نقش رسانه هاو حضور حداکثری مردم در انتخابات
- شناسه خبر: 13203
- تاریخ و زمان ارسال: 9 خرداد 1396 - 06:46
((بسم الله الرحمن الرحیم ))
نقش رسانه هاو حضور حداکثری مردم در انتخابات
ن . والقلم و ما یسطرون . اهمیت پوشش خبری رسانه ها در ایام انتخابات از هیچ کس پوشیده نیست ، تا آنجا که نه تنها رسانه های ملی در داخل کشور بلکه رسانه های فرا ملی و رسانه های کشورهای دیگر نیز برانتخاب مردم و روند کار انتخاباتی تاثیر چشمگیری دارد .
سیستم رسانه ای اینگونه است که؛ هم میتواند کار اطلاع رسانی اخبار را در نظر بگیرد ؛ هم خود برای تبلیغات در شرایط خاص متناسب با موقعیت سوژه ، خبرساز شود .
حال این سیستم ممکن است بصورت رسمی ، مانند جراید و صداو سیما کاراطلاع رسانی انجام دهد یا بصورت غیر رسمی از طریق سایت ها و کانالها ی خبر رسانی در فضای مجازی ؛ که البته کانالهای فضای مجازی تحت الشعا ء رسانه های رسمی بوده که به اخبار آن شاخ و برگ اضافی میدهند و بر شور انتخابات می افزایند .
لذا ، نقش این پدیده دارای تکنولوزی عصر حاضر، در رابطه با حضور حداکثری مردم و انتخابات را می توان از دو جنبه ، اختصاصی(فردی) و عمومی (همگانی ) مورد بررسی قرار داد .
- نقش رسانه در مبحث اختصاصی انتخابات : عبارت است ا ز سیستم رسانه ای که بطور مستقیم روی فرد داوطلب کاندیداتور کار مشاورتبلیغاتی انجام میدهد و با برنامه ریزی ها و ارائه راهکارهای تبلیغاتی فرد را آماده حضور در فضای انتخاباتی کرده و باعث رقابت بین افراد ، در این صحنه می شوند . این سیستم ممکن است صاحبان سایت های خبری یا دفاتر تبلیغاتی ارائه طرح باشند .
(لازم به ذکر است در این مرحله فرد داوطلب ؛ مشاور رسانه ای و تبلیغاتی خود را باید به گونه ای انتخاب نماید که مورد اعتماد و اطمینان از هر جهت بوده و برنامه ریزی های او با شرایط مالی و موقعیت اجتماعیش همسو باشدتا داوطلب در میانه راه با بد اخلاقی یا بی اخلاقی افراد سود جو تبلیغات و رسانه ای و بازار سیاه فصلی این امر مواجه نشود . در این قسمت جا دارد تا پیشنهادی نیز ارائه داده شود ؛ بنظر بنده ؛ چند ماه قبل از شروع ثبت نام انتخاباتی ، مرجع رسمی مانند اداره ارشاد ، مسولیت معرفی دفاتر رسانه ای ذی صلاح را در مورد مشاوره تبلیغات ، این امر بعهده گیرد )
و اما نقش رسانه در مبحث اختصاصی انتخابات را می توان به ۳ مرحله ذیل تقسیم نمود :
- مرحله قبل ازثبت نام و شروع انتخابات
- مرحله حین و اجرای عملیات تبلیغاتی انتخابات
- مرحله پایانی انتخابات
- در مرحله اول : مشاور تبلیغاتی ، فرد داوطلب را مورد تشویق قرار می دهد و با ارائه راهکارهایی از نظر روانشناسی او را آماده حضور در جامعه برای سخنرانی و گفتن راههای برون رفت از آسیب های اجتماعی می کند ، و مقدمات حاضر شدن در جلسات خانگی و اجتماعات غیر رسمی و چهره به چهره و تشکیل کانال های خبری تبلیغاتی حامیان داوطلب و …. ، واز این دست اقدامات را انجام میدهد .
- در مرحله دوم : آنچه که درحین عملیات تبلیغاتی حائز اهمیت می باشد ، راهکارهای مبارزه تبلیغاتی با رقیبان این فضا است، که درپخش مناظره ها و برگزاری همایش های عمومی کاندیداها ی انتخاباتی با تخریب و تهمت زدن به یکدیگر فضای انتخاباتی را آلوده نساخته ؛ بلکه با شفاف سازی و ارائه راهکارهای برطرف نمودن چالش های پیش روی اجتماع ؛ سعی در سالم نگه داشتن این فضا را داشته باشند و اینجاست که نقش رسانه تبلیغاتی و رسانه خبری رسمی پر رنگ تر شده و در صورتیکه از قوانین اطلاع رسانی عدول نموده ،اخلاق و منش انسانیت را لحاظ ننمایند می توانند آسیب های سنگینی هم به فرد و هم به افراد جامعه وارد آورند .
۲
- مرحله پایانی انتخابات : در این مرحله همه منتظر نتیجه حاصل تلاششان می باشند ، و با شمارش آراء و اعلام نماینده منتخب به تدریج صحنه انتخابات از فضای اختصاصی به جو عمومی کشانده می شود .
- نقش رسانه در مبحث عمومی انتخابات : بعد ازاجرای مراحل اختصاصی انتخابات این پروسه جنبه اطلاع رسانی عمومی را پیدا
می کند تا با اعلام نتایج نهایی سرنوشت یک جامعه به مدت ۴ سال تعیین گردد ، دراین مرحله این رسانه ها هستند که با دامن زدن به اعتراض افراد منتخب نشده و فاقد تایید مردم ، قادر به ایجاد جوی نا آرام و شایعه ساز باشند ، یا کنترل وضعیت و دعوت به آرامش مردم ؛ اینکه در راستای شایعات رسانه های دولتها و کشور های متخاصم اطلاع رسانی نمایند ، آب درآسیاب پروژه های از قبل طراحی شده جنگ نرم و عملیات روانی آنها بریزند ؛ یا در راستای فضای ارزشی کشورو رعایت قوانین رسانه ای که در نهایت تحت فرمان نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله ) جوی آرام را برای جامعه رقم زنند .
- در نتیجه با توجه به روند عملیات اجرایی که در انتخابات توضیح داده شد ، نقش اطلاع رسانی رسانه ها در عصر حاضربا در دست داشتن ابزارتکنولوژی ؛ غیر قابل انکارمی باشد. رسانه های کشور(خبرنگاران ، مدیران مسول سایتهای خبری ،جراید ،صدا وسیما) همه و همه با در نظر گرفتن حفظ وحدت رویه می توانند ضمن شور آفرینی در اقشار جامعه با اطلاع رسانی بموقع و شفاف نمودن اوضاع بر شعور جامعه و نظم آن بصورت متعادلی تاثیر گذار باشند و با درایت پاسخگوی شبهات از قبل طراحی شده دشمنان بوده در حفظ آرامش و بهبود روند کاری اجرای برنامه های سیاست گذاری نظام ، با انتقادات بجا و انعکاس کمبودها و کاستی دولت ها و پیشنهادات قابل بررسی و برطرف کننده چالش ها ؛ در امر تعالی و پیشرفت جامعه نه تنها نقش داشته باشند بلکه تاثیرگذارهم باشند.
و چه بجا بود فرمایش حضرت امام خمینی (ره): صدا و سیما را بعنوان دانشگاهی عمومی معرفی نمودند ، چرا که رسانه فرهنگ روانشناسی و جامعه شناسی یک ملت را می سازد ، می تواند با نشرحسنات و زیبایی ها و خوبی ها ، ارزش ساز شود و یا خدای ناکرده با پخش اکاذیب و نابهنجاریها جامعه اندلسی را شکل دهد پس به جرات می توان گفت : رسانه ها در حال حاضر نابودی و بقای اجتماعی را می توانند رقم زنند .
و من الله التوفیق
به قلم سیده گلناز پیغمبرزاده سایت www.seyyedehamol.ir از شهرستان آمل
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد