شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14458 |
|
تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان اینکه شاخص‌های حوزه های اشتغال، اعتیاد، ازدواج، طلاق و محیط زیست برای تعیین روستای پاک به فرمانداری ها ابلاغ شده است، گفت: پس از تطبیق این شاخص ها و در ۶ ماهه دوم سال از هر شهرستان یک روستا به […]

به گزارش سیده آمل ، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان اینکه شاخص‌های حوزه های اشتغال، اعتیاد، ازدواج، طلاق و محیط زیست برای تعیین روستای پاک به فرمانداری ها ابلاغ شده است، گفت: پس از تطبیق این شاخص ها و در ۶ ماهه دوم سال از هر شهرستان یک روستا به عنوان روستای پاک معرفی و جشن در آن برگزار می شود.

علی اصغر میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در برخی از بندهای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در مبارزه با مواد مخدر، بر مشارکت مردم، خانواده‌ها و حضور دستگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقی و مطالعاتی در این مبارزه تاکید شده است.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه موضوع اجتماعی کردن مبارزه در سدهای گذشته در جامعه جهانی مورد توجه بود اما این بحث در سدهای اخیر و در کشورهای توسعه یافته هم جدی گرفته شد و به نتایج خوبی رسید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، با بیان اینکه مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر از رویکردهای مهم دولت است، گفت: مبارزه با مواد مخدر دغدغه رهبری، سران سه قوا و دولت است که در نهایت بحث مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعتیاد در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرا گرفت.

میرزایی، خاطرنشان کرد: بر طبق آنچه که در هدفمندی برنامه ششم توسعه وجود دارد این است که با اجرای برنامه ها و اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای در هر سال  ۵درصد اعتیاد کاهش و ۱۰درصد مانایی پاکی در بهبودیافتگان افزایش پیدا کند.

وی، با بیان اینکه بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و تاکید استاندار مبنی بر انتخاب روستای پاک، گفت:  به فرمانداری های ۲۲ گانه استان ابلاغ شد تا بنابر مصوبه شورای معاونین  و در حوزه ماموریتی خود، یک روستا را  بر طبق شاخص های اعلام شده شناسایی و معرفی کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند، گفت: انتخاب روستای پاک با هدف ترغیب افراد جامعه برای گریز از پدیده نامیمون آسیب های اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی صورت می گیرد.

میرزایی، با بیان اینکه اجرای طرح روستای پاک در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و از ماموریت های سازمانی این شورا است، افزود: در تیرماه امسال و همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر همایش آموزشی و پژوهشی یالبندان روستای پاک برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب روستای یالبندان بخش کلار شهرستان عباس آباد بر اساس شاخص های تعریف شده و به عنوان پیشانی این طرح  بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، عدم وجود مظاهر علنی توزیع مواد مخدر و نداشتن پاتوق مصرف در روستا، نبود خرده فروش حرفه ای و سابقه دار، عدم کشت خشخاش و شاهدانه در محیط روستا و وجود تعداد کمی بهبودیافته و وجود کمتر از یک درصد مصرف کننده حرفه ای در روستا را از شاخص های انتخاب روستای پاک و عاری از اعتیاد دانست.

میرزایی در ادامه نبود مصرف کننده صنعتی در روستا و کاهش نرخ تجاهر به اعتیاد به میزان کمتر از یک دهم درصد از کل جمعیت را از دیگر شاخص ها عنوان کرد و افزود: شاخص های روستای بدون طلاق هم شامل رجوع به همسر پس از طلاق، ازدواج بالای ۵ درصد بر مبنای جمعیت سال ۹۵ تا چهارماهه سال جاری و وجود حداکثر دو درصد طلاق از سال ۹۵ تا چهارماهه امسال هستند.

وی در ادامه درباره شاخص های انتخاب روستای بدون بیکار، گفت: روستاهایی که در مدیریت زباله و پسماند خلاقیت داشته و نسبت به تعیین مکان دفن زباله و تفکیک زباله از مبدا اقدام کنند و روستاهایی که نسبت به ایجاد اشتغال در قالب تعاونی یا خرده برنامه های مناسبی اجرا کردند ودارای ظرفیت های معدن، اماکن گردشگری و سایر استعداد های بالقوه ایجاد اشتغال هستند، می توانند به عنوان روستای پاک و بدون بیکار شناسایی و معرفی شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، با بیان اینکه تمامی روستاها بایستی بر اساس شاخص های تعیین شده حوزه اعتیاد، طلاق، اشتغال و محیط زیست و ساماندهی زباله و پسماند مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: این روستاها از سوی فرمانداری ها  و در ۶ ماهه دوم سال به کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان معرفی  و در این کمیته با شاخص ها  تطبیق داده می شود و در نهایت از هر شهرستان یک روستا به عنوان روستای پاک انتخاب شده و جشن روستای پاک برگزار می شود.

میرزایی در ادامه از انجام اقدامات مناسب و ارائه بسته های تشویقی از سوی دستگاه های استان مانند اداره کل فنی و حرفه ای، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، بسیج سازندگی و غیره در روستاهای پاک خبر داد و گفت: در روستای پاک فرآیند اعطای تسهیلات مشاغل خانگی و روستایی، اقدامات عمرانی، اجرای برنامه های فرهنگی، آموزشی و مهارت های زندگی با شتاب بیشتر صورت می گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مازندران نخستین استانی است که این طرح را اجرا می کند و برای اجرا در استان های دیگر از این طرح استقبال شده است، اظهار کرد: پس از انتخاب یک روستای پاک از هر شهرستان در نهایت و در پایان سال با آسیب شناسی که صورت می گیرد نقاط ضعف و قوت اقدامات حوزه اجتماعی کردن امر مبارزه، شناسایی می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، با اشاره به  پاک سازی ۳۳ منطقه آلوده استان در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم در مازندران و با همکاری دستگاه های مختلف، گفت: بر اساس آلودگی که در برخی روستاها وجود دارد سمن ها و سازمان های مردم نهاد ورود پیدا کردند همچنین در بعضی از این روستاها و در نقاط حساس آن دوربین های نظارتی و مدار بسته برای کنترل رفت و آمدها و جلوگیری از سرقت در فصول کشاورزی و برداشت محصول نصب شده است.

میرزایی، افزود: از آنجایی که “اعتیاد به مواد مخدر” پیشانی آسیب های اجتماعی است در برنامه ششم توسعه به  بحث کاهش ۲۵درصدی اعتیاد در مدت ۵ سال تاکید شده است بنابراین نیاز است مردم هم در این بحث دغدغه داشته باشند و به عنوان تکلیف شهروندی ورود پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شهرستان ها کار جدیدی انجام گرفت و به این ترتیب که از فرصت قرض الحسنه ها برای اعطای تسهیلات به بهبودیافتگان از اعتیاد استفاده شد تا آنان درگیر چرخه اداری و ضمانت های سخت بانک ها برای دریافت تسهیلات اشتغال نشوند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید