شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 32873 |
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سازمان تعزیرات حکومتی منتظرتماس شما «یاااااخدا»، «این دیگه چه وضعشه»،«آخه ما از دست شما به کجا شکایت کنیم»، «من همین دیروز صبح اینو با قیمت دیگه‌ای خریدم» و … در شرایط اقتصادی امروز جامعه کمتر کسی است که جملاتی که خواندید را در مواجهه با بالا رفتن قیمت ها به خصوص کالاهای اساسی بر زبان […]

سازمان تعزیرات حکومتی منتظرتماس شما

«یاااااخدا»، «این دیگه چه وضعشه»،«آخه ما از دست شما به کجا شکایت کنیم»، «من همین دیروز صبح اینو با قیمت دیگه‌ای خریدم» و …

در شرایط اقتصادی امروز جامعه کمتر کسی است که جملاتی که خواندید را در مواجهه با بالا رفتن قیمت ها به خصوص کالاهای اساسی بر زبان نیاورده باشد یا حداقل از اطرافیان خود یا حتی در هنگام خرید از یک سوپرمارکت یاعبورازمقابل یک فروشگاه نشنیده باشد. گاهی پیش می اید که فروشندگان مبالغی بیشتر از آن چه مصوب شده است را برای ارائه کالاها مطالبه می‌کنند و اینجاست که سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات به خصوص در روزهای پایانی سال و بازار شب عید، می‌تواند در ساماندهی بازار نقش موثری ایفا کند.

سازمان تعزیرات حکومتی منتظرتماس شما

واحدخبری سیده آمل:سازمان تعزیرات حکومتی از زمان اصلاح قانون نظام صنفی در سال ۹۲ بسیاری از اختیارات خود را از دست داد و برخلاف انتظارات و تصورات مردم، این سازمان دیگر مرجع بازرسی از بازار نیست بلکه اصناف و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مرجع بازرسی، نظارت و کشف تخلف هستند و تعزیرات تنها مرجع رسیدگی به تخلفات است. وظیفه‌ای که طبق اظهارات احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات درشرایط جنگ اقتصادی کافی نیست و نمی‌تواند درمدیریت بازار اثربخش باشد. به این ترتیب مبنای ورود سازمان تعزیرات حکومتی در بازار براساس ماده ۱۹ آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی در قالب شعب سیار است که در محل تخلف با حضور بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف حاضر می‌شود.

پیشنهاد سازو کارهای جدید به ۳ قوه

محدودیت وظایف قانونی باعث شده تا سازمان تعزیرات حکومتی سازوکارهای جدیدی به روسای سه قوه پیشنهاد کند که براساس آن بازرسان این سازمان بتوانند بدون حضور نمایندگان سایر نهادهای نظارتی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی بر بازار نظارت داشته باشند یعنی روسای شعب سازمان تعزیرات حکومتی این اختیار را داشته باشند که مستقیم در بازار حضور پیدا کنند و در همان محل وقوع تخلف موضوع را رسیدگی و حکم را صادر و اجرا کنند. البته هنوز این امر محقق نشده است و تا اصلاح قانون یا اجازه سران قوا فعالیت سازمان تعزیرات منحصر به رسیدگی به تخلفات است.

سازمان تعزیرات حکومتی مانند سایر مراجع و محاکم رسیدگی در ایران، ۲ مرحله رسیدگی اولیه یا بدوی و تجدیدنظر دارد. مرجع بدوی آن مرجعی است که تخلفات گزارش‌شده را رسیدگی کرده و حکم صادر می‌کند. مرجع تجدیدنظر نیز در صورت اعتراض به آرای مرجع بدوی، وظیفه رسیدگی مجدد دارد. 

سامانه اطلاع رسانی مردمی وشماره گویا

مردم می توانند درصورت مشاهده گران‌فروشی، کم‌ فروشی، احتکار و اختفای کالا، عرضه خارج از شبکه کالا، تقلب، عدم درج قیمت و خودداری از عرضه کالا و… این موارد را به سازمان تعزیرات گزارش کنند و سازمان تعزیرات نیز قانونا صلاحیت پیگیری آن‌ها را دارد.

برای ثبت شکایات، مردم می‌توانند هرگونه تخلف را به سامانه www.t۱۳۵.ir یا شماره گویای ۱۳۵ یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ اطلاع‌ دهند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید