پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 12716 |
|
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل ، سورنا ستاری در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: اگر بخواهیم درخصوص اتفاقات سه سال گذشته در حوزه علم و فناوری کشور صحبت کنیم باید بگوییم که دولت نسبت به حوزه اقتصاد نگرش جدیدی را اتخاذ کرد زیرا تا زمانی که اقتصادمان را اصلاح […]

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل ، سورنا ستاری در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: اگر بخواهیم درخصوص اتفاقات سه سال گذشته در حوزه علم و فناوری کشور صحبت کنیم باید بگوییم که دولت نسبت به حوزه اقتصاد نگرش جدیدی را اتخاذ کرد زیرا تا زمانی که اقتصادمان را اصلاح نکنیم نمی‌توانیم شاهد بروز اتفاقات مهم در حوزه فناوری باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: کشورهای تراز اول اقتصاد دنیا در حوزه علمی نیز رتبه‌های برتر جهان هستند.

وی با بیان اینکه همواره به این مساله فکر می‌کنم که چرا اکنون نمی‌توانیم مشاهیری همچون ابن‌سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی و غیره را تربیت کنیم، گفت: ایران دارای تاریخ عظیمی است، کجا اشتباه پیچیدیم که اکنون به این روز افتادیم؟ چرا فکر می‌کردیم که با فروش نفت وضعیت کشور، اقتصاد و انرژی بهتر می‌شد؟ چگونه است که جی‌دی‌پی کشورهایی که تنها یک صخره وسط آب هستند از ما بهتر است؟

ستاری با بیان اینکه تا نوع اقتصاد را عوض نکنیم و تا زمانی که پایه اقتصاد متکی به نیروهای انسانی و نخبگان نباشد به اقتصاد دانش‌بنیان دست نمی‌یابیم، اظهار کرد: در اقتصاد نفتی نمی‌توان به جذب نیروی انسانی نخبه پرداخت. جای سوال است که چرا در کشور دانشگاه ساختیم. حوزه مهندسی برای کشوری است که می‌خواهد خط تولید داشته باشد اما وقتی ما می‌خواستیم خط تولید را از خارج وارد کنیم دیگر نیازی به دانشجو نداشتم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تاکید کرد: بنابراین باید نگرش نو و جدیدی در کشور اتفاق افتد و دانشگاه مبدأ همه چیز شده و جزئی از جامعه شود. در واقع دانشگاه نسل سوم و چهارم دانشگاهی است که دیگر دیوار ندارد و جزئی از جامعه شده است.

وی با بیان اینکه هر روز استارتاپ‌های جدیدی درست می‌شوند که زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به شکل‌گیری مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون فضای دانشگاه‌های مهندسی با توجه به حجم شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته، قابل مقایسه با سه یا چهار سال پیش نیست. این مساله در حوزه‌های علوم انسانی قابل پیاده‌سازی است.

ستاری یادآور شد: دانشگاه اگر نتواند محیط اطراف خود را تحت تاثیر قرار دهد قطعا فایده‌ای نخواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش و فناوری چرخه‌ای از بودجه پژوهش و تولید محصول و تحویل به جامعه داریم، اظهار کرد: این چرخه در یک مجموعه با هم حرکت می‌کنند. اگر این ساختار درست نچرخد نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. در واقع اگر بخواهیم تبدیل به قدرت علمی در دنیا شویم باید روش اقتصاد خود را عوض کنیم. تاکنون کشورهای متکی به منابع زیرزمینی نتوانسته‌اند حرف اول را در دنیا بزنند.

وی افزود: هیچ بچه‌پولداری نمی‌تواند کارآفرین شود و هیچ کشوری بدون زحمت نمی‌تواند پیشرفت کند. باید روش‌ها را در آموزش و اقتصاد عوض کنیم که البته این مساله عزم فرهنگی جدی دارد که فقط با کمک دانشجویان و نخبگان ممکن است.

ستاری با بیان اینکه نسل جدید دانشجویان ساختارهای سنتی را از بین برده‌اند و روش‌های کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر را در پیش گرفته‌اند، افزود: این روش‌های جدید در حوزه علوم انسانی نیز می‌تواند جواب دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این شرکت‌ها با کمک وام نمی‌توانند پیشرفت کنند و اعطای وام به آنها در واقع بزرگترین خیانت محسوب می‌شود. این شرکت‌ها باید به سمت سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بسترهای قانونی در بورس حرکت کنند. به زودی جوانان زیر ۳۰ سال که اعتماد به نفس بالایی دارند می‌توانند بزرگترین شرکت‌های کشور را تاسیس کنند.


    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید