جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 15200 |
|
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی بابل از افزایش میزان بستری بیماران مسمومیت با سرب در این مرکز خبر داد. به گزارش واحد خبری سیده آمل ؛  سیدحسن عابدی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: سرب امروزه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین فلزات در صنایع مختلف و همچنین به عنوان یک سم بالقوه مطرح است که […]

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی بابل از افزایش میزان بستری بیماران مسمومیت با سرب در این مرکز خبر داد.

به گزارش واحد خبری سیده آمل ؛  سیدحسن عابدی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: سرب امروزه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین فلزات در صنایع مختلف و همچنین به عنوان یک سم بالقوه مطرح است که منابع بسیار متنوعی دارد.

وی تصریح کرد: در باطری‌سازی، تعمیر رادیاتور ماشین، مشاغل صنعتی، هوا، آب، خاک، رنگ‌ها، کنسرو مواد غذایی و غیره سرب فراوانی وجود دارند.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی بابل با بیان اینکه مسمومیت سرب هنگامی به وجود می‌آید که میزان این عنصر در خون افزایش یابد، خاطرنشان کرد: علائم مسمومیت حاد با سرب شامل بی اشتهایی، تهوع، ضعف، بی حالی و تشنج است که به آسیب مغزی و آسیب برگشت‌پذیر تمامی نیز منجر می‌شود و علایم گوارشی و افتادگی مچ دست، افزایش فشار خون و نقرس نیز ممکن است در اثر تماس مزمن با سرب اتفاق افتد.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی بابل با اشاره به اینکه علائم مسمومیت مزمن با سرب در کودکان، کاهش وزن، ضعف و کم خونی است، اظهار کرد: تغییرات در رفتار و برخـورد اجتماعی در کودکان نیز می تواند از علایم اولیه مسمومیت به حساب آید.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و متاسفانه مـواردی از آن مشـاهده شـده، مسمومیت بـا سرب در مصرف کنندگان مواد مخدر است که افزودن سرب به هروئین، اوپیوم و آمفتامین ها به منظور افزایش وزن این فرآورده ها می تواند در مصرف خوراکی یا وریدی ایجاد مسمومیت کند.

عابدی افزود: در صورتی که معتادان با علائمی مانند درد شکمی، تهوع، استفراغ، دردهای ناحیه کمر و پا، ضعف، کاهش وزن و بی اشتهایی مراجعه کنند باید تشخیص افتراقی مسمومیت با سرب نیز در نظر گرفته شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی بابل گفت: به نوعی همه گیری مسمومیت با سرب در میان مصرف کنندگان تریاک و مواد مخدر در همه استان های کشور اتفاق افتاده است و بیشتر کسانی که با علائم مسمومیت با سرب به بیمارستان‌ها مراجعه کرده مصرف کننده تریاک آن هم به شیوه خوراکی بوده و این مسئله این ذهنیت را تقویت کرده است که این مسمومیت‌ها به دلیل سربی است که به ماده مصرفی آن ها اضافه شد.

وی گفت: افزودن سرب به تریاک و دیگر مواد مخدر بسیار خطرناک است و علاوه بر مسمومیت حاد، موجب افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود و صدمات جبران پذیری را متوجه افراد و جامعه می کند.

عابدی خاطرنشان کرد: در سنجش آزمایشگاهی تریاک های موجود در بازار مشخص شد که میزان فراوانی سرب در آن ها وجود دارد و قاچاقچیان با مقاصد سودجویی و سنگین‌تر شدن تریاک این فلز را به آن می افزایند.

وی افزود: معتادان به تریاک خوراکی با بلعیدن مقادیری از این مخدر آلوده به سرب با مشکلات جدی از جمله دل دردهای شدید، ایجاد کم خونی، رسوب سرب در استخوان ها و دردهای شدید مفاصل، زخم و خارش در پوست و اندام ها مواجه می شوند و در برخی موارد عوارض عصبی و فلج از ناحیه مچ دست و پا نیز مشاهده شده است.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی خاطرنشان کرد: این‌که مصرف خوارکی منبع آلودگی است، به این معنی نیست که در مصرف تدخینی این تریاک‌ها منجر به مسمومیت نمی‌شود، مواردی از مسمومیت ناشی از مصرف تدخینی تریاک هم گزارش شده است اما مصرف خوارکی تریاک به دلیل این‌که جذب گوارشی بالایی دارد، عوارض و علایم مسمومیت هم بسیار سریع نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای حذف سرب بهترین خوراکی که می توان استفاده کرد، سبزی ها و میوه ها و مکمل ویتامین C است، گفت: چون مصرف مواد مخدر به صورت استنشاقی است ریه را درگیر می کند، در نتیجه ویتامین C بسیار مؤثر برای دفع سرب ناشی از آن است و مصرف شیر و لبنیات نیز برای دفع سمومی که بر گوارش اثر سوء داشته مؤثر است.

عابدی اظهار کرد: بدن انسان روزانه به سه میلی گرم سرب نیاز دارد اما اگر یک معتاد بخواهد یک گرم تریاک مصرف کند، ۵۰۰ میلی گرم سرب به بدنش وارد می شود که این موضوع بسیار خطرناک است، چرا که میزان سربی که وارد بدنش می شود ۱۵۰ برابر بیشتر از اندازه معمولی می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی خاطرنشان کرد: در صورتی که تریاک و دیگر مواد مخدر سرب داشته باشد برای مادرانی که نوزاد شیرخواره دارند به مراتب بسیار خطرناک تر است.

وی افزود: تعداد بیماران بستری با مسمومیت سرب در این بیمارستان و مراکز دیگر رو به افزایش است و این زنگ خطری برای تمامی اقشار جامعه محسوب می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی گفت: سن بیماران بستری با مسمومیت سرب بین ۳۵ تا ۷۰ سال است و ماهانه به صورت میانگین ۸ تا ۱۰ نفر در این مرکز بستری می شوند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید