هنرعکاسی درقاب اشکواره
- شناسه خبر: 35581
- تاریخ و زمان ارسال: 15 شهریور 1402 - 05:57
هنرعکاسی درقاب اشکواره
سمانه شیرازی: امسال نسبت به دوره های گذشته آثار مستندتر وواقعی تری را نسبت به اشکواره های گذشته دریافت کردیم.
شخصا بعنوان خبرنگار، هنرعکاسی را لازمه کارخبری میدانم و بعداز گذراندن یک دوره کامل آموزش عکاسی حرفه ای، در ۸ ساعت جدال انتخاب داوری آثار اشکواره حسینی آمل نگاهی متفاوت به هنر عکاسی پیدا کردم.
نگاهی متفاوت ازجنس رئال بودن موضوعات و آرت این هنر؛ نه کاری ادیت شده و مصنوعی باسوژه های ساختگی از لوکیشن های کیارستمی که امیدوارم با کسب این تجربه بزرگ، هنرعکاسی رابصورت حرفه ای ادامه داده وبه دیگران ارائه دهم.
گزارش پایگاه خبری سیده آمل: به گفته دبیر ششمین دوره ازبخش عکاسی اشکواره حسینی، با دعوت از داوران کشوری، مریم آل مومن دهکردی، مسعود زنده روح کرمانی و مهدی معصومی، نتیجه ۸ ساعت کار آنهابرای انتخاب ۳ اثر برگزیده آثار اول تا سوم و ۲ اثرشایسته تقدیردردانشگاه پردیس پرستاری شهرستان آمل بود؛ حضوربهم رساندند.
حضور ۲۷۰عکاس درششمین اشکواره
شیرازی با بیان اینکه ۲۷۰ عکاس از کل کشور در این دوره از رقابتهای عکاسی بعنوان اشکواره شرکت داشتند، افزود: هر عکاس می توانست تا ۵ عکس از آثار خود را به این سوگواره ارسال نماید که در کل حمع آثار ارسالی ما به ۱۴۰۰ اثر هنری مراسمات سوگ محرم ازاقوام مختلف کشور رسید.
المانهای مهم انتخاب عکس
این بانوی عکاس تصریح کرد: از المانهای مهم انتخاب عکس این دوره، توجه عکاس بر بازتاب فرهنگ فورکلورعزاداری درمحرم و آداب و سنن مناطق مختلف کشور با المانهای سطح هرشهر درعکسها برای داوران حائز اهمیت بود که در ادامه ما را به دنبال نگاهی متفاوت تر از آثارسالهای قبل سوق داد.
سمانه شیرازی از قابلیت های این اشکواره گفت: باتوجه به کشوری بودن اشکواره حسینی شهرستان آمل آثاری بعنوان اثر فراملی کشورهای همسایه ما از ترکیه، عراق، سوریه و افغانستان نیزشاهد بودیم.
هنرعکاسی درقاب اشکواره
درحاشیه داوری ششمین دوره اشکواره حسینی آمل استاد زنده روح با بیان داشت: عکس رنگی باید رنگی گرفته شود و عکس سیاه و سفید باید با هنر تکنیکال سیاه و سفید دوربین گرفته شود نه اینکه عکس بصورت مصنوعی ادیت شده و قابلیت بازی رنگها را از دست دهد.
نقاط قوت و ضعف آثار ارسالی
وی به نقاط ضعف و قوت آثار ارسالی اشاره و اظهارکرد: مجموعه عکس هایی که به دبیرخانه هر جشنواره ای برای رقابت ارسال می شود باید بازگوی اتفاقات یکسال اخیر باشد نه اینکه عکاس تکرار مکررات آثار سالهای قبل را ارسال کند.
زنده روح با تاکیدبر پراکندگی عکسهای ارسالی سطح کشور ابراز داشت: روی هم رفته آنچه را که امروز اتفاق افتاد و روی دیوار خواهدرفت به دلیل مستندتر بودن یک پله از عکسهای ارسالی سالهای گذشته بالاتر بود که امیدواریم درنهایت نمایشگاهی از عکسهای مستند زیبا را شاهد باشیم.
مکتوب شدن آثارارسالی
استاد معصومی نیز برماندگارشدن این اشکواره ملی تاکیدو پیشنهادکرد: مکتوب شدن مستندات این اشکواره ملی درقالب کتاب می تواند آثارفاخرازهنرمندان متعهد را بصورت سندی ماندگار حفظ نماید.
آسیب کلیشه ای شدن به هنر عکاسی
وی همچنین اذعان داشت:درثبت اتفاقات آیین ومراسمات عاشورایی کشورما متاسفانه این احساس هست که دچار آسیب کلیشه ای و تکرار شده ایم درحالیکه هنر عکاسان ما باید درقاب نویی از جلوه های ویژه زمان خود با زاویه دیدی مفهومی تر انعکاس پیداکند.
ما بدنبال مفهومی تر بودن عکس هستیم
مریم آل مومن از بانوان عکاس کشوری بعنوان داور این اشکواره توضیح داد: ما به دنبال انعکاس مفهومی تر بودن سنتهای عاشورایی در عکسها بودیم که کمتر عکسی از این ویژگی برخوردار بود.
آل مومن ازتاثیر نهادینه شدن مفاهیم درقاب دوربین عکاس اینگونه پرداخت که: آیین و سنن اقوام ایرانی باید بصورت مفاهیم موضوعی و سوژه های مستند حق مطلب آن مراسمات را بیان کند که امیدواریم عکاسان ما بیشتر به آن توجه کنند.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد