پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-09
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 12482 |
|
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۷:۳۱ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل  ، در مورخه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶خط تولید پژو ۲۰۰۸ افتتاح شد. حضور مجدد این شرکت خودروسازی معتبر در ایران جای بسی خوشحالی است اما ابهاماتی پیرامون قرارداد و نحوه همکاری این شرکت با ایران خودرو مطرح می باشد. همچنین مشخص نبودن میزان و نحوه پرداخت غرامت که به موجب عدم اجرای کامل قرارداد […]

به گزارش سیده آمل  ، در مورخه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶خط تولید پژو ۲۰۰۸ افتتاح شد. حضور مجدد این شرکت خودروسازی معتبر در ایران جای بسی خوشحالی است اما ابهاماتی پیرامون قرارداد و نحوه همکاری این شرکت با ایران خودرو مطرح می باشد. همچنین مشخص نبودن میزان و نحوه پرداخت غرامت که به موجب عدم اجرای کامل قرارداد قبلی این شرکت با ایران حاصل شده بود، نیز یکی دیگر از ابهامات این ماجراست.

 

صبح روز سه شنبه مورخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ با حضور رئیس جمهور در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد. پژو ۲۰۰۸ حاصل قرارداد ایران‌ خودرو و پژو می باشد. با تجهیز خطوط پژو ۲۰۰۸ تولید این محصول در شرکت ایران خودرو آغاز شده و روی خط تولید قرار گرفته است. این مدل خودرو ۲۰۰۸، نمونه محصولی است که تولید آن کمتر از شش ماه گذشته در اروپا شروع شده است. اما پژو ۲۰۰۸ چه مشخصات فنی دارد؟ پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌ گذاری مشترک ایران‌ خودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. نسخۀ پایه‌ پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانۀ تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه‌ دندۀ خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته‌ هستند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخۀ مجهز به جعبه‌ دندۀ دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با باک پر می ‌توانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.

 

به هر صورت با توجه به مشخصات، خوردو پژو ۲۰۰۸ خودروی خوبی محسوب می شود اما سئوالاتی پیرامون این قرارداد مطرح می باشد. سئوالاتی از قبیل اینکه چرا فرانسوی ها با آغاز تحریم های ظالمانه، ایران را به یکباره در سال ۹۱ ترک کردند؟ مگر قرارداد آن ها چگونه بود که می توانستند یک شبه ایران را به مقصد فرانسه ترک کنند؟ همچنین با رفتن آن ها چه خسارت هایی به ایران تحمیل شد؟ آیا این خسارت ها جبران شد یا قرار است جبران شود؟ چه شد که دوباره پژو به ایران بازگشت؟ در قرارداد جدید آن ها خواستار چه امتیازاتی از ایران شده اند؟ سعی می شود به تمامی این سئوالات پاسخ داده شود.

 

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت های خودرو سازی که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ تهیه و در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۱ با ۱۸۹ رای موافق به تصویب رسید پیرامون شرکت پژو و قرارداد آن عنوان شده است: طبق قراردادی که در سال ۲۰۰۳ بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال ۲۰۰۴ اجرایی شد شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز نمود، با وجود آنکه این قرارداد تا سال ۲۰۱۴ اعتبار داشت، اما مسئولان این شرکت فرانسوی حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت نمایند اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد کشورمان را ترک نمودند.

 

شرکت پژو از ابتدای سال ۱۳۹۱ همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت های سنگینی گردید و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال ۲۰۱۲ ارسال محموله ‌های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران ۶۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو رسید.

 

پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیات تحقیق و تفحص می باشد. لازم به ذکر است که مدیر عامل وقت شرکت ایران خودرو اعلام کرده بود که این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود!

 

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در مورخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس عنوان نمود که میزان خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو می باشد که البته بخشی از این مبلغ به طور غیرنقدی محاسبه می شود. ۱۱۶ میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل حال و گذشته است و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است. حال باید دید در قرارداد جدیدی که با شرکت فرانسوی پژو منعقد شده است این میزان خسارت و پرداخت آن توسط این شرکت لحاظ شده است یا خیر. تاکنون که خبری از جبران این ضربه و پرداخت غرامت به ایران متشر نشده است.

 

اما ماجرای قرارداد مجدد ایران با شرکت پژو چیست؟ طی سفری که رئیس جمهور در بهمن ۱۳۹۴ به فرانسه داشتند قراردادی فی ما بین شرکت پژو- سیتروئن و کارخانه ایران خودرو جهت سرمایه گذاری مشترک منعقد شد. در این قرارداد ذکر شد که حضور دوباره پژو در ایران به آن شرط خواهد بود که فرانسوی ‌ها از سهم ۲ میلیون دستگاهی به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو در بازار خودرو ایران برخوردار باشند. در این میان، مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفتند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال ۲۰۱۱ برسد، یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو و تا سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

 

جناب آقای روحانی دیروز اعلام نمودند که پژو ۲۰۰۸ به صورت مشترک و با سرمایه‌ گذاری ۵۰-۵۰ میان ایران و فرانسه تولید می ‌شود. یکه زارع همچنین بهمن سال گذشته، میزان سرمایه ‌گذاری انجام شده توسط پژو در ایران را ۵۰ میلیون یورو عنوان کرده و به خبرگزاری فارس گفته بود: تا به حال ۱۰۰ میلیون یورو از سرمایه‌ گذاری مشترک ایران خودرو و پژو محقق شده که ۵۰ میلیون یورو سهم پژو و به همین میزان نیز سهم ایران‌ خودرو بوده است.

 

در این شرایط اطلاعات بیشتری از میزان و نحوه سرمایه‌گذاری پژو در ایران منتشر نشده و این قرارداد همچنان محرمانه باقی مانده است.

 

ملاحظه می گردد که با توجه به این که حضور مجدد شرکت پژو در ایران امری مثبت تلقی می شود اما ابهامات فراوانی پیرامون این همکاری همچنان باقی مانده است و بهتر است مسئولین سئوالات مطرح شده پیرامون نحوه پرداخت غرامت و همچنین نحوه همکاری جدید و میزان سرمایه گذاری پژو در ایران را پاسخ دهند.

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید