یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 24940 |
|
تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

از سوی آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، آقایان هادی طحان‌نظیف، محمد دهقان، علی غلامی، محمدحسن صادقی مقدم و عبدالحمید مرتضوی برای عضویت به عنوان حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی شده‌اند. از این ۵ نفر ۳ نفر به رای نمایندگان مجلس به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می‌شوند. به گزارش واحد خبری سیده آمل از […]

از سوی آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، آقایان هادی طحان‌نظیف، محمد دهقان، علی غلامی، محمدحسن صادقی مقدم و عبدالحمید مرتضوی برای عضویت به عنوان حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی شده‌اند. از این ۵ نفر ۳ نفر به رای نمایندگان مجلس به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می‌شوند.

به گزارش واحد خبری سیده آمل از خانه ملت: نکته‌ای که در معرفی کاندیداها وجود دارد، قرار گرفتن نام محمد دهقان نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی است. در این زمینه با نمایندگان گفت‌‎وگو کردیم.

رحیمی: دوبرداشت حقوقی درمورد استمرار نمایندگی محمد دهقان درصورت انتخاب  وجود دارد

علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس در خصوص روند حقوقی انتخاب یک نماینده مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، اظهار داشت: در این زمینه دو برداشت وجود دارد، از آنجایی که عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب می‌شود، مخصوصا در بخش حقوقدانان، تصدی این سمت به نوعی برای نماینده شغل دوم محسوب می‌شود و نیاز به استعفا ندارد بلکه به صورت خودکار با رای مثبت نمایندگان برای عضویت وی در جمع حقوقدانان شورای نگهبان، این نماینده مستعفی محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برداشت حقوقی دیگر این است که عضویت در شورای نگهبان، شغل محسوب نمی‌شود و نماینده ای که به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شود، دو شغله به حساب نمی‌آید.

وی افزود: گویا شورای نگهبان در گذشته در این زمینه نظریه تفسیری داشته و حتی یک مورد عملی نیز در سابق وجود داشته است. اگر اشتباه نکنم در ادوار قبلی نیز یک نماینده مجلس، به عنوان عضو شورای نگهبان انتخاب شده و از مجلس استعفا داده است. در این زمینه اختلاف نظر حقوقی وجود دارد و هنوز مشخص نشده است.

رحیمی گفت: در خصوص روند حقوقی انتخاب نماینده مجلس به عنوان عضو شورای نگهبان، دو برداشت وجود دارد و برداشت غالب این است که نماینده مجلسی که کاندیدای عضو حقوقدانی شورای نگهبان می‌شود، مستعفی تلقی شده و دو شغله نمی‌شود.

عباسی: در گذشته هیچ نماینده‌ای بعنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب نشده است

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص روند حقوقی یک نماینده مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، اظهار داشت: اگر آقای دهقان برای تصدی سمت حقوقدانی شورای نگهبان رای لازم را کسب کند، سپس مجلس باید در برای اینکه با درخواست ایشان جهت استعفا موافقت شود، رای بدهد. یعنی علاوه بر رای گیری برای عضویت در سمت حقوقدانی آقای دهقان، در صورت کسب رای لازم، باید یک رای گیری دیگر هم برای موافقت با استعفای وی برگزار شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه رای آوردن آقای دهقان در انتخابات تعیین اعضای حقوقدان شورای نگهبان، به منزله انصراف وی از سمت نمایندگی نیست، بیان کرد: تاکنون هیچ نماینده‌ای بعنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب نشده است.

عباسی گفت: نمایندگانی که وزیر شده‌اند مانند حمید رضا حاجی بابایی، محمد عباسی وزیر تعاون از مجلس جهت استعفا رای گرفته‌اند، همچنین میرتاج الدینی برای حضور در دولت و مهدی سنایی برای سفیر شدن نیز از مجلس برای استعفای خود رای گرفته‌اند. موافقت نمایندگان برای استعفای نماینده ها لازم است.

یوسفیان ملا: انتخاب به معنای پذیرش استعفا است

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند انتخاب نماینده مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، اظهار داشت: سرنوشت نماینده ای که به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می‌شود، سرنوشت وی مانند نماینده ای است که وزیر می‌شود.

عضو کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: غلامرضا مصری، حاجی بابایی و عباسی نمایندگانی هستند که به عنوان وزیر انتخاب شده‌اند. وقتی این نمایندگان به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده و رای اعتماد کسب می‌کنند، رای اعتمادشان به منزله استعفای آن‌ها نیز تلقی می‌شود.

وی افزود: رای نمایندگان به کاندیدای عضویت در شورای نگهبان نیز به منزله موافقت با استعفای آن نماینده است و نیازی به رای گیری مجزا برای استعفای نماینده وجود ندارد.

یوسفیان ملا ادامه داد: رأیی که نمایندگان می‌دهند، با علم و اطلاع است و می دانند به نماینده‌ای رأی می‌دهند که قرار است از مجلس برود؛ پس به معنای موافقت با استعفای نماینده است. اعضای شورای نگهبان در قانون خدمات کشوری ردیف حقوقی دارند و شغل محسوب می‌شود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به یاد ندارم تاکنون نماینده‌ای، به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شود، گفت: از آنجایی که کمتر از ۲ سال تا پایان مجلس باقی مانده، انتخابات میان دوره‌ای برگزار می‌شود و از همان استان یک نماینده به عنوان نماینده معین انتخاب می‌شود./

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید