شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 20149 |
|
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

معرفی ضربه های تکواندو ضربات پا، از قویترین تکنیک های تکواندو می باشند. از هر یک از نقاط مختلف پا می توان به عنوان ابزاری برای ضربه زدن استفاده کرد. به گزارش واحد خبری سیده آمل ؛ تکواندو از ترکیب واژگان ت به معنی تخریب کردن و شکست با پا کوان به معنی شکست و […]

معرفی ضربه های تکواندو

ضربات پا، از قویترین تکنیک های تکواندو می باشند. از هر یک از نقاط مختلف پا می توان به عنوان ابزاری برای ضربه زدن استفاده کرد.

به گزارش واحد خبری سیده آمل ؛ تکواندو از ترکیب واژگان

ت به معنی تخریب کردن و شکست با پا

کوان به معنی شکست و تخریب کردن با دست

دو به معنی راه روش  معنا شده است

و در خلاصه:

تکواندو یعنی راه و روش شکست اجسام با دست و پا تکواندو دارای هیچ سبکی نیست اما دارای ۴ بخش با نام های کیورگی: مبارزه، پومسه یا فرم: حرکات نمایشی، هامبادانگ: حرکات رکوردی و نمایشی، دفاع شخصی: البته برخی‌ها ان را ب رسمیت نمیشناسند

محتویات

تکواندو یک رشته رزمی مدرن در ورزش محسوب می‌شود که پس از جنگ جهانی دوم با کوشش استادان هنرهای رزمی کره جنوبی و با تلفیق رشته اوکیناوایی کاراته به ویژه سبک شوتوکان و هنرهای رزمی سنتی کره‌ای همچون تکیون و سوباک پایه‌گذاری شد. استیل خاص این رشته دفاعی که متکی بر ضربات پا با حداکثر و در اکثر اوقات با حداقل قدرت و سرعت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دور کردن مهاجم تأکید دارد، آن را از تمام سبک‌های رزمی موجود در دنیا متمایز می‌کند. البته در این هنر رزمی از عضوهای دیگر مانند دست و … نیز استفاده می‌شود. رده‌بندی کمربندهای تکواندو (سفید). (زرد). (سبز). (آبی). (قرمز). (مشکی). می باشد.

معرفی ضربه های تکواندو:

روی پا: این منطقه به طور مستقیم زیر انگشتان پا است. هنگامی که این منطقه درگیر است انگشتان پا باید به عقب کشیده شوند.

شمشیر پا: لبه بیرونی پا است و با چرخاندن پا به پایین استفاده می شود.

پاشنه پا: سخت ترین سطح پا است و ضربات نافذ مورد استفاده قرار میگیرد.

پشت پا: این قسمت در بالای پا قرار دارد و وقتی که استفاده می شود انگشتان پا باید به طرف جلو کشیده شوند.

کف پا: این قسمت از پا در زیر سطح بزرگتر پا قرار میگیرد و نیروی زیادی را به حریف وارد می کند.

اصول ضربات پا :

  1. سریع

  2. قدرتمند

  3. متعادل

  4. دقت و هماهنگ

برای اینکه قادر به زدن ضربات پا با قدرت و سرعت زیادی باشید، باید تعادل داشته باشید. حفظ تعادل در هنگام زدن ضربه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد. تنظیم فاصله درست نیز یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در ضربات می باشد. همیشه چرخاندن مفصل ران باعث می شود که حداکثر نیرو را وارد کنید.

از تجربیات شخصی بنده برای شروع یاد گرفتن ضربات پا باید توجه داشت که قبل از انجام حرکات پا باید اول نرمشهای کششی انجام داده شود تا از آسیبهای احتمالی پیشگیری به عمل آید. و در مسابقات برای وارد نمودن ضربات پا به قسمت سرحریف خصوصا درفن آپ چاکی باید دقت نمود تا در ضد حمله حریف زیر پایمان کم نیاورد و خالی نشود و قبل از انجام حرکت وضربه مواظب حرکت بعدی حریفمان باشیم تا از آسیب حین مسابقه جلوگبری نماییم در ادامه به چند فن و ضربات پا اشاره می شود .

آپ چاگی

این ضربه در واقع آپچوک آپچاگی است. آپچوک به معنی سینه پاست. برای اجرای درست این ضربه، حالت پنجه پا را تمرین کنید تا به هنگام اجرای ضربه با مشکل مواجه نباشید. حالت درست پنجه پا به این شکل است که پا را از مچ کاملا صاف کنید و انگشتان پا را به عقب بکشید تا پنجه پا کاملا بیرون کشیده شود.

برای اجرای ضربه ی آپچاگی حالت “پال چاگی چونبی” بگیرید، پا را از زانو خم کنید و به بالا بیاورید(جاگی) در این حالت سینه پا را به حالت گفته شده نگه دارید. پس از بالا کشیدن زانو تا بالاترین حدی که برایتان ممکن است پا را از زانو به حالت انفجاری باز کنید و ضربه را به صورت حریف وارد کنید. توجه کنید که به هنگام اجرای ضربه پاشنه پای محور از زمین بلند نشود و همچنین زانویتان خم نشود.

آپ دولیو چاگی

آبدولیو چاگی از پرکاربردترین ضربات تکواندو در مبارزه است. محل موثر در این ضربه روی پا (بال دونگ) است. این ضربه به مومتونگ اصابت میکند. زانو را تا حد نیاز به بالا بکشید پا را از زانو باز کنید و با روی پا به پهلوی حریف ضربه وارد کنید.

سعی کنید کمر را با ضربه همراه کنید تا ضربه قدرت بیشتری داشته باشد. به هنگاه وارد کردن ضربه پاشنه پای محور(پایی که روی زمین است) را ۳۰ درجه بچرخانید. برای اصابت درست ضربه پا را با محوریهت لگن از ران کمی چرخش دهید.

برای استفاده از این ضربه در مبارزه خلاقیت داشته باشید، میتوانید ضربه را در حمله یا ضد حمله استفاده کنید. ضربات سریع و مداوم تمرکز حریفتان را به هم خواهد ریخت. فقط به ضربه زدن با یک پا اکتفا نکید. به هنگام مبارزه اصول کلاسیک را به کنار بگذارید و سعی کنید بهترین ضربه را با نهایت سرعت، قدرت و تعادل به حریف وارد کنید.

از پرشهای کوتاه،حرکت به جلو، عقب و طرفین برای پیدا کردن زمان مناسب برای وارد کردن ضربه به حریف استفاده کنید. رقص پا یکی از مهمترین عناصر در مبارزه است.

دولیو چاگی

این ضربه شباهت زیادی به آبدولیو چاگی دارد. در این ضربه هم مثل آبدولیو محل موثر روی پا (بال دونگ) است با این تفاوت که این ضربه به سر اصابت میکند.

زانو را تا حد نیاز به بالا بکشید پا را از زانو باز کنید و با روی پا به سر یا صورت حریف ضربه وارد کنید. سعی کنید کمر را با ضربه همراه کنید تا ضربه قدرت بیشتری داشته باشد به هنگاه وارد کردن ضربه پاشنه پای محور(پایی که روی زمین است) را ۴۵ درجه بچرخانید. برای اصابت درست ضربه، پا را با محوریت لگن از ران کمی چرخش دهید.

باندائه دولیو چاگی

باندائه دولیو چاگی یا همان “یوپ کوروگی” به معنی ضربه زدن در خلاف جهت دولیو چاگی است.در بعضی کتب قدیمی برای این ضربه از نام “دیو دولیو چاگی” نیز استفاده شده است.

این ضربه با کف پا زده میشود و معمولا محل مورد اصابت صورت است. برای اجرای این ضربه زانو را به طرف بالا و داخل بدن جمع کرده و کمی به کنار  متمایل شوید به طوریکه حریفتان در امتداد شانه شما قرار گیرد.

پا را از زانو بالا بکشید و با چرخش پا از زانو در مسیر داخل به خارج همراه با جمع شدن پا، با کف پا به صورت حریف ضربه وارد کنید.به هنگام اصابت از کمر نیز به ضربه شوک دهید.

توجه کنید که پا از روی یک شانه حریف باز میشود و در روی شانه دیگر بسته خواهد شد. این ضربه برای اجرا در ضد حمله بسیار کاراست. این ضربه را هم با پای جلو و هم با پای عقب میتوانید به کار ببرید.

یوپ چاگی

یوپ چاگی به معنی ضربه زدن با پا از پهلو است.این ضربه با تیغه پا(بال نال) زده میشود. یکی از مهمترین ضربات پا برای اجرای فرم ضربه یوپ چاگی است. با این ضربه در فرم چهارم تگوک (تگوک سام جانگ) مواجه میشویم. حالت درست تیغه پا به این شکل است که پا را از مچ به طرف بالا بکشید، انگشتان پا را جمع کنید و کف پا را رو به داخل کج کنید.

برای اجرای یوپ چاگی حالت آماده باش بگیرید(پال چاگی چونبی) پای راست را از زانو جمع کنید و به بالا بکشید و پا را به حالت تیغه در آورید. به طوری که پاشنه ، لگن و شانه در یک خط باشد.حال پاشنه را با استفاده از باز کردن زانو به حالت کشویی بجلو هدایت کنید تا پا صاف شود. از جلوی شانه به حرف نگاه کنید. به هنگام اجرای ضربه پای محور چرخش میکند تا پاشنه رو به حریف باشد.

بدن را به پایین خم نکنید. بدن را در یک خط نگه دارید. ضربه را با نهایت قدرت بزنید و در محل اصابت قفل کنید.

معرفی ضربه های تکواندو

معرفی ضربه های تکواندو

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید