سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-07
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36114 |
|
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

استاندارد صادرات محصول کیوی کیوی گیاهی است ازگروه گیاهان گلداردولپه ای های تک لپه، در راسته خلنگسانان و رده کیویان.  این گیاه؛ بومی جنوب چین و میوهٔ ملی جمهوری خلق چین است که تمایلی به مناطق گرم جنوب برای رشد ندارد به همین سبب خواستگاه کیوی باتوجه به علاقمندیش به خاک نرم و مرطوب در […]

استاندارد صادرات محصول کیوی

کیوی گیاهی است ازگروه گیاهان گلداردولپه ای های تک لپه، در راسته خلنگسانان و رده کیویان.

 این گیاه؛ بومی جنوب چین و میوهٔ ملی جمهوری خلق چین است که تمایلی به مناطق گرم جنوب برای رشد ندارد به همین سبب خواستگاه کیوی باتوجه به علاقمندیش به خاک نرم و مرطوب در استانهای شمالی بخصوص مازندران بیشتر است.

از ارزش غذایی کیوی می توان گفت؛ مقدار ویتامین ث موجود در کیوی، ۲ برابر پرتقال و ۶ برابر لیموترش که میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب بوده و همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است، از این‌رو می‌توان آن را در رده میوه‌های بسیار مفید قرار داد.

حسن عنایتی کلیجی، از افزایش دو برابری صادرات کیوی ازمازندران به خارج کشور در سال ۱۴۰۲خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درگفتگویی اظهار کرد: از ابتدای مهرماه امسال تا ۱۰ مهرماه، تعداد ۳۵ محموله کیوی به وزن ۷۶۴ تن از مازندران به خارج کشور صادر شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته درهمین مدت، تعداد ۱۸محموله به وزن ۴۱۴ تن کیوی از مازندران صادر شده بود.

استاندارد صادرات محصول کیوی
استاندارد صادرات محصول کیوی
seyyedeamol.ir

باغات مازندران شناسنامه دارمی شوند

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران بااشاره به شناسنامه دارکردن باغات وتولید میوه‌های با کیفیت کیوی افزود: صدور گواهی قرنطینه نباتی درداخل استان و افزایش دانش و آگاهی باغداران از دیگر دلایل رشد و افزایش صادرات محصولات کشاورزی مازندران به خارج از کشور است.

اما با توجه به رشد و افزایش ۲ برابری این محصول از باغات مازندران سیده آمل پای درد و دل ۲ تن از باغداران کیوی در شهرستان آمل رفت.

باغدار کیوی آملی می گوید:

جعفرغفاری، یکی ازباغداران آملی که قبل ازاین به شغل دامداری مشعول بود درگفتگو با پایگاه خبری سیده آمل اذعان داشت: باتوجه به وضعیت نابسامان دامداری در کشور و بالا بودن هزینه های نهاده های خوراک دامی و واکسن دیگر قادر به ادامه دامداری نبودم، سال ۸۶ با ۳۰ میلیون تومان در زمین ۴هزارهکتاری برای کاشت کیوی شروع به کارکردم،

تاثیر مشاوره کارشناسی درتولیدات باغی

وی از راهنمایی های کارشناس جهادکشاورزی آمل بسیار سپاسگزار بود و عنوان کرد: با مشورت با کارشناسان این ارگان و کسب اطلاعات از باغداری بخصوص بخش کاشت کیوی با زمینی که درپلک داشتم تصمیم گرفتم با پرورش کیوی فعالیت خود را در حوزه باغداری ادامه دهم.

به گفته غفاری کیوی از محصولاتی است که به سمپاشی نیاز چندانی ندارد و همین امر موجب سلامت این محصول باغی شده است.

روش صرفه جویی در آبیاری

وی که برای کم شدن مصرف آب از آبیاری مکروجت استفاده می کند در این خصوص توضیخ داد: این روش برای آبیاری باغ کیوی که مانند تاکستان دارای داربست است، کم هزینه و خیلی مقرون بصرفه هست.

دغدغه های باغداری کیوی

جعفرغفاری به مشکلات پیش روی باغداری کیوی نیز پرداخت وابراز داشت: زنبور مدیترانه ای و شپشک از آفت های این باغ بوده واگر به موقع اقدام نشود دچار مشکل خواهیم شد.

وی بیان کرد: تمام سعی ما براین است که از سموم آفت کش کمتری استفاده کنیم و بیشتر از روش های پرورش محصولات ارگانیک مانند فانوس پشه کش استفاده کنیم اما درصورت لازم اقدام به استفاده از دلتامترین میزنیم که مواد شیمیایی کمتر دارد مصرف کنیم و در رابطه با تقویت خاک هم از کود حیوانی بیشتر استفاده می کنیم.

 این باغدارآملی یکی از دغدغه های باغداری کیوی داران را نبود اتحادیه این رشته باغداری بیان و تقاضا کرد: خواسته تمام باغداران کیوی این است که مانند اتحادیه و تعاونی شالیکاران، شرکت تعاونی کیوی کاران داشته باشیم، تا دست واسطه برای عرضه به بازار فروش کوتاه شود.

استاندارد صادرات محصول کیوی

غفاری با اظهارتاسف تاکیدکرد: سال گذشته نیزمحصولاتمان با واسطه صادر شد، ما باقیمت کم به واسطه می فروشیم ولی واسطه با دلالی با قیمت چندین برابر صادر می کند. امسال هم ۱۶۰ تن کیوی برداشت کردیم که بخاطر وزن استاندارد باید ۶۰ تا ۱۲۰ گرم باشد آن کیفیت مناسب برای صادرات را نداشتیم.

کیوی صادراتی باید درنیمه‌ ی آبان ماه از لحاظ فیزیولوژی به درجه بلوغ یعنی درجه بریکس ۶.۲ تا ۶.۵ تقریبا رسیده باشد و یا دارای متوسط ماده خشک ۱۵ درصد باشد تا درهنگام ورود به زنجیره توزیع به درجه بریکس ۹.۵ برسند

نبود زیرساخت برای صادرات و نبود بازار فروش از مشکلات باغداران کیوی است به همین دلیل کیوی های تولید ایران به ترکیه می رود و از ترکیه به اسم برند ترکیه به کشورهای اروبایی صادر می شود که این امر موجب شد ایران بازار فروش اروپا را از دست بدهیم، در حالی که با تولید کیوی های مرغوب، می توانیم از طریق صادرات کیوی به کشورهای دیگر ارزآوری خوبی داشته باشیم.

بزرگترین باغ کیوی محمودآباد

در این میان ابوالقاسم اسدی، یکی دیگراز باغداران کیوی شهرستان محمودآباد نیز درگفتگو با سیده آمل با اشاره به اینکه دیگرباغداری بصرفه نیست، ادامه داد: اقتصاد روستا کشاورزی و باغداری است، اما اکثر زمین های اطراف، بخاطر شرایط بد مالی فروخته و با تغییر کاربری به شکل انبوه سازی یا ویلاسازی بافت روستاهای مازندران دگرگون شد.

دلایل ضرر باغداران کیوی

 اسدی با بیان دلایل متضررشدن باغداران مازندرانی درسالهای گذشته،عنوان کرد: کارشناسانی که می امدند اطلاعات کافی را نداشتند و باید کارشناس را از تنکابن بیاوریم که هزینه های رفت و آمدشان زیاد می شود.

عدم نظارت چالش باغداری مازندران

وی همچنین گفت: قیمت سردرختی کیوی سال گذشته ۹ هزار تومان میخریدند و۴۰ هزار تومان ایام عید می فروختند، امسال گفتند ۸ هزار تومان میخرند، هیچ نظارتی وجود ندارد، باید موسسه یا اتحادیه وجود داشته باشد تا بتوان مشکلات را بررسی کرد.

این باغدار محمودآبادی ایجاد تعاونی را نیاز باغداران خواند و تصریح کرد: گرانی گود وسم، نبود بازار فروش، وجود واسطه ها، نبود تسهیلات مناسب، هزینه بالا نگهداری محصولات در سردخانه، نداشتن شرکت تعاونی و نبود بستر مناسب صادرات از مشکلاتی است که باغداران با آن دست و بنجه نرم می کنند.

هزینه های بالای برداشت و داشت کیوی

اسدی خاطرنشان کرد: امسال بیش ازچهل میلیون هزینه کردیم، هر چند با توجه به ارتباطات مجازی فروش نسبت به سال قبل بهتر بود، اما وضعیت اقتصادی مناسب نیست، یک عدد سبد میوه زن ۶۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی همچنان تاکیدکرد: درباغات مازندران بیشتر ازگونه های هاروارد که اصلاح شده است، استفاده می شود، اما به دلیل نداشتن ساختار؛ حمایتی برای صادرات وجود ندارد، مدل های دیگر هم کیوی تو زرد و توسرخ است که چند درخت از آن کاشتیم

 اسدی از وضعیت بیمه می گوید: برای بیمه کارگری رفتیم، اما برای هر هکتار یک نفر را بیمه می کنند در حالی که بطور ثابت سه نفر و در زمان چیدن ۴۰ نفر فعالیت دارند، اما حتی کیوی را هم بیمه نمی کنند.

استاندارد صادرات محصول کیوی
استاندارد صادرات محصول کیوی

گزارش فولاد از وضعیت محصول کیوی در آمل

به گفته مدیریت اداره جهاد کشاورزی شهرستان آمل؛ درحالیکه سطح زیرکشت محصول کیوی شهرستان آمل ۳۰۰هزار هکتار با تعداد ۶۰۰ بهره‌بردار فعال هستند، سهم تولید باغداران آمل نسبت به مازندران ۴۰ درصد هست.

مهرداد فولاد افزود: سالانه بیش از ۷هزار تن کیوی از باغات برداشت می‌شود که جدای از اینکه ۴۰ درصد از کیوی داخل استان را تامین می شود ، ۴۰ درصد کیوی خارج از استان نیزشهرستان آمل تامین می‌کند.

وی به صادرات کیوی از مرز آستارا اشاره و اعلام کرد: علاوه بر این ۲۰ درصد از این محصول به کشورهای اوراسیا، همسایه‌های عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

تامین کیوی شب عید

 مدیرجهادکشاورزی آمل به تامین میوه شب عیدامسال پرداخت و اذعان داشت: با توجه به اهمیت ماندگاری این محصول و استفاده بهینه ازآن بهترین زمان برای برداشت کیوی از اواسط مهرماه تا پانزدهم آذرماه است  که ۴۰درصد از کیوی های برداشت شده در انبارهای مازندران برای شب عیدامسال ذخیره‌سازی شدتا برای تهیه این میوه مشکلی نباشد.

استاندارد صادرات محصول کیوی

 

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید