پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 12310 |
|
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ، علی لاریجانی، روز دوشنبه در نشستی با جمعی از فرهنگیان استان قم در سالن اجتماعات خانه معلم شماره یک قم به مناسبت بزرگداشت هفته معلم، شرایط فعلی اقتصادی کشور را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود […]

به گزارش سیده آمل ، علی لاریجانی، روز دوشنبه در نشستی با جمعی از فرهنگیان استان قم در سالن اجتماعات خانه معلم شماره یک قم به مناسبت بزرگداشت هفته معلم، شرایط فعلی اقتصادی کشور را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه های دولت افزایش آن امکان پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نفل از ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گشایش های اقتصادی ناشی از برجام و افزایش درآمدهای نفتی کشور افزود: با وجود اینکه پس از برجام فضای اقتصادی کشور بهتر شده و درآمد کشور افزایش یافته ولی این علاج کار نیست و علاج کار افزایش کارآفرینی و تولید در کشور است.

لاریجانی ادامه داد: حقیقت این است که تا زمانی که اقتصاد کشور شکوفا نشود و ثروت ایجاد نشود امکان افزایش وام های ازدواج، یارانه، وام مسکن و سایر خدمات وجود ندارد چرا که دولت پولی برای پرداخت ندارد.

وی تربیت افراد مبتکر، خلاق و کارآفرین را از جمله رسالت های مهم آموزش و پرورش دانست و گفت: آینده کشور به دوش کارآفرینان و صاحبان حرفه است و مدارک دانشگاهی بدون حرفه آموزی به تنهایی مشکلی از کشور را رفع نمی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را سندی بسیار خوب برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش توصیف کرد و ابراز کرد: هدف سند تحول بنیادین ، تربیت افراد متدین و انقلابی در مدارس است که این امر موجب و تسریع در پیشرفت و آبادی کشور خواهد شد.

لاریجانی تاکید کرد:اشکال آموزش عالی این است که رشته هایی که زمینه کار در کشور در آن زمینه ها وجود ندارد آموزش می دهد.

وی اتکا به دولت برای تولید را کار نادرستی دانست و ادامه داد: باید دولت کوچک و چابک شود تا هزینه ها کاهش یابد و در این راستا باید انتظارها از دولت را کاهش داد چرا که دولت باید نقش نظارتی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید بسترساز فعالیت مردم و بخش خصوصی در حوزه تولید و نه رقیب مردم باشد و چنین دولتی نمی گذارد استعدادها در کشور شکوفا شود.

لاریجانی گفت: مزیت های استان باید اولویت بندی شود تا حرفه اهای متناسب با این اولویت ها آموزش داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم همبستگی ملی در کشور تاکید کرد و گفت: افزایش همبستگی ملی موجب ناکارآمد کردن توطئه دشمنان علیه کشور می شود.

وی در ادامه با تجلیل از مقام معلم، استاد شهید مطهری را تئوری پرداز انقلاب اسلامی دانست و گفت: شهید مطهری در زمینه عدالت، نظریه ای مبسوطی دارد که بخشی از آن به حوزه آموزش مربوط می شود که تاکنون کار منسجم و دقیقی در خصوص عملی کردن این نظریه در کشور صورت نگرفته ایت.

وی یکی از مشکل های مهم کشور را نبود نظام منسجم در زمینه آموزشی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: باید با درس گرفتن از خطاهای گذشته به دنبال تدوین و ارائه نظام منسجم آموزشی، اقتصاد و اجتماعی در کشور باشیم که متاسفانه تاکنون چنین نظام منسجمی در کشور وجود نداشته است.

لاریجانی توجه به روستاها را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: باید روستاها از حاشیه درآمده و به مراکز فعال تولید در کشور تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه مشکل امروز روستاها چرخه اقتصادی است افزود: مشکل اصلی در روستاها مشکل زیرساختی نیست چرا که بسیاری از روستا ها دارای زیرساخت های آب و برق و حتی گاز هستند ولی همچنان مهاجرت از این روستاها ادامه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مشکل اصلی در روستا ها چرخه اقتصادی روستاهاست و تا زمانی که درآمد برای روستاها وجود نداشته باشد شاهد ادامه مهاجرت از روستاها به شهرها هستیم.

وی تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد تولید و اشتغال در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخش زیادی از حاشیه نشینی در شهرها به عنوان یک آسیب اجتماعی مهم ناشی از مهاجرت از روستاها به شهرها است و حل این موضوع رونق دادن اشتغال درروستاها و بازگشت روستاها به حوزه تولید است.

لاریجانی افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نفوس و مسکن در کشور، تنها ۲۵ درصد جمعیت کشور ساکن در روستاها هستند که این موضوع نشانه خوبی نیست و این آمار نشان می دهد که مشکل اقتصادی در روستاها جدی است.

وی با انتقاد از فرهنگ غلط اشتغال درکشور ادامه داد: فرهنگی درکشور به وجود آمده که تنها افراد شاغل در دستگاه های دولتی را شاغل می دانند که این فرهنگ غلطی است و نیاز به اصلاح دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، حجم دولت را بسیار زیاد دانست و گفت: به دلیل اینکه حجم دولت بسیار زیاد شده است، امروز تمام درآمد دولت صرف پرداخت حقوق به کارمندان خود می شود که این موضوع با سیاست های کوچک سازی دولت در تضاد است.

لاریجانی، با تاکید بر برجسته شدن نقش مردم و بخش خصوصی در تولید خاطر نشان کرد: دولت باید بستر ساز فضا کسب و کار و تولید در کشور باشد و تولید به تولید گران و بخش خصوصی واگذار شود.

وی نشنیدن حرف معلمان، کارگران و کارگزاران کشور توسط مسئولان را یکی از آفت های مهم نشست ها و همایش ها در کشور دانست و افزود: یکی از مشکل های کشور این است که درجلسات، همایش ها و نشست ها، تنها مسئولان نظر خود را بیان می کنند و این در حالی است که باید دیگران حرف بزنند تا مسئولان گوش کرده و کارگرازان و کسانی که قوانین وضع شده را اجرا می کنند، مشکل های قانون گذاری را که در عمل خود را نشان داده، بیان کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منشاء تحول ها درسطح کشور مربوط به کارگران است ادامه داد: باید حرف کارگزاران در شهرها و روستاها توسط مسئولان شنیده شود تا مشکل قانون در عمل بیان شود و این موضوع در کشور ضروری است.

وی در ادامه کلنگ زنی های گسترده در کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اینکه کلنگ می زنند و می روند و سال ها پروژه غیرفعال و نیمه تمام باقی می ماند امر مناسبی نیست بلکه باید کلنگ زمانی زده شود که پول ساخت آن فراهم شده باشد.

لاریجانی با بیان اینکه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه نیمه تمام و کلنگ زنی شده در کشو.ر وجود دارد، ادامه داد: توصیه ما این است که در کشور دیگر کلنگ زده نشود و تنها بعد از فراهم شدن پول و اعتبار لازم برای ساخت و اتمام پروژه کلنگ زنی صورت گیرد.

وی استفاده صحیح از درآمدهای کشور را ضروری دانست و گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار پول برای ساخت آپارتمان هایی در کشور هزینه شده که خالی از سکنه هستند و منابع کشور جایی هزینه شده که کارکرد ندارد.

همزمان با این مراسم ۲ پروژه عمرانی آموزش و پرورش قم شامل سالن اجتماعات «فرهنگ و آموزش» در خانه معلم شماره یک آموزش و پرورش قم در مساحت ۳۵۰ مترمربع و گنجایش ۲۰۰ صندلی و همچنین مهمانپذیر ویژه فرهنگیان قم در مشهد مقدس با ۱۸۰۰ مترمربع زیربنا به بهره برداری رسید.

شهادت استاد شهید مرتضی مطهری در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ هجری شمسی به دست گروهک فرقان به نام روز معلم در ایران نامگذاری شده است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید