پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14622 |
|
تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل نقل از ایسنا : از هشتم شهریورماه بود که با دستور دادستان آمل، بحران زباله در مرکز دفن زباله آمل در محور هراز معروف به عمارت، وارد فاز جدیدی شد.مرکز عمارت در محور هراز، مرکز دفن زباله شهرها و روستاهای مرکزی استان مازندران به ویژه شهرستان آمل بود، این مرکز با […]

به گزارش سیده آمل نقل از ایسنا : از هشتم شهریورماه بود که با دستور دادستان آمل، بحران زباله در مرکز دفن زباله آمل در محور هراز معروف به عمارت، وارد فاز جدیدی شد.مرکز عمارت در محور هراز، مرکز دفن زباله شهرها و روستاهای مرکزی استان مازندران به ویژه شهرستان آمل بود، این مرکز با افزایش تولید زباله زنگ هشداری را به صدا در آورد اما بی توجهی مسئولان شهرداری آمل به این امر موجب بروز دردسرهای جدید و بحران زیست محیطی شد

این مرکز که در نزدیکی سد در حال ساخت هراز قرار دارد، از زباله آملی‌ها و شهرهای اطراف انباشته شده و شیرابه‌های آن نیز به رودخانه و بسترهای زیرزمینی نفوذ کرده است. با بحرانی شدن شرایط، دادستان آمل از دفن زباله در مرکز عمارت جلوگیری کرد.

زباله های روستایی رسماً سوزانده می شود و این امر ضایعات تنفسی را در شهر شمالی کشور که انتظار میرود عاری از هر نوع آلودگی هوا باشد بدنبال دارد

محمدرضا نصیری بخشدار مرکزی آمل در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه زباله بخش مرکزی در طی ده روز ممنوعیت در مرکز دفن، کم و بیش از گوشه کنار روستاها سوزانده می شود، اظهار کرد: تعدادی از خودروهای حمل زباله نیز، محموله ها را به شهرهای اطراف می برند.

وی افزود: روزانه هشت تا ده زباله روستایی در بخش مرکزی تولید می شود که طرف قرارداد با مرکز عمارت شهرداری هستیم که الان متوقف شده است.

یحیی عسگری پور بخشدار بخش امامزاده عبدالله نیز در این گفت وگو  تصریح کرد: زباله های مناطق جلگه این بخش برای جمع آوری زباله روستایی با شهرداری آمل طرف قرارداد بود که متاسفانه طی ده روز اخیر جمع آوری نمی شود و یا در اطراف روستاها سوزانده می شود.

محمد للهی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری آمل در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مرکز دفن زباله آمل از هشتم شهریور ماه به دستور دادستان برای دفن زباله ممنوع شده است، تصریح کرد: از این روز، زباله هفت شهر و ۶۲ روستا به اضافه زباله شهر آمل که قریب به ۴۰۰ تن در روز می شود معطل مانده است.

وی با بیان اینکه از روز ممنوعیت زباله شهر آمل جمع آوری و در مرکز دپوی میانی انباشته می شود، اظهار کرد: زباله ها از این مرکز به سمت مرکز عمارت انتقال داده می شد که از روز توقف تخلیه در مرکز دفن، زباله ها به میزان حدودا روزی ۲۰۰ تن در این مرکز نگه داری می شود که این مرکز نیز پر شده و دیگر گنجایش انباشت ندارد.

*فاز جدید بحران زباله/عدم جمع آوری زباله شهری از امشب

للهی با تاکید بر اینکه در انتظار بازگشایی مرکز دفن هستیم، گفت: تا به امروز ۱۵ شهریورماه زباله های شهری جمع آوری می شد اما از امشب مرکز میانی دیگر ظرفیت نداشته و دیگر توان جمع آوری زباله شهری را نیز نداریم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری آمل با اشاره به اینکه در این مدت زباله های روستایی جمع آوری نمی شد، افزود: متاسفانه روستاهای اطراف شهر، زباله های خود را به سطل های شهری می ریختند که از این امر جلوگیری شد، زیرا مرکزی برای دفن زباله وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امروز جلسه ای با حضور دادستان درباره جمع آوری زباله با حضور اعضای شورای شهر و شهرداری برگزار می شود که امیدواریم نتیجه حاصل شود، افزود: با دستگاه های مختلف در این باره مکاتبه شده است و هشدار دادیم که مرکز میانی ظرفیت دیگری برای انباشت زباله ندارد.

للهی اظهار کرد: برای مرکز دفن جدید، در منطقه پاساکش در انتظار تایید اوقاف هستیم تا با تهیه مرکز دفن جدید، تخلیه زباله عمارت و تخلیه جدید به این منطقه صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه به دنبال مرکز دفن جدید در منطقه “پاساکش” هستیم که وقفی است، گفت: مراحل اداری ساخت زباله سوز در آمل از سوی دولت پیگیری می شود، اما برای رفع بحران آمل مرکز دفن جدید در نظر گرفتیم که با صدور مجوز اوقاف زباله های عمارت کم کم به این منطقه انتقال داده می شود و زباله های جدید نیز به این مرکز انتقال می دهد.

*کشاکش مرکز دفن جدید/ اوقاف: اجازه نمی دهیم

مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران مازندران نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر با اهدای زمین وقفی برای احداث کارخانه زباله سوز آمل مخالفیم.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی اظهارکرد: پیشنهاداتی مبنی بر اینکه یک زمین وقفی در آمل جهت احداث کارخانه زباله سوز اهدا شود به ما شده و ما اکنون در حال کارشناسی و ارزیابی این موضوع هستیم.

وی افزود: این زمین به متراژ ۳۵۰هکتار و ۸هزارمتر بوده و کاربری آن معدن است. در حال حاضر نظر اوقاف برای واگذاری این زمین منفی بوده زیرا باتوجه به متراژ این زمین با واگذاری قطعه ای از آن و انباشت زباله در درون زمین مابقی این زمین وقفی علنا فاقد سرمایه گذار خواهدشد.

مدیرکل اوقاف مازندران خاطرنشان کرد: هرچند این پیشنهاد انجام گرفته ولی هنوز ارگانی رسما به ما نامه ای نزده است ولی با این حال ما کارشناسان دادگستری خود را جهت نظرات کارشناسی به محل جهت بررسی اعزام کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه نظرات کارشناسان نیز جهت اهدا زمین منفی بوده است، گفت: چرا برای رفع تمام مشکلات اوقاف را هدف قرار می دهند زمین های مناسب تر دیگری نیز وجود دارد که می توان از آن برای زباله سوز استفاده کرد.

حیدری تاکید کرد: زمین های موقوفه اموال اهل بیت بوده و به دست ما امانت است و نمی توانیم از اهدافمان دور شویم.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید