شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 12966 |
|
تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرانسوا اولاند که امروز (یکشنبه) قدرت را به امانوئل ماکرون واگذار می‌کند، در دوره ریاست جمهوری‌اش با بیکاری شدید، موج بی‌سابقه حملات افراطگرایان، اعتراضات خشونت‌آمیز بر سر اصلاحات قانون کار و علنی شدن زندگی خصوصی درهم خود مواجه شد. به گزارش خبرگزاری سیده آمل، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند به عنوان رهبر سوسیالیست‌ها […]

اولاند

فرانسوا اولاند که امروز (یکشنبه) قدرت را به امانوئل ماکرون واگذار می‌کند، در دوره ریاست جمهوری‌اش با بیکاری شدید، موج بی‌سابقه حملات افراطگرایان، اعتراضات خشونت‌آمیز بر سر اصلاحات قانون کار و علنی شدن زندگی خصوصی درهم خود مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری سیده آمل، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند به عنوان رهبر سوسیالیست‌ها کارش را به عنوان رئیس جمهوری فرانسه از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و پس از آنکه تصمیم گرفت دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود، امروز یکشنبه قدرت را به امانوئل ماکرون واگذار می‌کند.

حملات تروریستی

یک سری حملات مرگبار تروریستی از ژانویه ۲۰۱۵ جان بیش از ۲۳۰ تن را گرفت. این حملات اکثرا از سوی رادیکال‌های فرانسوی صورت گرفت که به نام داعش و یا سایر گروه‌های افراطی انجام شد.

اولاند پس از اولین حمله در ژانویه ۲۰۱۵ که در دفتر مجله طنز «شارلی ابدو» و یک سوپرمارکت یهودی رخ داد، به دلیل “مدیریت مناسب” کشور مورد تقدیر قرار گرفت. در ادامه، حدود ۵۰ تن از سران کشورها به همراه او در راهپیمایی ضد ترور که شاهد حضور حدود چهار میلیون تن در خیابان‌های فرانسه بود، شرکت کردند.

۱۰ ماه بعد، زمانی که داعش ۱۳۰ تن را طی حملاتی به سالن کنسرت باتاکلان، کافه‌ و بار و مقابل یک استادیوم ملی در پاریس به کام مرگ کشاند، او فورا واکنش نشان داد. اولاند حالت فوق‌العاده اعلام کرد و تاکید داشت فرانسه در جنگ است و نیروهای ارتش را برای گشت‌زنی در خیابان‌ها مستقر کرد.

با این حال، زمانی که ماه ژوئیه در جشن‌های روز باستیل در نیس ۸۶ تن در جریان حمله دیوانه‌وار یک عامل تروریستی با یک کامیون کشته شدند، اتهام‌زنی علیه دولت اولاند مبنی بر اینکه آنها قادر نیستند تهدید افراطگرایی را کنترل کنند، به شدت افزایش یافت.

زندگی خصوصی پر سر و صدا

اولاند که پیش از روی کار آمدن به روابط عاشقانه «نیکولا سارکوزی» کنایه می‌زد که حین ریاست جمهوری با «کارلا برونی» مدل ازدواج کرده بود، وعده داده تا در مسائل خصوصی‌ «مثال‌زدنی» شود. اما شکاف‌های رابطه عاشقانه او و شریک دیرینه‌اش «والری تریروایلر» خیلی زود آشکار شد و این زوج پس از افشای روابط پنهانی اولاند با یک بازیگر فرانسوی به نام «ژولی گیه» که ۲۰ سال از خودش کوچکتر بود، جدا شدند.

پس از آن، تریروایلر با انتشار خاطرات پر فروشی که حاوی جزئیات جالبی بود، به شدت مایه شرمساری اولاند شد؛ از جمله اینکه رهبر سوسیالیست فرانسه فقرا را خوار می‌شمرد. روابط خصوصی اولاند زمانی پیچیده‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم او از روابط عاشقانه پیشین خود با «سگولن رویال» که وزیر محیط زیست دولتش شد، چهار فرزند دارد.

اعتراضات خشونت‌بار کارگری

اولاند در ابتدا با یک دستور کار چپگرا به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه انتخاب شد و می‌خواست مالیات بالایی وضع کند اما به تدریج به سمت سیاست‌های دوستدار اقتصاد متمایل شد و از همه مهمتر اینکه، تلاش کرد تا با قوانین کار سختگیرانه کشورش مقابله کند.

دولت اولاند سال ۲۰۱۶ شاهد ماه‌ها تظاهرات مردمی در اعتراض به اصلاحاتی بود که استخدام و اخراج افراد را ساده‌تر می‌کرد. او نهایتا مجبور شد تا یک ورژن تعدیل شده آن را تابستان گذشته در دستور کار قرار دهد.

محبوبیت مردمی اولاند به شکل فاجعه‌باری سقوط کرد که عمده دلیل آن سوء مدیریت او در مسائل اقتصادی بود. به‌رغم وعده‌های او برای ایجاد اشتغال، نرخ بیکاری همچنان حدود ۱۰ درصد است.

 جنگ‌های خارجی

اولاند در ژانویه ۲۰۱۳ برای متوقف کردن پیشروی افراطگرایان در شمال مالی که سابقا مستعمره فرانسه بود، وارد یک عملیات نظامی شد. در دسامبر همان سال، عملیات نظامی دوم فرانسه در جمهوری‌ آفریقای مرکزی به عنوان یکی دیگر از مستعمره‌های فرانسه آغاز شد که هدف از آن برقراری ثبات در کشوری بود که درگیر خشونت‌های مذهبی شده بود.

ترویست‌های افراطی اکنون هم در مالی فعال هستند و قسمت‌های عمده‌ای از این کشور هنوز در خارج از کنترل دولت است و در جمهوری آفریقای مرکزی هم خشونت‌ همچنان بیداد می‌کند.

اولاند همچنین سال ۲۰۱۳ تلاش می‌کرد تا در سوریه مداخله نظامی داشته باشد اما زمانی که متوجه شد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از این رویکرد حمایت نمی‌کند، از حملات هوایی در سوریه منصرف شد. فرانسه نهایتا در دسامبر ۲۰۱۵ در قالب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش حملات هوایی در سوریه را آغاز کرد. حملات هوایی فرانسه علیه داعش در عراق هم در سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شده بود.

قیل و قال بر سر ملیت فرانسوی

در پی حملات پاریس، اولاند تلاش کرد تا قانون اساسی کشورش را به نحوی اصلاح کند که تابعیت فرانسوی تروریست‌های محکوم شده با دو تابعیت لغو شود. این مساله باعث شد تا بحث و جدل‌های بسیاری درباره اخلاقی‌ بودن این حرکت مطرح شود و وزیر دادگستری فرانسه در اعتراض به آن کناره‌گیری کرد. اولاند نهایتا از این پیشنهاد عقب‌نشینی کرد و اواخر سال گذشته تاکید کرد که دوباره در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.

معاهده جهانی آب و هوا

اولاند برای توافق تغییرات آب و هوایی که دسامبر گذشته در پاریس به امضا رسید، به سختی تلاش کرد و آن را جزو اصلی‌ترین دستاوردهای دولتش قلمداد کرد.

ازدواج همجنس‌گرایان

این رهبر سوسیالیست فرانسه “ازدواج برای همه” را یکی از وعده‌های انتخاباتی خود قرار داده بود و به‌رغم اعتراض خشونت‌آمیز ده‌ها هزار سوسیال محافظه‌کار، ازدواج همجنس‌گرایان را در آوریل ۲۰۱۳ به قانون تبدیل کرد.

ظهور ماکرون

نام جانشین فرانسوا اولاند زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که رئیس‌جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون را که سابقا سرمایه‌گذار بانکی بود و هیچگونه تجربه سیاسی نداشت، به عنوان مشاور اقتصادی‌اش اعلام کرد. او سپس ماکرون را به دولت سوسیالیست خود آورد و در سال ۲۰۱۴ او را به سمت وزیر اقتصاد رساند. اما ماکرون به اولاند پشت کرد و با ترک کابینه او، جنبش سیاسی خودش موسوم به “به پیش” را تاسیس کرد و نهایتا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید