شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 28205 |
|
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۴۳ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

یادداشتی از سیده آمل : با بیان فرمایشات ریاست جمهور، مبنی بر مساعد بودن اوضاع کشور در بحران جهانی کرونا ویروس، مردم ایران نیز طبق روال معمول به زندگی خود ادامه دادند پس نیازی هم به رعایت قوانین قرنطینه

مهمترین و پرحجمترین تیتر خبری قرن

ششم اسفندماه ۱۳۹۸ ،رئیس دولت با اعلام نتیجه اولین جلسه ستاد مبارزه با کرونا، بعنوان مصدر دولتی در رابطه با تدابیر مقابله با ویروس کرونا ابراز داشت: از روز شنبه همه چیز در سراسر کشور به روال عادی خواهد بود و بیماری که دو روزه هست نیاز به قرنطینه ندارد .

یادداشتی از سیده آمل : با بیان فرمایشات ریاست جمهور، مبنی بر مساعد بودن اوضاع کشور در بحران جهانی کرونا ویروس، مردم ایران نیز طبق روال معمول به زندگی خود ادامه دادند پس نیازی هم به رعایت قوانین قرنطینه و نکات ایمنی بهداشتی دیده نشد و ناقلان قمی با سفرهای بین شهری و مسافرتهای استانی خود، ویروس این بیماری را همراه خود به شهرهای مختلف به یدک کشیدند و این درشرایطی بود که سازمان بهداشت جهانی با بررسی آمار مبتلایان و در نظر گرفتن رعایت قوانین قرنطینه اوج بیماری را در اواسط فروردین ۹۹ عنوان کرد.

در حالیکه کل جهان، مرحله حساس مدیریت کنترل کرونا را می گذراند، پیش بینی ساده لوحانه و دوراز کارشناسی علمی رئیس ستاد مدیریت بحران کرونا ی دولت،  سبب شد تا مردم با خیال راحت به دور از فکرخطرات و عواقب کویید ۱۹، با ادامه روال عادی زندگی خود، آغوششان را برای پذیرش جذب این موجود مجهول الهویه باز کنند. و نسبت به ورود ویروس به کشور و استاندارد های جهانی، در مدیریت بازه زمانی شروع پیشگیری از انتشار و ابتلای آن از دیگر ممالک که قریب به ۱۹۷ کشور درگیر این ویروس بدون مرز شدند عقب بمانند .

با گذشت ۲ ماه از ورود کروناویروس به کشور، اگر در بدو حضورش ، محدودیتهای استاندارد رفت و آمد ( CUR FEW ) اعمال می شد، همچنین تعطیلی های نسبی، در مدیریت چنین بحرانهایی که ( LOCK DOWN) نامیده می شود و از سطح مسری بودن و کشندگی آن آگاهی بخشی لازم انجام می شد افراد با تدابیر خاص، مجاب به حضور در ادارات و یا خرید روزمره یا بازار کسب وکار نبوده وازسفرهای غیرضروری نیزجلوگیری بعمل می آمد و قرنطینه ای کامل ( QUARANTINE) مطابق با الگوهای استاندارد سازمان بهداشت جهانی را در پیک اپیدمی کویید ۱۹، بدون نظارت و جبر در زندگی خود لحاظ می کردند .

در مجموع  این برآوردها، مدیریت چنین بحران هایی، به سه عنصر ۱ توان عملیاتی و مدیریت اجرایی دولت ۲- فرهنگ اجتماعی ملت ۳- وضعیت سازمان یافته اقتصادی کل حکومت جهت پیشگیری از بروز حوادث غیر مترقبه و حمایت آحاد مردم،  بستگی دارد

که البته ناگفته نماند، نسبی شدن و ایجاد چالش در کنترل بحران یا حل مسئله و بهبود مشکل به میزان اجرایی شدن هر کدام از آن عناصر و وابستگی آنها به یکدیگر بستگی دارد

به هر ترتیب عملکرد دولت امید و تدبیر و آگاهی بخشی صادقانه ، به موقع و خالصانه ، داشتن پشتوانه اقتصادی  و حمایت معیشتی مردم ، می توانست در کسب اعتماد مردمی در فرهنگ سازی عموم، جهت اطاعت پذیری آنها بسیار حائز اهمیت باشد .

ولی آمار و ارقام مبتلایان به این ویروس از درگیری شدید مردم با این موجود مرموز، خبرمی دهد که در ابتدای امر جمعیت مبتلایان، بیش از ۳ هزار نفر نبود که رئیس با تدبیرجمهور، برخلاف تصورات اهل فن، امیدوارانه قرنطینه را لازم ندانسته تا جایی که امروز ما، با آماری بالغ بر ۳۰ هزار مبتلا و ۳ هزارجان باخته مواجه هستیم که طرح فاصله گذاری اجتماعی اعلام شد،  بلکه جبران مافاتی در ادامه راه این مبارزه تا شکست باشد.

با نگاهی به تصاویر وآمار جمعیت درگیری ها با این طاعون سیاه به یاد جنگ جهانی های قدیم با تکنیک و تاکتیکهای مبارزه سخت می افتیم اما ظاهرا درجهان مدرنیته امروز، نه تنها دیگر سختی آن روشها پاسخگوی نسل کشی دنیای صلح طلب ما نیست یلکه روشهای بیولوژیک از سوی مدعیان حقوق بشر در این جنگ نرم با چراغ خاموش بیشتر برای بریدن سر انسانها به مذاقشان خوش آمده و کاربردی تر است. تا مهمترین و پرحجمترین تیتر خبری قرن را در خاطره ها حک کنند.

تا دراین میان نیز شاهد شهادت مدافعان حرم سلامت و سنگربانان خط مقدم جبهه بیمارستانها ومراکز درمانی و مصدومان این “جنگ بیولوژیک” با ریه هایی آلوده از طاعون زمان و نصب ماسک هایی که ما رابه یاد جانبازان شیمیایی حلبچه می اندازد باشیم و با حضور ویروس منحوس کرونا و مرگ سیاه ناشی از آن ،آرامش و امنیت ۳۰ ساله،حد فاصل پایانی جنگ تحمیلی تا کنون را قدر بدانیم .

درکل تاریخ درسی است، که باید از آن عبرت گرفت، روابط متقابل مردم با حکومت ها، لازمه حیات و بقای نظام اجتماعی هر کشوری است، زمانی این رابطه از پشتوانه محکم مردمی بر خوردارخواهد بود که دولت ها با مدیریت پیش از حوادث، حین حوادث و پسا حوادث مردم خود را به سعادت و آرامش برسانند در اینصورت حمایت ملی، با استقامت و ایستادگی نمایان شدنی است .

به امید اینکه سال ۹۸ به تاریخ پیوسته و سال ۹۹ را با کوله باری از تجربه های مدیریتی برون رفت کرونایی را با سلامت و صحت به انجام رسانیم .

با هم ایران را بسازیم.

گلناز پیغمبرزاده : مدیر مسئول پایگاه خبری سیده آمل

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید