شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14408 |
|
تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۷:۰۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ،یک کارشناس شهری با تاکید بر اینکه ظرف ۱۲ سال گذشته نیازهای حمل و نقلی شهروندان تهرانی برآورده نشده است، گفت: در نظام شهرسازی تهران بودجه و درآمد حاکم بود و حرف اول را می‌زد. شهر و شهروندان و معضلات آنها همچون ترافیک در جایگاه‌های بعدی قرار داشت. درآمد سبب شده […]

به گزارش سیده آمل ،یک کارشناس شهری با تاکید بر اینکه ظرف ۱۲ سال گذشته نیازهای حمل و نقلی شهروندان تهرانی برآورده نشده است، گفت: در نظام شهرسازی تهران بودجه و درآمد حاکم بود و حرف اول را می‌زد. شهر و شهروندان و معضلات آنها همچون ترافیک در جایگاه‌های بعدی قرار داشت. درآمد سبب شده بود که شهر به بیراهه برود در نتیجه کنار یک خیابان هشت متری مجوز ساخت برج تجاری ارائه می‌شد و در نتیجه این اقدام ترافیک شهر تهران برای همیشه لاینحل شد.

هادی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح عملکرد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر با نگاهی تخصصی به عملکرد شورای چهارم بنگریم قطعا این شورا عملکرد مناسبی نداشته و بیشتر کارمند شهرداری بوده تا شورای شهر؛ برخی از اعضای شورا در دوره چهارم به جای حل معضلات شهری وقت خود را صرف کارهای شخصی می کردند و کارمندان شهرداری بودند و به این ترتیب شورا به شورای شهرداری تبدیل شده بود.

وی افزود: در نظام شهرسازی تهران بودجه و درآمد حاکم بود و حرف اول را می‌زد. شهر و شهروندان و معضلات آنها همچون ترافیک در جایگاه‌های بعدی قرار داشت. درآمد سبب شده بود که شهر به بیراهه برود در نتیجه کنار یک خیابان هشت متری مجوز ساخت برج تجاری ارائه می‌شد و در نتیجه این اقدام ترافیک شهر تهران برای همیشه لاینحل شد. بافت‌های مسکونی که باید ترافیک را جذب کنند امروز به عکس عمل می‌کنند و موجب پس زدگی ترافیک می‌شوند. در همه این موارد شورای شهر هیچ عکس العملی از خود نشان نداد.

وی با اشاره به اینکه کاهش آلایندگی زیست محیطی از نان شب برای شهروندان تهران واجب‌تر است افزود: شورای شهر در دوره چهارم در حوزه حمل و نقل هیچ خروجی مناسبی نداشت. برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این شهر اقدام خاصی صورت نگرفت و در همه موارد دنباله‌رو شهرداری بود. این در حالیست که شورا باید به عنوان سیاستگذار و دیده بان شهر تضمین کننده ضوابط و مقررات باشد.

این کارشناس شهری تاکید کرد: امروز کلانشهر تهران با مشکلات حمل و نقلی ، ترافیکی و آلودگی دردآور مواجه شده، به شکلی که شهروندان در پایتخت خود را به باد می‌سپارند و دعا می‌کنند با وزش باد وضعیت هوا مناسب‌تر شود. امروز حمل و نقل عمومی در شهر تهران نتوانسته پاسخگوی نیاز شهروندان باشد و همه اینها نتیجه عملکرد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است.

هاشمی با تاکید بر اینکه بودجه ساخت بزرگراه طبقاتی صدر می‌توانست برای اولویت‌های پایتخت هزینه شود افزود: ساخت این بزرگراه شاید اولویت بیستم شهر تهران بود. در حالیکه همه کارشناسان و دانشگاهیان نسبت به ساخت این بزرگراه معترض بودند این پروژه اجرایی شد و ترافیک آن محدوده چند برابر شد. در این مورد نیز شورای شهر تهران ورود مناسبی نداشت.

شورای چهارم تدبیری برای ایمنی فضاهای شهری نداشت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن انتقاد از کم کاری در حوزه ایمنی فضاهای شهری به حادثه پلاسکو اشاره کرد و افزود: نحوه مدیریت حادثه پلاسکو نشان داد که شورای شهر تدبیری در حوزه ایمنی فضاهای شهری به کار نگرفته و در این عرصه نیز  خروجی مناسبی نداشته است. در چنین شرایطی چه انتظاری از شورا می‌توان داشت. شورا در دوره چهارم در کدام بخش عملکرد مناسبی داشته است؟.

هاشمی با تاکید بر اینکه اقداماتی که در شهر تهران صورت می‌گرفت از اولویت‌های دهم این شهر محسوب می‌شد افزود: متاسفانه پروژه‌هایی که از اولویت‌های نخست شهر تهران بود در این دوره مغفول ماند. متاسفانه در دوره اخیر حمل و نقل، نظام شهرسازی، زیست شهری و کاهش آلایندگی هوا که باید در اولویت های نخست قرار می گرفت مقفول ماند و تنها بودجه و درآمدزایی برای شهرداری اولویت قرار گرفت و همه موضوعات مهم شهر فدای بودجه و درآمدزایی شد.

وی ادامه داد: در حالیکه شهرداری تهران هر کاری که می‌خواست می‌کرد انتظار می‌رفت شورا به عنوان طراح و تعیین کننده ضوابط و دیده‌بان شهری جلوی برخی اقدامات که به زیان شهر بود می‌ایستاد، اما چنین نشد.

وی تاکید کرد: مسئولین شهری تهران مدام نبود مدیریت یکپارچه شهری را علت بروز بسیاری از معضلات معرفی می‌کردند در حالیکه خود واحدهای شهرداری تهران که همه در یک مجموعه قرار داشتند انسجام و یکپارچگی نداشتند.

ساخت برج های بلند، ترافیک برخی مناطق تهران را برای همیشه لاینحل گذاشت

وی با تاکید بر اینکه امروز در شهر تهران برج‌های بلند در کنار خیابان‌های هشت متری به معضلی بزرگ تبدیل شده است، افزود: ساخت این برج‌های بلند ترافیک تهران را برای همیشه لاینحل باقی گذاشت به شکلی که هیچ حمل و نقلی نمی‌تواند ترافیک شمال شهر تهران را به آرامش برساند. این شرایط بحرانی دستاورد آقایان در دوره چهارم شورای شهر تهران بوده است. ترکیب شورا در دوره چهارم ترکیب مناسب شهری و شهرسازی به نظر نمی‌رسید و خروجی عملکرد آنها نیز متناسب با وظایف شورا نبوده است.

این کارشناس شهری با تاکید بر اینکه متاسفانه برای ارزیابی عملکرد مدیریت شهری به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی ملاک‌های ارزیابی به صورت نادرست مد نظر قرار می‌گیرد افزود: بارها از توسعه مترو به عنوان موفقیت در حوزه حمل و نقل عمومی یاد می‌شود اما موفقیت زمانی حاصل می‌شد که شهرداری نگاه خودرو محور را به نگاه انسان محور تبدیل می‌کرد. در حقیقت شهرداری زمانی می‌توانست مدعی موفقیت در حوزه حمل و نقل باشد که به جای تفکر برای جابجایی خودروها به جابجایی انسان‌ها فکر می‌کرد. امروز با حمل و نقلی فرسوده مواجه هستیم که نمی‌تواند نیازهای شهروندان تهرانی را برآورده کند.

وی ادامه داد: ظرف ۱۲ سال گذشته مدیریت شهری نیازهای حمل و نقلی شهروندان را برآورده نکرده لذا استفاده از خودروی شخصی نه تنها کاهش بلکه افزایش داشته و امروز بیش از ۶۰ درصد حمل و نقل افراد با خودروی شخصی انجام می‌شود. امروز اتوبوس‌های کلانشهر تهران فرسوده شده‌اند و هیچ اقدامی برای نوسازی آنها انجام نشده، اعضای شورای چهارم برای حمل و نقل عمومی هیچ درمانی را در نظر نگرفتند.

شورای چهارم میان چرخ دنده های سیاسی‌کاری گرفتار شد

هاشمی تاکید کرد: علی رغم اظهار نظر اعضای شورا در خصوص فراجناحی کار کردن در چهارمین دوره شورا می‌توان گفت یکی از علت‌های عدم موفقیت شورا در حل معضلات شهروندان تهران گیر افتادن میان چرخ دنده‌های سیاسی کاری بود. در اندوخته‌ها و تفکر اعضای شورای چهارم بیشتر جنبه سیاسی کاری جاری بود تا دغدغه حل مشکلات مردم، شورایی که عملکردش باعث بهبود زیست و رفاه شهروندان نشود حتما به بیراهه رفته و علت بخشی از مشکلات سیاسی کاری اعضا بوده است.

وی با اشاره به اینکه تهران در حوزه ترافیک، حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا دچار آشفتگی و لجام گسیختگی است افزود: تراکم فروشی، آلودگی هوا، ترافیک و بسیاری معضلات دیگر دستپخت آقایان در چهارمین دوره شورای شهر تهران بوده است. بی تردید امروز نمی‌توان حمل و نقل عمومی و حوزه شهرسازی را با روش‌های سنتی گذشته اداره کرد. لذا نیازمند تحول در این حوزه‌ها هستیم و یکی از انتظارات شهروندان از پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بهره گیری از روش‌های نوین در حوزه مدیریت شهری است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شورای شهر مقابل اقدامات نسنجیده شهرداری تهران قد علم نکرده است افزود: اعضای شورا به جای مقابله با اقدامات نسنجیده شهرداری بیشتر در صدد توجیه این اقدامات بودند. متاسفم که امروز زمان زیادی را برای حل مشکلات شهر تهران از دست داده‌ایم و مشکلات روی هم انباشته شده‌اند. در طول این دوره مدام به دنبال مقصر گشتیم و به جای انجام وظیفه به کارمندی در شورا تبدیل شدیم و به جای تلاش جهت پیدا کردن راهکار حل مشکلات منافع خود را بر منافع شهر ترجیح دادیم.

هاشمی در خاتمه تاکید کرد: امیدوارم عملکرد شورای چهارم درس عبرتی برای اعضای شورای پنجم باشد و بدانند که مردم عملکرد این دوره شورا را نپسندیدند و به همین دلیل به آنها رای ندادند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید