پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 12300 |
|
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل ، بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره درخواست آمریکا برای آزادی دو تبعه ‌آمریکایی ـ ایرانی که به جرم جاسوسی در زندان‌های ایران هستند، اظهار کرد: ظاهرا طرف آمریکایی صحبت‌هایی را در حاشیه  کمیسیون برجام درباره یک یا دو نفر که در […]

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل ، بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره درخواست آمریکا برای آزادی دو تبعه ‌آمریکایی ـ ایرانی که به جرم جاسوسی در زندان‌های ایران هستند، اظهار کرد: ظاهرا طرف آمریکایی صحبت‌هایی را در حاشیه  کمیسیون برجام درباره یک یا دو نفر که در زندان‌های ایران به دلایل مشخص زندانی هستند  مطرح کرده‌ است.

وی از توضیح بیشتر خودداری کرد و افزود: آنچه در کمیسیون برجام میان طرف ها رد و بدل می شود صرفا مسائل برجامی است و  ما کماکان در رابطه با گفت‌وگو با آمریکا درباره مسائل خارج از برجام دستورالعملی نداریم.

وی هم‌چنین در ادامه با اشاره به نتایج هفتمین کمیسیون مشترک برجام میان ایران و ۱+۵ ، اظهار کرد: بیانیه پایانی این نشست یک بحث جدی و اساسی است که باید به آن توجه کرد و آن این است که ۱+۵ که شامل  آمریکا هم می شود بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرده و نیز تعهدات خود را به برجام یادآور شده اند. همچنین ۱+۵ از اجرای تعهدات از سوی ایران نسبت به آژانس و برجام قدردانی کردند.

قاسمی ادامه داد: ۱+۵ همچنین از تفاهم ایران و چین در رابطه با بازطراحی راکتور اراک حمایت کردند؛ این  رویکرد ۱+۵ گامی به جلو و یکی از دستاوردهای برجام است که ۱+۵ نیز این نوع همکاری‌ها را تشویق می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برخی اخبار مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه کمیسیون مشترک برجام گفت: من چنین خبری را ندارم اما در حاشیه نشست ۵ آوریل هیئت ایرانی با تک تک کشورهای عضو گروه ۱+۵ درباره برجام  و مسائل دو جانبه گفت‌وگو کرده است.

وی تاکید کرد: ما به آنچه در گذشته در رابطه با آمریکا عمل کرده‌ایم پایبند هستیم و آن این است که با آمریکا در حوزه های خارج از برجام مذاکره ای نداشته‌ایم. البته در دولت قبلی آمریکا به دلایل انسانی گفت‌وگوهایی را درباره برخی زندانیان ایرانی و آمریکایی داشتیم که نتایج مثبتی هم در بر داشت.

از دولت ترکیه خواستیم نتیجه تحقیقات درباره کشته شدن رییس ایرانی شبکه جم تی وی را اعلام کند

سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر کشته شدن رئیس ایرانی شبکه جم تی وی در ترکیه اظهار کرد: من اطلاعات تکمیلی در این زمینه ندارم و موضوع مورد اشاره از مجاری دیپلماتیک در حال بررسی و پیگیری است.

وی افزود: ما از دولت ترکیه خواسته‌ایم که به این موضوع با توجه به اینکه این اتفاق در مورد یک شهروند ایرانی رخ داده رسیدگی و پیگیری و هر چه زودتر نتیجه تحقیقات و بررسی‌های خود را به ما اعلام کند.

وی گفت: ما منتظر این هستیم که توسط دولت ترکیه اطلاعات بیشتری در این زمینه به ما داده شود این موضوع در حال پیگیری است و همانطور که گفتم سفارت ما در آنکارا و وزارت خارجه در حال پیگیری اتفاق رخ داده و آگاهی از جزئیات آن هستیم.

در حال پیگیری اخبار مربوط به دستگیری یک ایرانی که گفته شده موشک ضد تانک حمل می‌کرده هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که روز گذشته رسانه‌های ترک اعلام کردند که یک ایرانی در ترکیه که موشک‌های ضد تانک در خودرواش جاسازی کرده بوده را دستگیر کرده‌اند گفت: من این خبر را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و قرار است اطلاعات لازم از دولت ترکیه بگیریم.

وی ادامه داد: البته بعضا پیش از این نیز چنین صحبت‌هایی مطرح شده و صحت نداشته ولی خیلی از مواقع صحت نداشته ولی موضوع مورد اشاره مشکوک است و باید صحت و سقم آن را بررسی کنیم

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: گفته می‌شود اقلامی در این کامیون بوده و مقصد آن ایران بوده است. این موضوع می‌تواند در نهایت اقدامی باشد توسط گروه‌های تروریستی و معاند ولی همان‌طور که پیش از این گفتم صحت و سقم این خبر هنوز مشخص نیست و باید منتظر نتایج بررسی‌ها بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگو خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی خود در اصفهان گفته است که در بحث مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها باید از دیپلماسی و گفت‌وگو استفاده کنیم نه بحث سلاح و مبارزه، گفت: آنچه که شما اشاره کردید بخشی از آن مباحث داخلی و انتخاباتی است که من به آن ورود نمی‌کنم.

وی افزود: از طرفی دیگر قدرت دیپلماسی قدرت بالایی است و می‌توان از آن در مقاطع مختلف استفاده کرد و این یک اصل مبرهن و بدیهی است. ولی وقتی صحبت از تروریسم کور می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که عموماً تروریست‌ها از زبان زور و قدرت استفاده می‌کنند و باید متناسب با این زبان به آنها جواب داد. استفاده از دیپلماسی در مورد اینگونه تروریست‌ها بحث درستی نیست و یا حداقل قابل بحث نیست.

اجازه نمی‌دهیم که مرزهایمان (مرز ایران و پاکستان) به جولانگاه تروریسم و اشرار تبدیل شود

این مقام عالیرتبه کشورمان در مورد کشته شدن تعدادی از مرزبانان ایرانی توسط اشراری از داخل خاک پاکستان اظهار کرد: من در ابتدا این فاجعه تلخ را به ملت ایران و بازماندگان آنها و همچنین پرسنل نیروی انتظامی تسلیت عرض می‌کنم. حادثه رخ داده تلخ بود و بار دیگر نشان داد که در مرزهای پاکستان ثبات، امنیت و نظمی وجود ندارد. کنترل‌های لازم در این مرزها نیست و با وجود این‌که بارها با دولت پاکستان در این زمینه رایزنی کرده‌ایم و آنها تعهدات و قول‌هایی داده‌اند که با جدیت این مسایل را دنبال کنند و اجازه ندهند این‌گونه مسایل تلخ تکرار شود ولی باز هم متأسفانه شاهد این موضوع بودیم.

قاسمی به عضویت پاکستان در ائتلاف علیه تروریسم اشاره کرد و گفت: کشوری که عضو این ائتلاف است سرزمین خود را به هر دلیل در اختیار تروریست‌ها قرار داده و آنها در اقصی نقاط این کشور از جمله نقاط مرزی ایران دست به اقدامات تروریستی می‌زنند. امیدوار هستیم که مرز با پاکستان مرز دوستی و باثبات باشد. مرز دو کشور برخلاف سایر مرزهای پاکستان که دارای مشکلاتی عدیده‌ای با همسایگان است، مرز باثباتی باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به پیگیری‌هایی که در مورد این حادثه صورت گرفته و گفت‌وگوهایی که ایران با مقامات پاکستانی در این ارتباط داشته است، گفت: طرف پاکستانی در سطوحی از مقامات خود از وقوع این حادثه ابراز تأسف و همدردی کرده‌اند ولی ابراز همدردی کارآیی ندارد و حل این موضوع به سازوکارهای مشخصی نیاز دارد. در حال حاضر این پرونده را به صورت گسترده و مفتوحه در وزارت خارجه و سایر نهادها پیگیری می‌کنیم و هرگونه اقدامی که لازم باشد برای احقاق حق شهدای خود و فردی که گروگان گرفته شده انجام خواهیم داد. فکر می‌کنم بتوانیم در سطوح بالاتر اقدامات رسمی و دیپلماتیک دیگری داشته باشیم و قطعاً اقدامات دیگری در صورت لزوم در این ارتباط با همکاری پاکستان انجام خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم که مرزهایمان تبدیل به جولانگاه تروریسم و اشرار شود و آنها مشکلاتی را برای هموطنان‌مان ایجاد کنند.

قاسمی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که فرد گروگان گرفته شده نیز به شهادت رسیده است،‌ اظهار کرد: من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم در حال رایزنی و پیگیری اخبار هستیم، امیدواریم این خبر درست نباشد و این فرد در سلامت به سر ببرد.

امیدوارم پرونده حمله کنندگان به سفارت عربستان روزی به انتها برسد

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به اینکه پیگیری‌های وزارت امور خارجه در مورد پرونده کسانی که به سفارت عربستان در ایران حمله کردند به کجا رسید؟ اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این بارها گفته‌ایم بحث تهاجم به یک سفارت خارجی امری مذموم و محکوم است. اقدام ناپسندی بود که توسط مقامات عالی‌رتبه کشور نیز محکوم شد. وزارت امور خارجه از همان ابتدای وقوع این حادثه خواستار پیگیری این موضوع از طریق قوه قضاییه بود.

وی با بیان این‌که بخشی از مشکلات ما در روابط با عربستان ناشی از این اقدام خودسرانه و نسنجیده بود، ادامه داد: این پرونده نزد قوه قضاییه است.

قاسمی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که این پرونده روزی به انتها برسد و دقیقاً عوامل این حادثه مجازات شوند تا درس عبرتی شود برای دیگران که خودسرانه دست به اقداماتی در حوزه مسایل دیپلماتیک و خارجی نزنند، اظهار کرد: ضرر و زیان این اقدام ناپسند زیاد بود. از جمله در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران.

اگر تفاهمی با دولت کانادا حاصل نشود ایرانیان مقیم کانادا مثل سال ۹۲ از شرکت در انتخابات محروم می‌شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادامه رایزنی‌های ایران با مقامات کانادا جهت فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در این کشور به نحوی که شهروندان ایرانی بتوانند در این انتخابات شرکت کرده و به کاندیدای مورد نظر خود رأی دهند، گفت: تا آنجا که می‌دانم از طریق کانال‌های دیپلماتیک این گفت‌وگوها و پیگیری‌ها ادامه دارد به نحوی که بتوانیم به شکلی در نقاط مختلف کشور صندوق‌های رأی داشته باشیم تا ایرانیان بتوانند شرکت کنند.

وی با بیان این‌که اگر تفاهمی حاصل نشود راهکار دیگری وجود نخواهد داشت و ایرانیان مقیم کانادا به مانند سال ۹۲ از رأی دادن محروم می‌شوند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم از مدت‌ها پیش دولت کانادا رأی‌گیری کشورهای خارجی برای انتخابات در این کشور را منحصر به قرار دادن صندوق در اماکن دیپلماتیک آن کشورها کرده است و هر کشوری فقط می‌تواند در سفارت خود یا کنسولگری‌های خود و اگر دفتر تجاری و فرهنگی دارد، صندوق رأی قرار دهد. در انتخابات سال ۸۸ با وجود استقبال بالایی که وجود داشت ما تنها توانستیم یک صندوق رأی آن هم در سفارت ایران در اوتاوا داشته باشیم و امکان استقرار صندوق در دیگر نقاط فراهم نشد و متأسفانه تعدادی از ایرانیان که علاقه‌مند بودند در انتخابات شرکت کنند با مشکلاتی جهت رفت و آمد روبرو شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ملاقات برخی از مقامات آمریکایی با منافقین در آلبانی و اینکه آیا ایران با مقامات آلبانی در ارتباط با حضور منافقان در این کشور رایزنی داشته و واکنشی به این موضوع نشان داده است؟ گفت: حمایت آمریکایی‌ها از تروریست‌ها و این گروه بحث جدیدی نیست و به نظر می‌رسد که آنها علاقه‌مند هستند که کماکان استانداردهای دوگانه خود در ارتباط با مبارزه با تروریسم را ادامه دهند.

قاسمی با تأکید بر اینکه دولت آمریکا باید پاسخگوی این نوع رفتارهای خود باشد، ادامه داد: در مورد این گروه تروریستی ما تماس‌هایی را از طریق مجاری دیپلماتیک خود و سفارت ایران در تیرانا با دولت آلبانی داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم که آنها را متوجه خطرات این گروه و فرقه بکنیم. این تماس‌ها ادامه دارد تا ببینیم در نهایت به کجا می‌رسد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حضور برخی از عاملان حمله به سفارت عربستان در تهران در ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پرسید که وی در جواب گفت: من در مورد ستادهای انتخاباتی کاندیداها اطلاعاتی ندارم و در این جایگاهی که هستم از آنچه که شما فرمودید اطلاعی ندارم.

خبرنگار دیگری در ارتباط با روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و آخرین گفت‌وگوهای ایران و این شورا پرسید که وی در پاسخ گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم ما علاقه‌مند هستیم که با تمام همسایگان و کشورهای خلیج فارس روابطی متعادل، متوازن و عادی داشته باشیم. تلاش‌هایی در این حوزه صورت گرفته، ‌تماس‌هایی وجود دارد و امیدواریم در نهایت بتوانیم برخی از موانعی که در جریان تعامل سیاسی با تعدادی از این کشورها وجود دارد را برطرف کنیم.

قاسمی در مورد روابط ایران و عربستان نیز گفت:‌ امیدواریم که عربستان به واقعیت‌های موجود در منطقه بیش‌تر توجه کند و با درایت بیش‌تری در خصوص مسایل منطقه و روابط با ایران فکر کند و این اطمینان را داشته باشد که ایرانی مقتدر در منطقه می‌تواند برای امنیت و ثبات در منطقه موثر و سازنده باشد و نباید به دلایل مختلفی از این اقتدار نگران باشد و به دنبال پروژه ایران هراسی باشد.

شاید تحقق چیزی بهتر از برجام برای کشور وجود نداشت

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی یک ساعته خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به نامزدهای انتخابات رئیس‌جمهوری چیست که مسائل محرمانه در ارتباط با سیاست خارجی کشور و برجام را فدای مسائل انتخاباتی نکنند و آنها را در فضای عمومی مطرح نکنند؟ گفت: اصولا افشای مسائل محرمانه به خصوص در حوزه روابط خارجی هر کشور امری مجرمانه در آن کشور محسوب می‌شود و می‌تواند به ضرر و و زیان‌های بسیاری برای منافع و امنیت کشور منجر شود.

وی با بیان این‌که چنین اقدامی توسط هیچ کس جایز نیست، افزود: ما علاقه‌مند هستیم که در رقابت‌های سیاسی در درون کشور همه بیاموزیم که مسائل سیاست خارجی را به کف خیابان‌ها نیاوریم. مسائلی که می‌تواند به منافع ملی و مردم خدشه وارد کند را سوژه گفت‌وگوها و رقابت‌های سیاسی نکنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این‌که برجام یک موضوع روشنی است و به اندازه کافی در مورد آن صحبت شده، افزود: یک اجماع کلی در کشور در مورد برجام و نتایج آن وجود دارد و شاید تحقق چیزی بهتر از آن برای کشور امکانش وجود نداشت.

قاسمی با تاکید بر استقبال وزارت خارجه از انتقادات سازنده در چارچوب منافع و مصلحت کشور، اظهار کرد: امیدواریم که گروه‌های مختلف در حوزه سیاست خارجی و برجام ضمن حفظ انصاف و عدالت به موضوعاتی که به منافع ملی ضربه وارد می‌کند، نپردازند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات بعضا متناقض مقامات آمریکایی در ارتباط با برجام گفت: همان‌طور که شما اشاره کردید صداهای مختلفی از واشنگتن شنیده می‌شود که گاهی این صداها متناقض و متفاوت از یکدیگر است.

قصاص قبل از جنایت نمی‌کنیم

بیانیه کمیسیون مشترک برجام پاسخی به ترامپ بود

وی با اشاره به بیانیه هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام در ارتباط با این قرارداد بین‌المللی و تاکید آنها بر الزام همه کشورها به تعهداتشان در برجام گفت: یکی از کشورهای عضو این کمیسیون آمریکا بود و با توجه به تاییدی که در بیانیه پایانی این کمیسیون در ارتباط با برجام و دفاع از آن وجود داشت می‌توان گفت این پاسخی به آقای ترامپ بوده است. ولی باز هم باید صبر کرد و قصاص قبل از جنایت را توصیه نمی‌کنیم، باید صبر کرد.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما حمله ترکیه به شمال عراق بعد از برگزاری رفراندوم در این کشور دارای معنایی خاص است؟ اظهار کرد: هیچ اقدامی بی‌معنا نیست. از نظر جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت در سایر کشورها بدون اجازه دولت مرکزی امری خلاف و نادرست است که می‌تواند آثار مخربی را به جا بگذارد. باید توصیه کرد که چنین اقداماتی متوقف شود و صورت نگیرد.

خبرنگار دیگری در این نشست در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که عربستان سعودی قرار است به بازماندگان فاجعه منا “هبه” بپردازد و آیا این به معنای پرداخت غرامت از سوی عربستان به بازماندگان فاجعه منا است؟ گفت: مسائل مربوط به حج را باید از سازمان حج و زیارت بپرسید و اختیارات مربوط به این موضوع به این سازمان واگذار شده و آنها در مذاکرات مربوط به حج حضور دارند.

نقش ترکیه در ارتباط با بحران سوریه را نمی‌توان نادیده گرفت

قاسمی در پاسخ به این پرسش که چند روز آینده نشست آستانه چهار برگزار می‌شود و آستانه تحمل ایران نسبت به اقدامات ضد و نقیض ترکیه در جریان این مذاکرات و حل بحران کجاست؟ گفت: اجلاس آستانه، اجلاسی است با محوریت سه کشور ایران،‌ روسیه و ترکیه. این سه کشور توانسته‌اند بر اساس اشتراکاتی که می‌توانستند در حوزه سوریه داشته باشند همکاری‌هایی را آغاز کنند.

وی با تاکید بر این‌که نقش ترکیه در ارتباط با بحران سوریه را نمی‌توان نادیده گرفت، تصریح کرد: حضور ترکیه در این اجلاس می‌تواند اقدامی مثبت و حائز اهمیت باشد. گرچه ما اختلاف‌نظرهایی در ارتباط با این بحران با ترکیه داشته‌ایم و داریم ولی به دلیل این اختلاف دیدگاه‌ها نشست آستانه را تعطیل نمی‌کنیم، بلکه بر ادامه فعالیت آن تاکید داریم و تلاش می‌کنیم نشست آستانه با قوت بیش‌تر کار خود را به پیش ببرد و در حل بحران سیاسی سوریه اثرگذار باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد عملیات آزادسازی موصل و روند آن گفت: طبق اخبار دولت مرکزی عراق در خصوص برخورد با تروریست‌ها و آزادسازی کامل موصل اقدامات مثبتی انجام داده است و امیدواریم که این تلاش‌ها هرچه زودتر به نتیجه کامل برسد و این اتفاق مبارک هر چه زودتر رخ بدهد.

با هرگونه تجزیه‌طلبی و انفکاک در عراق مخالف هستیم

وی در مورد بحث اقلیم و اکراد و مباحثی که در ارتباط با جدا شدن آنها از دولت مرکزی عراق مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اقلیم و اکراد بخش مهمی از عراق هستند و در چارچوب حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور دارای حق و حقوق هستند و در قانون اساسی عراق نیز به چنین موضوعی اشاره شده است. آنها نمی‌توانند با حاکمیت ملی عراق مبارزه و دشمنی کنند. ما مدافع تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور هستیم و با هرگونه تجزیه‌طلبی و انفکاک در عراق مخالف هستیم.

وی همچنین در مورد بیانیه ضد ایرانی اخیر شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران با بیان اینکه این مطالب و سخنان حرف جدیدی نیست،‌افزود: موضوع ایران هراسی مشخصا در پایتخت های معینی در جهان طراحی و برنامه ریزی می شود و به کشورهای منطقه القا می شود تا اهداف خود را به پیش ببرند و اجازه ندهند کشورهای منطقه و اسلامی در یک فضای مثبت زندگی کنند.

وی با بیان این‌که موضوع ایران هراسی توسط برخی از کشورهای منطقه نیز دامن زده می‌شود افزود: جمهوری اسلامی ایران بر ثبات در منطقه تاکید دارد و ما در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم و کشورهای منطقه نیز نباید تحت تاثیر شعائر ایران هراسی برخی کشورهای دیگر قرار بگیرند. آنها نباید از ایران مقتدر و با نفوذ نگران باشند. ایران مقتدر و قدرتمند به سود همه و آنهاست.

متاسفانه بحث فلسطین در برخی کشورهای اسلامی و عربی ضعیف شده یا جریان ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اعتصاب زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالی و علت سکوت برخی از کشورهای اسلامی و مسلمان در برابر این موضوع گفت: پاسخ این موضوع روشن است. متاسفانه بحث فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برخی از کشورهای اسلامی و عربی ضعیف شده یا جریان ندارد. آنها نگران مسائلی هستند که دلیلی برای نگرانی در ارتباط با آنها وجود ندارد. آنها در پی این نگرانی‌ها از موضوع فلسطین غافل شده‌اند و این امر نیز از القاءها و تلاش‌های رژیم صهیونیستی در منطقه نشات می‌گیرد. این رژیم با ایجاد اختلاف در کشورهای منطقه می‌خواهند جریان حمایت از فلسطین را تضعیف کنند و اهداف شوم خود را دنبال کنند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه خواست که مقایسه‌ای بین دستاوردهای اقتصادی دولت دوازدهم در حوزه روابط خارجی با دولت قبل انجام دهد که قاسمی در پاسخ گفت: وقتی این دولت بر روی کار آمد اقتصاد کشور تضعیف شده بود و تحریم‌های هوشمندانه علیه ایران توسط آمریکا و تعداد دیگری از کشورهای غربی اعمال شده بود.

وی با بیان این‌که این تحریم‌ها وضعیت پیچیده‌ای را ایجاد کرده بود، گفت: برجام تواست به دو هدف اولیه خود یعنی برداشتن قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت و رفع تحریم‌ها دست پیدا کند.

قاسمی با بیان این‌که به دلیل پیچیدگی‌های تحریم‌ها با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز بعضا با نارسایی‌هایی در حوزه مالی و بانکی رو به رو هستیم گفت: اگر شما در مجموع تعاملات کنونی ایران در حوزه‌های مختلف با عرصه جهانی را با دوره قبل مقایسه کنید، متوجه تفاوت‌ها می‌شوید. آمار و ارقام و رفت و آمدها گویای این تحولات است.

وی با بیان این‌که البته هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب اقتصادی و انتظاری که در این ارتباط وجود دارد، فاصله داریم گفت: همان‌طور که گفتم برخی از مشکلات هم‌چنان وجود دارد، ولی رایزنی‌ها و گفت‌وگوها برای حل مشکلات همچنان ادامه دارد.

اتفاقات فرودگاه تفلیس در برخورد با زنان ایرانی یکی دو مورد و به دلیل عدم آشنایی ماموران گمرک گرجستان بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با حل مسائل پیش آمده برای زنان ایرانی در فرودگاه تفلیس به کجا رسید گفت: من خودم در ارتباط با این موضوع بررسی‌هایی انجام دادم و با کنسول قبلی ایران که تا چند ماه پیش در تفلیس بود در این ارتباط صحبت کردم. بر اساس بررسی‌های انجام شده تا چند ماه پیش سفارت ایران هیچ نوع گزارشی در این ارتباط دریافت نکرده بود و گویی یکی دو مورد به دلیل عدم آشنایی ماموران گمرک گرجستان اتفاق افتاده که در جریان سفر آقای ظریف به گرجستان این مسائل مطرح شد که مقامات گرجستانی نیز قول دادند که بر اساس شرایط و ضوابط اسلامی تمهیداتی بیش‌تری را برای شهروندان ایرانی به خصوص بانوان محترم در نظر بگیرند و آن را رعایت کنند.

قاسمی با اشاره به برخی از اظهاراتی که در این ارتباط مطرح شده است، ادامه داد: هنوز به صورت و قطعی باور ندارم کلماتی که در این ارتباط به کار برده شده درست است و این سخنان مخالف شئونات زن ایرانی است. چنین چیزی در عمل رخ نداده بود و قطعا چنین مساله‌ای نیز ادامه پیدا نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست اعیاد شعبانیه و هم‌چنین فرا رسیدن روز خلیج فارس، روز معلم و کارگر را تبریک گفت.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید