جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 13203 |
|
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

  ((بسم الله الرحمن الرحیم )) نقش رسانه هاو حضور حداکثری مردم  در انتخابات ن . والقلم و ما یسطرون  .   اهمیت پوشش خبری رسانه ها در ایام انتخابات از هیچ کس پوشیده نیست ، تا آنجا که نه تنها رسانه های ملی در داخل کشور بلکه رسانه های فرا ملی و رسانه های کشورهای […]

 

((بسم الله الرحمن الرحیم ))

نقش رسانه هاو حضور حداکثری مردم  در انتخابات

ن . والقلم و ما یسطرون  .   اهمیت پوشش خبری رسانه ها در ایام انتخابات از هیچ کس پوشیده نیست ، تا آنجا که نه تنها رسانه های ملی در داخل کشور بلکه رسانه های فرا ملی و رسانه های کشورهای دیگر نیز برانتخاب مردم و روند کار انتخاباتی تاثیر چشمگیری دارد .

سیستم رسانه ای اینگونه است که؛ هم میتواند کار اطلاع رسانی اخبار را در نظر بگیرد ؛ هم خود برای تبلیغات در شرایط خاص متناسب با موقعیت سوژه ، خبرساز شود .

حال این سیستم ممکن است بصورت رسمی ، مانند جراید و صداو سیما  کاراطلاع رسانی انجام دهد یا بصورت غیر رسمی از طریق سایت ها و کانالها ی خبر رسانی در فضای مجازی ؛ که البته کانالهای فضای مجازی  تحت الشعا ء رسانه های رسمی بوده که به اخبار آن شاخ و برگ اضافی میدهند و بر شور انتخابات می افزایند .

لذا ، نقش این پدیده دارای تکنولوزی عصر حاضر، در رابطه با حضور حداکثری مردم  و انتخابات را می توان از دو جنبه  ، اختصاصی(فردی)  و عمومی (همگانی ) مورد بررسی قرار داد .

 

  • نقش رسانه در مبحث اختصاصی انتخابات : عبارت است ا ز سیستم رسانه ای که بطور مستقیم روی فرد داوطلب کاندیداتور کار مشاورتبلیغاتی انجام میدهد و با برنامه ریزی ها و ارائه راهکارهای تبلیغاتی فرد را آماده حضور در فضای انتخاباتی کرده و باعث رقابت بین افراد ، در این صحنه می شوند . این سیستم ممکن است صاحبان سایت های خبری  یا دفاتر تبلیغاتی ارائه طرح باشند .

(لازم به ذکر است در این مرحله فرد داوطلب ؛ مشاور رسانه ای و تبلیغاتی خود را باید به گونه ای انتخاب نماید که مورد اعتماد و اطمینان از هر جهت بوده و برنامه ریزی های او با شرایط مالی و موقعیت اجتماعیش همسو باشدتا داوطلب در میانه راه با بد اخلاقی یا بی اخلاقی افراد سود جو تبلیغات و رسانه ای و بازار سیاه فصلی این امر مواجه نشود .  در این قسمت جا دارد تا پیشنهادی نیز ارائه داده شود ؛ بنظر بنده ؛ چند ماه قبل از شروع ثبت نام  انتخاباتی ، مرجع رسمی مانند اداره ارشاد ، مسولیت معرفی  دفاتر رسانه ای ذی صلاح را در مورد مشاوره تبلیغات ، این امر بعهده گیرد )

و اما نقش رسانه در مبحث اختصاصی انتخابات را می توان به ۳ مرحله ذیل تقسیم نمود :

  1. مرحله قبل ازثبت نام و شروع انتخابات
  2. مرحله حین و اجرای عملیات تبلیغاتی انتخابات
  3. مرحله پایانی انتخابات
  • در مرحله اول : مشاور تبلیغاتی ، فرد داوطلب را مورد تشویق قرار می دهد و با ارائه راهکارهایی از نظر روانشناسی او را آماده حضور در جامعه برای سخنرانی و گفتن راههای برون رفت از آسیب های اجتماعی می کند ، و مقدمات حاضر شدن در جلسات خانگی و اجتماعات غیر رسمی و چهره به چهره و تشکیل کانال های خبری تبلیغاتی حامیان داوطلب و …. ، واز این دست  اقدامات را انجام میدهد .
  • در مرحله دوم : آنچه که درحین عملیات تبلیغاتی حائز اهمیت می باشد ، راهکارهای مبارزه تبلیغاتی با رقیبان این فضا است، که درپخش مناظره ها و برگزاری همایش های عمومی کاندیداها ی انتخاباتی با تخریب و تهمت زدن به یکدیگر فضای انتخاباتی را آلوده نساخته ؛ بلکه با شفاف سازی و ارائه راهکارهای  برطرف نمودن چالش های پیش روی اجتماع  ؛ سعی در سالم نگه داشتن این فضا را داشته باشند و اینجاست که نقش رسانه تبلیغاتی و رسانه خبری رسمی پر رنگ تر شده  و در صورتیکه از قوانین اطلاع رسانی عدول نموده ،اخلاق و منش انسانیت را لحاظ ننمایند می توانند آسیب های سنگینی هم به فرد و هم به افراد جامعه وارد آورند .

۲

 

  • مرحله پایانی انتخابات : در این مرحله همه منتظر نتیجه حاصل تلاششان  می باشند ، و با شمارش آراء و اعلام نماینده منتخب به تدریج  صحنه انتخابات از فضای اختصاصی به جو عمومی کشانده می شود .

 

  • نقش رسانه در مبحث عمومی انتخابات : بعد ازاجرای مراحل اختصاصی انتخابات این پروسه جنبه اطلاع رسانی عمومی را پیدا

می کند تا با اعلام نتایج نهایی سرنوشت یک جامعه به مدت ۴ سال تعیین گردد ، دراین مرحله این رسانه ها هستند که با دامن زدن به اعتراض  افراد منتخب نشده و فاقد  تایید مردم  ، قادر به ایجاد جوی نا آرام و شایعه ساز باشند ، یا کنترل وضعیت و دعوت به آرامش مردم ؛ اینکه در راستای  شایعات رسانه های دولتها و کشور های متخاصم  اطلاع رسانی نمایند ،  آب درآسیاب پروژه های از قبل طراحی شده جنگ  نرم و عملیات روانی آنها بریزند ؛ یا در راستای فضای ارزشی کشورو رعایت قوانین رسانه ای که در نهایت تحت فرمان نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله ) جوی آرام را برای جامعه رقم زنند .

 

  • در نتیجه با توجه به روند عملیات اجرایی که در انتخابات توضیح داده شد ، نقش اطلاع رسانی رسانه ها در عصر حاضربا در دست داشتن ابزارتکنولوژی ؛ غیر قابل انکارمی باشد. رسانه های کشور(خبرنگاران ، مدیران مسول سایتهای خبری ،جراید ،صدا وسیما) همه و همه با در نظر گرفتن حفظ وحدت رویه می توانند ضمن شور آفرینی در اقشار جامعه با اطلاع رسانی بموقع و شفاف نمودن اوضاع بر شعور جامعه و نظم آن  بصورت متعادلی تاثیر گذار باشند  و با درایت پاسخگوی شبهات  از قبل طراحی شده دشمنان بوده در حفظ آرامش و بهبود روند کاری اجرای برنامه های سیاست گذاری نظام  ، با انتقادات بجا و انعکاس کمبودها و کاستی دولت ها و پیشنهادات قابل بررسی و برطرف کننده چالش ها  ؛ در امر تعالی و پیشرفت جامعه نه تنها نقش داشته باشند بلکه تاثیرگذارهم  باشند.

 

و چه بجا بود فرمایش حضرت امام خمینی (ره): صدا و سیما را بعنوان دانشگاهی عمومی معرفی نمودند ، چرا که رسانه فرهنگ روانشناسی و جامعه شناسی  یک ملت را می سازد ، می تواند با نشرحسنات و زیبایی ها و خوبی ها ، ارزش ساز شود و یا خدای ناکرده با پخش اکاذیب و نابهنجاریها جامعه اندلسی را شکل دهد پس به جرات می توان گفت : رسانه ها در حال حاضر نابودی و بقای اجتماعی را می توانند رقم زنند .

 

و من الله التوفیق

به قلم سیده گلناز پیغمبرزاده      سایت  www.seyyedehamol.ir    از شهرستان آمل


 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید