پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 12741 |
|
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دکتر ایرج فاضل در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیده آمل ،‌ با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم که در راستای بهبود ارائه خدمات به مردم انجام شد، گفت: باید توجه کرد که یکی از مشکلات طرح  تحول نظام سلامت از ابتدای اجرایش، عدم وجود محدوده‌های مشخص برای ارائه خدمات بود […]

دکتر ایرج فاضل در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیده آمل ،‌ با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم که در راستای بهبود ارائه خدمات به مردم انجام شد، گفت: باید توجه کرد که یکی از مشکلات طرح  تحول نظام سلامت از ابتدای اجرایش، عدم وجود محدوده‌های مشخص برای ارائه خدمات بود و لازم در ادامه مسیر اجرای این طرح، به این موضوع توجه شود.

بیمه‌ها در کنترل خدمات درمانی توانمند شوند

وی با بیان اینکه ارائه خدمات گسترده رایگان به همه افراد و در همه قسمت‌های حوزه سلامت اقدامی غیر عملی است، افزود: در هیچ کجای دنیا تا به حال کسی موفق نشده چنین اقدامی را انجام دهد. دو دهه گذشته، تمام بیمارستان‌های دانشگاهی رایگان بود و هر کس که پول نداشت، معنی‌اش این نبود که درمان نمی‌شود، بلکه به یکی از بیمارستان‌های دانشگاهی مراجعه می‌کرد و خدماتش را دریافت می‌کرد. بر این اساس هم آموزش قوت داشت، هم درمان و هم ارائه خدمت به مردم.

فاضل ادامه داد: بنابراین اینکه هر خدمت درمانی یا عمل جراحی، به هر شکلی و به صورت رایگان و بدون کنترل و ضابطه انجام شود، عملی نیست. چراکه اگر تمام بودجه دنیا را هم برای عملی کردن این کار به بهداشت و درمان اختصاص دهند،‌ باز هم کم می‌آوریم.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بیمه‌ها کنترل‌ لازم بر روی ارائه خدمات را انجام می‌دهند، گفت: بر این اساس اگر عمل جراحی بیهوده‌ای انجام شود، بلافاصله مشخص می‌شود و بیمه پولش را پرداخت نمی‌کند. اما بیمه‌های ما توانایی چنین اقداماتی را ندارند. بنابراین ما ابتدا باید ضوابط را در این حوزه محکم کرده و نظارت‌ بر روی ارائه خدمات را  قوی، موثر و کارآمد کنیم و بعد می‌توانیم طرح تحول را بدون مشکل پیش بریم.

نقطه قوت تحول؛ کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت

 فاضل در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: البته باید توجه کرد که نقطه قوت طرح تحول نظام سلامت این بود که افرادی که از نظر مالی استطاعت کافی ندارند، بدون درمان باقی نمی‌مانند و مردم برای دریافت خدمات سلامت، هزینه کمتری از جیب‌شان پرداخت می‌کنند. این اتفاقات بسیار عالی است و هرکس دلش می‌خواهد این اقدامات برای مردم انجام شود. در عین حال باید یکسری ضوابط مشخص در ارائه خدمت وجود داشته باشد تا پول‌هایی که باید در این راه هزینه شود، بجا هزینه شود. چرا که اگر کنترل و ضابطه‌ای وجود نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد می‌شود و کفگیر به سرعت به ته دیگ می‌خورد و آن وقت دیگر نمی‌دانیم چگونه طرح تحول را ادامه دهیم.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری، تجدید نظر و اصلاح برخی نقاط ضعف طرح تحول نظام سلامت در آینده، ادامه داد: اساس طرح تحول این است که اگر کسی از نظر مالی مشکل دارد و دچار بیماری می‌شود، باید در یک قسمت‌هایی به دردش برسند و مشکلش را حل کنند.

داستان تکراری بیمه‌ها

فاضل در پاسخ به سوالی درباره بحث تجمیع بیمه‌ها و به سرانجام نرسیدن آن در دولت یازدهم، اظهار کرد: قطعا باید بحث تجمیع بیمه‌ها در دولت آینده انجام شود. البته موضوع تجمیع بیمه‌ها یک پیشنهاد است، اما اصل مساله، تقویت و کارآمد کردن بیمه‌ها است. در حال حاضر بیمه‌هایی در کشور ما فعالیت می‌کنند که بدهی‌هایشان را با چندین ماه تاخیر می‌پردازند و بعد هم کسورات بیهوده را هر طور که دلشان بخواهد می‌زنند. این سیستم نه به درد بیماران می‌خورد و نه به درد پزشک و بیمارستان.

وی تاکید کرد: در دنیا بیمه قواعد محکم و مسلم خود را دارد. بالاخره ما هم اگر یک اصل مترقی به نام بیمه را در مملکت‌مان می‌آوریم، باید ضوابطش را هم رعایت کنیم. نه اینکه چیزی درست کنیم که نه پزشک، نه بیمار و نه بیمارستان از آن راضی نیستند. بنابراین یکی از کارهای بسیار مهم و ضروری در کشور و در دولت آینده این است که بیمه‌ها را بیمه‌ کنیم. ما در واقع اکنون در کشورمان بیمه به معنای واقعی نداریم


    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید