پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 13217 |
|
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل ، تعاونی اعتبار فرشتگان از جمله موسسات غیرمجاز پولی به شمار می رفت که در سال ۱۳۷۷۷ در مشهد فعالیت خود را با جذب سپرده های مردمی آغاز کرد؛ این موسسه با ورود بانک مرکزی به موضوع ساماندهی موسسات اعتباری، پارسال با چند تعاونی دیگر ادغام شد و موسسه اعتباری […]

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل ، تعاونی اعتبار فرشتگان از جمله موسسات غیرمجاز پولی به شمار می رفت که در سال ۱۳۷۷۷ در مشهد فعالیت خود را با جذب سپرده های مردمی آغاز کرد؛ این موسسه با ورود بانک مرکزی به موضوع ساماندهی موسسات اعتباری، پارسال با چند تعاونی دیگر ادغام شد و موسسه اعتباری کاسپین شکل گرفت.

اما همه مشکلات از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی اعلام کرد که تعاونی اعتبار فرشتگان بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال (هشت هزار میلیارد تومان) سپرده‌های مردم را جذب کرده و اکنون ۴۰ هزار میلیارد ریال (چهار هزار میلیارد تومان) کسری و زیان دارد و با بلوکه کردن حساب های مردم مشکلات سپرده گذاران هم آغاز شد.
اما دیروز بزرگترین تجمع خیابانی سپرده گذاران کاسپین روبروی بانک مرکزی رقم خورد. غوغایی در خیابان میرداماد به پا شد. سپرده گذارانی که با فریاد خود را به در و دیوار بانک مرکزی میزدند. کفن پوشیدند و خیابان اصلی میرداماد را بستند تا شاید مسئولان بانک مرکزی فکری به حال شان بکنند.
از کرد و لر و بلوچ و … همه همصدا بودند و به واسطه حضور در تجمعات خیابانی، اکثرا همدیگر را می شناختند! چرا که این برای اولین بار نبود که تجمع های اعتراض آمیز سپرده گذاران کاسپین و آرمان برگزار می شد. امروز سپرده گذاران ثامن الحجج هم در این بین دیده می شدند. بغض های زنان و مردان مالباخته صحنه دلخراشی بود. مردم به دنبال رسانه های تصویری بودند تا شاید گوشه ای از درد و دل های آنها را  انعکاس دهد.
کلاهبرداری محترمانه از سپرده گذاران موسسه کاسپین! / بانک مرکزی به فکر جذب سرمایه گذار خارجی نباشد
اما موضوعی که باعث ناراحتی این سپرده گذاران شده بود و آنها را به خیابان کشانده بود، بحث کسر ۱۰ درصد از سپرده آنها بود! که یکی از مالباخته های کاسپین به نام حسن زین الدینی در خصوص سردرگمی سپرده گذاران گفت: به اعتبار مجوز رسمی بانک مرکزی در موسسه کاسپین سپرده گذاری کردم و بعد از ۸ ماه یعنی از شهریور ۹۴ اعلام شد که حساب ها بلوکه شده است ضمن اینکه در این مدت سود سپرده ها هم پرداخت نشده است و موضوع به همین جا ختم نشد چرا که از از اصل پول ۱۰ درصد هم کسر شده است! آن هم بدون هیچ توضیحی! حال سوال اینجاست که چرا با این شرایط بانک مرکزی به این موسسه مجوز جذب سپرده داده است؟
وی در ادامه اضافه کرد: بنده یک جانباز ۵۰ درصدی و برادر شهید زین الدینی هستم، برای رسیدن به پولم ۸ ماه است که سرگردانم. و هر بار به بانک مرکزی مراجعه می کنم به جای پاسخگویی ما را به موسسه کاسپین ارجاع می دهند در حالی که موسسه ها تعطیل شده و کسی پاسخگوی ما نیست.
زین الدینی در خصوص وعده ساماندهی ۹۰ درصد از سپرده گذاران کاسپین در سال جدید هم تصریح کرد: تا کنون هیچ اتفاقی در راستای ساماندهی و تعیین و تکلیف سپرده ها رخ نداده و همه آن وعده ها صرفا وعده های انتخاباتی بود و بس!
در ادامه این اعتراضات مالباخته دیگری با بغض و التماس برای کمک رسانه ها به انعکاس مشکلات مالباخته ها گفت: بنده در تعاونی فرشتگان سپرده گذاری کردم و بعد از چند ماه اعلام شد همه تعاونی ها زیر نظر موسسه کاسپین که مجوز بانک مرکزی را دارد فعالیت خواهند کرد تا اینکه سال گذشته و بعد از بلوکه شدن حساب ها درخواست تعویض دفترچه های حساب را دادند و جالب اینجاست که بعد از تعویض دفترچه ها ۱۰ درصد از اصل پول کسر شد و سود ۲۰ ماه قبل هم به ما تعلق نمی گیرد و در این شرایط یکی از سپرده گذاران که سپرده وی زیر ۱۰ میلیون بود بعد از تعویض دفترچه ۳ میلیون از حساب وی کسر و ۷ میلیون مابقی هم در حساب وی بلوکه و حق برداشت از این حساب ندارد.
در ادامه تجمع بیش از ۳ هزار نفری سپرده گذاران کاسپین، مریض سرطانی هم دیده می شد که برای خرید داروهای خود به مشکل مواجه شده بود و می گفت: من باید پولم را گدایی کنم؟! این حق من و امسال من نیست که برای رسیدن به پولم باید خواهش کنم.
کلاهبرداری محترمانه از سپرده گذاران موسسه کاسپین! / بانک مرکزی به فکر جذب سرمایه گذار خارجی نباشد
در مواد دیگری خبرنگار بازار نیوز با مالباخته های هم کلام شد که به واسطه از دست دادن کل سرمایه زندگیشان در این بانک در آستانه طلاق از همسرانشان بودند! حتی در موارد یکی از سپرده گذاران گفت: روزی که برای باز کردن حساب به موسسه کاسپین مراجعه کرده است اسمی از فرشتگان را نشیده است و موسسه مذکور توضیحی در این خصوص به وی نداده است و این در حالی است که بعد بلوکه شدن سپرده ها و تعویض دفترچه ها به وی اعلام کرده اند که در سیستم اصلی بانک نام وی در سپرده گذاری فرشتگان ثبت شده است.
اما یکی دیگر از سپردع گذاران گفت: ۱/ ۶/ ۹۴ تعاونی فرشتگان منحل و با تعاونی فردوسی ادغام شد و با نام موسسه اعتباری آرمان ایرانیان (فردوسی و فرشتگان) شروع به فعالیت کرد و در اردیبهشت ۹۵ این دو موسسه به همراه ۵ تعاونی شامل حسنات اصفهان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران و امید جلین مازندران با نام موسسه اعتباری کاسپین که زیر نظر بانک مرکزی بود کار خود را آغاز کرد و در مواردی هم سپرده گذاران به واسطه سود بیشتر در این موسسه سپرده گذاری کردند و اکنون در سیستم بانکی دفترچه های حساب به نام فرشتگان ثبت شده و این یک نوع تخلف و کلاهبرداری از سپرده گذارنی است.
 اما در میان این تجمعات سپرده گذاران بدون مجوز آرمان هم به چشم می خورند که یکی از آنها به همراه بچه معلول خود برای گرفتن حقش آمده بود و در خصوص مشکلات سپرده گذاران موسسه آرمان گفت: متاسفانه تمامی سردر شعبه های موسسه آرمان برای کلاهبرداری از مردم و جذب سرمایه ها عنوان کرده بودند که این موسسه زیر نظر بانک مرکزی است. حتی اسناد و شواهد موجود حاکی از این است که این موسسه کلاهبرداری کرده و دفترچه های حساب هم با ذکر عنوان زیر نظر بانک مرکزی باز می شد! ضمن اینکه در زمان سپرده گذاری چیزی از حساب های وحدت ایرانیان و البرز ایرانیان از سوی مسئولین بانک به ما گفته نشد و ما بدون اطلاع از این نام ها در این موسسه سپرده گذاری کردیم و اکنون اعلام شده که حساب شما مربوط به البرز ایرانیان است. ما گرفتار تقلب و گلاهبرداری مسئولین این موسسه شدیم.
گوشه ای از تقلب موسسه غیر مجاز آرمان را در عکس  فوق که مربوط به دفنرچه حساب یک مالباخته است را خواهید دید که عنوان شده است: “موسسه آرمان تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران”
کلاهبرداری محترمانه از سپرده گذاران موسسه کاسپین! / بانک مرکزی به فکر جذب سرمایه گذار خارجی نباشد
با این تفاسیر و گفتگو با مالباخته های مختلف حاضر در تجمع بانک مرکزی سوال اینجاست که چرا بانک مرکزی در زمان تاسیس موسسه غیر مجاز موسسه آرمان هیچ هشداری به مسئولین این موسسه های نداده و حتی در شرایطی چرا برای جلوگیری از کلاهبرداری این قماش از آنها شکایتی صورت نگرفته تا امروز شاهد خیل عطیمی از سپرده گذاران مالباخته نباشیم.
امید است که مسئولین بانک مرکزی چاره اندیشی کنند و مشکلات پیش روی این مالباخته ها را برطرف کنند. این افراد دیگر سود نمی خواهند فقط سرمایه چندین و چند ساله خود و خانواده را می خواهند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید