دستورالعمل میز خدمت (بخشنامه شماره ۱۵۳۸۵۸۸ مورخ ۷ / ۹ / ۱۳۹۶ سازمان اداری و استخدامی کشور) دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری به استناد بند ۲ ماده (۱۸) و در اجرای ماده (۱۷) تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان “حقوق شهروندی در نظام اداری” به شماره ۱۱۲۷۱۲۸ مورخ ۲۸/۱۲/۹۵ و به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت مندی آنان از عملکرد دستگاه های اجرایی، “دستورالعمل میزخدمت” به شرح پیوست ابلاغ می گردد. دستگاه های اجرایی و استانداری ها مکلفند نسبت به برنامه ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل مذکور و آموزش متصدیان میزخدمت اقدام نموده و نماینده تام الاختیار خود را حداکثر طی مدت یک ماه از ابلاغ، به سازمان اداری و استخدامی کشور معرفی کنند.
متن فوق حاکی از ارائه خدمت یا service که درمعنای لغوی مرافقت وانجام کاری نیک درحق کسی – انجام عملی از سر بندگی و دلسوزی برای کسی و تعهد نسبت به امری است
به گزارش واحد خبری سیده آمل: اگر در یکسال گذشته بعنوان ارباب رجوع به اداره دولتی مراجعه کرده باشید، حتما با واژه ای تحت عنوان میز خدمت برخورد کردید که مسئولین ذی ربط کارتان،شما را به سمت این میز روانه کرده اند، ولی این میز تا چه میزان در پیشبرد کاری شما موثر بود، باید دید هدف از ایجاد آن چه بوده و میزان رضایتمندی مردم تا چه حدی است؟ به همین دلیل سراغ فرمانداری شهرستان آمل، مادر ادارات رفتیم تا از زبان مسئولین امر،ازعملکرد این میز مطلع شویم
خانم صدیقه حق شناس ریاست اداره سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان آمل با تصریح بر اینکه میز خدمت موجب تسریع در کار مراجعه کنندگان می شود افزود: پاسخ به درخواست ارباب رجوع بر اساس اطلاع رسانی دستگاه و اعلام زمان ارائه خدمت و اعلام نتیجه در زمان دریافت درخواست از ارباب رجوع وهمچنین آغاز اجرای جریان و گردش کار در واحدهای داخلی سازمان و دریافت نتایج اقدامات انجام شده از واحدهای ذیربط و،هدایت و راهنمایی ارباب رجوع به واحدهای مرتبط در موارد ضروری پس از هماهنگی با واحدهای ذیربط از اقدامات اولیه میز خدمت هست. که همه ادارات موظفند در این رابطه یک فرد مطلع به قوانین را در فضایی مناسب جهت راهنمایی وارائه خدمات به شهروندان مراجعه کننده در آن دستگاه را معرفی و بکار گیری نمایند .
واما خانم عادله رضوانی کارشناس امورسیاسی و مسئول بازرسی فرمانداری آمل و رابط فرمانداری دراستان، میز خدمت را در حیطه کاری احترام به حقوق ارباب رجوع و قوانین حقوق شهروندی معرفی کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است علاوه بر نظارت بر اجرای دستورالعمل مذکور و اعمال نتایج پیشرفت در نظام ارزیابی عملکرد هر یک از دستگاه های اجرایی، گزارش عملکرد اجرای این دستورالعمل را هر شش ماه یک بار به شورای عالی اداری ارائه می کند، لذا ضرورت دارد تمامی دستگاه های اجرایی گزارش نتایج اقدامات مرتبط را به سازمان اداری و استخدامی کشور و واحدهای استانی مربوط به موقع ارسال کنند.
وی همچنین افزود:دستورالعمل میز خدمت به استناد بند ۲ ماده (۱۸) و در اجرای ماده (۱۷) تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان “حقوق شهروندی در نظام اداری” به شماره ۱۱۲۷۱۲۸ مورخ ۲۸/۱۲/۹۵ و به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت مندی آنان از عملکرد دستگاههای اجرایی، آن دسته از دستگاههای اجرایی (اعم از ملی و استانی) که عهده دار ارائه خدمات به مردم هستند فعالیت می کند
رضوانی در ادامه اقدامات و وظایف میز خدمت را کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع، نسبت به استقرار میزخدمت در قالب میزخدمت الکترونیکی عنوان کرد و گفت: امکان اخذ درخواست خدمت از ارباب رجوع در قالب فرم های الکترونیکی و بارگذاری وارسال الکترونیکی مدارک و مستندات مورد نیاز برای دریافت خدمت توسط ارباب رجوع- انجام کلیه استعلامات و انجام فرآیندهای بین دستگاهی مورد نیاز برای ارائه خدمت – قابلیت ارائه و تحویل خدمت به ارباب رجوع به صورت الکترونیکی- ارائه کد رهگیری منحصربه فرد به درخواست خدمت به منظور ردگیری مراحل اجرای فرآیند پردازش درخواست خدمت و بازیابی و رجوع به سوابق اطلاعات خدمت ارائه شده – امکان ارسال پیامک به منظور اطلاع رسانی مراحل پردازش درخواست خدمت به ارباب رجوع از دیگر اقدامات دراین حوزه می باشد
سپس وظایف میز خدمت را ازمسئول میز خدمت در فرمانداری آمل خانم محترم عباسی کارشناس امور سیاسی جویا شدیم ، وی بعنوان مسئول این حوزه معتقد است کسی که در میز خدمت کار می کند باید به همه قوانین و ماده تبصره های حقوقی اشراف داشته باشد تا مراجعه کننده را به درستی هدایت و راهنمایی کند که این قانون در”حقوق شهروندی در نظام اداری” به نحوی است که ارباب رجوع بتواند بدون نیاز به مراجعه و پیگیری از واحدهای مختلف دستگاه اجرایی و تنها از طریق میز مذکور، خدمت یا پاسخ مورد نیاز خود را دریافت نماید
وی در ادامه اظهار کرد: ارائه خدمات در همه روزهای کاری و در طول ساعات اداری به طور پیوسته با سازماندهی تعدادی از کارکنان شایسته، ماهر، پاسخگو و آموزش دیده و مطلع نسبت به فرایندهای اداری مرتبط با ارائه خدمات (با توجه به تعداد ارباب رجوع و حجم خدمات مورد نیاز آنها)، از میان کارکنان موجود برای انجام این وظایف معرفی و فعالیت می کنند که ممکن است در اداره ای این میز به دو یا سه میز خدمت هم برسد
در پایان این عزیزان اظهار امیدواری کردند که ان شاالله ما بتوانیم در مسئولیت های محوله مان، افرادی خدوم و شایسته برای شهر و مملکتمان باشیم و مورد رضایتمندی شهروندان محترم را ایجاد نماییم