیت در مورد ترکیه متفاوت باشد زیرا این کشور در تحریم به سر نمی برد و آمریکا تحریم های اقتصادی علیه آن اعمال نکرده است به اضافه اینکه ترکیه متحد غرب و از اعضای بنیانگذار ناتو به شمار می آید.

اهمیت قرارداد موشکی ترکیه و روسیه

در مورد اهمیت قرارداد موشکی بین ترکیه و روسیه باید به دو موضوع اصلی اشاره کرد:

اول: رژیم اشغالگر اسرائیل در دستیابی به این موشک ها از سوی روسیه ناکام ماند.

دوم: اسرائیل در جلوگیری از فروش این موشک ها به ترکیه و پیش از آن به ایران شکست خورد.

چرا روسیه در صدد فروش سامانه موشکی به ترکیه برآمد؟

باید در نظر داشت که رهبری روسیه اگر به استحکام ائتلاف راهبردی جدید با ترکیه و تمایل آنکارا به پشت کردن به غرب و گرایش به سمت شرق اطمینان نداشت، به فروش این سامانه موشکی که نگین تاج صنایع نظامی روسیه به شمار می آید، به ترکیه اقدام نمی کرد.

نکته قابل توجه اینکه آمریکا با داشتن ناوهای هواپیما بر شامل پایگاههای نظامی متحرک و مجهز به رادار و زیردریایی و نیروهای مارینز بر جهان سلطه داشت، اما روسیه و ایران با تمرکز بر صنایع موشکی پیشرفته در صدد پایان دادن به برتری نظامی آمریکا برآمدند.

در همین ارتباط یک کارشناس سرشناس عرب در مسائل علوم راهبردی نظامی در گفت وگو با رای الیوم تاکید کرد، زرادخانه روسیه شامل موشک SN 22 یا خورشید سوزان است که تهدید بزرگی برای صنایع نظامی آمریکا و به طور کلی غرب به شمار می آید و یکی از مهم ترین موارد غیرمنتظره  روسیه در آینده خواهد بود.

تغییر مواضع پوتین و رویای ائتلاف‌های جدید

از سوی دیگر نزدیکان به پوتین اعلام کردند، موضع او تغییر زیادی کرده است و بر لزوم ائتلاف راهبردی بین مسلمانان و روسیه تاکید دارد؛ ائتلافی که از استانبول آغاز شده و تا مسکو امتداد می یابد.

با توجه به همین رویکرد می توان به ائتلاف پوتین با ترکیه و ایران و جلوگیری از سرنگونی سوریه به دست متحدان آمریکا پی برد. اکنون به نظر می رسد اردوغان نیز در این رویا با پوتین همراه شده است.

در این میان نمی توان گفت این گفته ها چقدر صحت دارد اما آنچه می دانیم اینکه مشارکت روسیه و ایران و نیز ترکیه در کنفرانس آستانه و نشست نمایندگان مخالفان سوریه و هیئتی از دولت سوریه نقش زیادی در برقراری آتش بس در بیشتر مناطق سوریه و شکست تروریست ها داشت و البته به آمریکا و متحدانش اجازه داده نشد در هیچ یک از این نشست ها شرکت داشته باشند.

به هر حال منطقه اکنون در حال تغییراست و نقشه ائتلاف ها در آن با سرعت در حال بازنگری است حال آنکه عرب ها و یا برخی از آنان مشغول کشمکش و درگیری در صفحات اجتماعی و عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید