پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 34991 |
|
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

آفاتی که آفت شالیکاریند باافزایش تولید۲۰درصدی برنج از سال قبل، برنج های انباری روی دست رنج کشیده شالیکار ماند. انتظار کشاورزان: دولت بجای تدبیر و برنامه ریزی خرید تضمینی بصورت مستقیم از شالیکار، مبادرت به واردات محصولی که روی دست کشاورز دردمند در انبارها ماند می کند. آیا این انصاف است؟ اگر ظرف یکماه آینده […]

آفاتی که آفت شالیکاریند

باافزایش تولید۲۰درصدی برنج از سال قبل، برنج های انباری روی دست رنج کشیده شالیکار ماند.

انتظار کشاورزان: دولت بجای تدبیر و برنامه ریزی خرید تضمینی بصورت مستقیم از شالیکار، مبادرت به واردات محصولی که روی دست کشاورز دردمند در انبارها ماند می کند. آیا این انصاف است؟

اگر ظرف یکماه آینده برای برنج استان مازندران تدبیری اندیشیده نشود، کشور با بحران امنیت غذایی درحوزه اقتصاد مواجه خواهد شد.

امسال نیز طرح شعار رهبری درحوزه اقتصادی، تاکیدبر “مهار تورم و رشد تولید” درقاب شعارباقی ماند

 اگر مسئولین بالادست رنجی را که شالیکاربرای رسیدن به طلای سفید می کشد،خود دراین وضعیت وای افزای اقتصادی متحمل می شدند قطعا برنامه ای مدون برای قلع و قم کردن مافیای برنج دربازار آزاد مطرح و با برنامه ریزی بلندمدت،نظارت مستمر سالانه، همدردی خود را در پشتیبانی از قشر زحمت کش کشاورزان عملیاتی می کردند تا برای ادامه زراعت بارقه امید در دل شالیکاران جوانه زند.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: خبرهای زراعی سال ۱۴۰۲ حاکی از دپوی ۲۵۰ هزار تن برنج برداشت شده از سال گذشته درانبارهای شالیکوبی و پایانه برنج آمل است که براثر گرما درشرف آفت زدگی و امحاء محصول درد کشاورزان را دوچندان می کند.

آفاتی که آفت شالیکاریند

محمدرضاحسن زاده یکی ازصاحبان شالیکوبی هرازپی جنوبی شهرستان آمل با گلایه از بی برنامگی و عملیاتی نشدن حرف های مسئولان ابراز داشت: درحالی که ۸ الی ۹ ماه ازتبدیل شالی به برنج می گذرد، ۵ هزارگونی برنج کیلویی ۱۲۰ هزارتومانی سال گذشته کشاورزان این منطقه روی دست شالیکاران ماند که درحال حاضر با قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان هم مشتری ندارد.

۲۰ % افزایش تولید برنج در سال زراعی ۱۴۰۱

وی با تاکید براینکه سال گذشته ۲۰ % افزایش تولید برنج داشتیم افزود: از اینکه کشاورز با تحمل مشقات زیاد گرانی دستمزدکارگر، گرانی قیمت سم، انواع کود شیمیایی و تهیه تجهیزات کشاورزی افزایش تولید داشته باشد چه سود؟ که مسئولین برای عرضه و فروش محصولات ما هیچ برنامه درستی ندارند.

این درحالیست که زمین های زراعی استان مازندران زیر کشت جدید رفته است و شالیکار با دیدن روزانه برنج های انبارشده بر روی دستش، نا امیدانه کشت جدید را برای داشت و برداشتی مجدد آماده می کند.

واردات برنج یکی دیگر از آفات شالیکاری

غلامعلی قربانی کشاورز دیگر از این خطه با ناامیدی عنوان کرد: با توجه به برنج های انبارشده روی دست رنج کشیده شالیکار، دولت بجای تدبیر و برنامه ریزی خرید تضمینی بصورت مستقیم از شالیکار، مبادرت به واردات محصولی که روی دست کشاورز دردمند ماند می کند. آیا این انصاف است؟

عدم همخوانی هزینه ها با حاصل رنج کشاورز

وی از مخارج سنگین معیشتی خانواده و سرپرستی ۳ فرزنددانشجو وخریدجهیزیه دخترش گفت و افزود: درکنار دغدغه های مخارج سنگین معیشتی کشت جدید امساله را با هزینه های بالا شروع کرده ایم و با قیمت پایین باید بفروش برسانیم با ادامه این روند تصمصیم گرفته ام برای سال آینده زمین زراعی خود را برای فروش بگذارم بلکه از فروش زمین به آسایش مالی برسم.

باتوجه به گلایه و درد و دل کشاورزان دولت خرید تضمینی برنج با نرخ کیلویی ۶۵ هزار تومانی را از طریق فروشگاههای زنجیره ای در دستورکار خود قرار داده است اما آیا در کنار مخارج معیشتی خانوار شالیکاران، این مبلغ جوابگوی هزینه های کشت و داشت و برداشت سال قبل و ادامه کشت جدید کشاورزان خواهدبود.؟

جلوگیری از کشت مجدد

کشاورز نیز برای تامین مخارج زندگی و هزینه کردهای شالیکاری خود به اجبار مبادرت به کشت مجدد دوم و سوم می کند که با صدور دستورممانعت از کشت جهادکشاورزی مواجه میشود چون برمنابع زمین آسیب وارد می شود.

عدم عملکرد درست مسئولین

این کشاورزان دردمند از تاکید مقام معظم رهبری در عنوان شعار مهارتورم رشد تولیدات داخلی و عدم عملکرد درست مسئولین اظهار تعجب و اضافه کردند: ظاهرا مسئولین بفکر جلوگیری آسیب به منابع آب و خاک و تعدیل قیمت برنج هستند الا بفکر حاصل رنج و آسیب به قشر تولید کننده کشاورزی که منابع غذایی کشور را بعنوان کالای اساسی بر سر سفره ملت تامین می کند.

افزایش سود تسهیلات کشاورزی

در این بین سود ارائه تسهیلات بانکی نیز از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد که با وجود همه این چالش ها گرفتن وام ۱۸ درصدی هم مقرون به صرفه نیست جز اینکه مسئولین امر جهادکشاورزی و وزارت صمت و مجلس واقعا تمهیداتی را برای زنده ماندن صنایع کشاورزی بصورت عملیاتی در دستورکار داشته باشند.

آفاتی که آفت شالیکاریند
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید